Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Ska filma en scen där en person ska sitta vid ett skrivbord med en bok och en skrivbordslampa ska föreställa det ända ljus personen har.

Hur ska jag ljussätta för att detta ska bli bra?

Har tillgång till mizarer, redheads, blondies och en heldel filter. - vilket borde vara mer än tillräckligt :)

Tack på förhand

MVH

Marlon Jonsson

Postad

Använd skrivbordslampan. Ska det se ut som att det är den enda ljuskällan, varför inte låta det vara den enda ljuskällan?

Antagligen har den en liten sockel och tål inte så höga watt, så du får nog modifiera den.

Postad

Nja, nog kan man behöva lätta upp mörkret i övriga rummet också. Kan ju vara dumt att skjuta i beckmörker och få onödigt brus. Mörka hellre ner i kameran eller i redigeringen. Beror ju såklart på vad för utsnitt man ska ta, men ett mjukt blått ljus (blåfilter) över hela rummet i kombination med skrivbordslampan borde väl se rätt bra ut. Inte för blått dock då skrivbordslampan antagligen kommer ge ifrån sig ett tokgult ljus i jämförelse. Kan väl även kombineras med ett "oblått" lättningsljus på personen för att inte skuggorna ska sabba bilden.

Fast jag är inte så erfaren av ljussättningar, och tycker även (personligen) att det är smått omöjligt att tänka ljussättning utan att veta vad som ska skjutas.

Postad

Exponerar han korrekt finns det ingen anledning för brus. Men då blir alltså bakgrunden svart. Vill du att något ska synas i bakgrunden så behöver du naturligtvis motivera en upplättning. Månljus t ex. Annars brusar det som sagt.

Sedan finns det kameror med brusig svärta. Det hade jag i så fall fixat med att krossa svärtan lite i efterarbetet.

Men som jag förstod det vill han att skrivbordslampan ska vara den enda ljuskällan, alltså ingen måne eller något liknande att simulera med kall upplättning.

Postad

Jo, fast har man fel skrivbordslampa i fel vinkel så kommer man ju kanske endast få en stor siluett eller fula skuggor. Kan iaf vara vettigt att ha något tillgängligt för att lätta upp de värsta skuggorna. Jag var lite fel ute med blåljuset som du säger om det verkligen är den enda ljuskällan man vill ha.

Personligen tycker jag de flesta kameror (jag testat) är rätt dåliga på lågljusmiljöer utan att brusa, men det är ju värt att testa.

Jag hade nog fortfarande ljussatt verkligheten och mörkat ner det senare. Är ju inga problem att få bort ljus så länge det inte är skarpt.

Postad
Jo, fast har man fel skrivbordslampa i fel vinkel så kommer man ju kanske endast få en stor siluett eller fula skuggor. Kan iaf vara vettigt att ha något tillgängligt för att lätta upp de värsta skuggorna.

Och det blir annorlunda av att ta in fler lampor alltså? En skrivbordslampa kastar skuggor.

Jag var lite fel ute med blåljuset som du säger om det verkligen är den enda ljuskällan man vill ha.

Personligen tycker jag de flesta kameror (jag testat) är rätt dåliga på lågljusmiljöer utan att brusa, men det är ju värt att testa.

Det tror jag säkert, men jag sa att han ska exponera rätt. Alltså inte ha för lite ljus för kameran, underexponera och ta upp med gain eller liknande. Det var därför jag tipsade om att modifiera skrivbordslampan för att klara starka glödlampor.

Jag hade nog fortfarande ljussatt verkligheten och mörkat ner det senare. Är ju inga problem att få bort ljus så länge det inte är skarpt.

Men varför?

Vill han att det ska se verkligt ut, alltså att rummet enbart är upplyst av skrivbordslampan, krävs det en hel del efterarbete att få det snyggt med fullt ljussatt rum.

Sänker han ljuset i klippet sänker han även ljuset på karaktären. Maskar han kan det se fejk ut. Och så tar det tid helt i onödan.

Alltid bättre att få det som du vill ha det direkt i kameran.

Postad

Skrivbordslampan kommer aldrig ge nog med ljus på egen hand för att ljussätta scenen bra. Du bör ljussätta bakgrund separat och bara fejka att det är skrivbordslampan som ljussätter allt, annars kommer du förlora alla detaljer i bakgrunden och det kommer bara bli svart. Fejka ett fönster med månljus kan man alltid göra för att lätta upp bakgrunden och göra den snyggt blå i kontrast till det varma glödlampsljuset. Här är ett bra exempel hur man ljussätter ungefär på det sätt som du efterfrågar:

http://images.amazon.com/images/G/01/dvd/aplus/perfume/perfume2-hi.jpg

http://thebooksmugglers.com/wp-content/uploads/2009/09/perfume.jpg

I ditt fall skulle du som sagt kunna fylla på bakgrunden med lite blått ljus istället.

Postad

Okej, så en scen där den största delen av bakgrunden är helt svart kan alltså inte vara bra ljussatt enligt dig?

Det beror helt på hur han/hon vill att scenen ska se ut, vilket vi inte riktigt kan veta efter enbart det där inlägget. Hur som helst kan man inte säga att skrivbordslampan aldrig kan ge nog med ljus för att ljussätta scenen bra. Vad är bra ljussättning? Han kanske vill att bakgrunden till stor del ska vara svart? Annars har du naturligtvis rätt.

Det enda vi vet är att han specificerade att skrivbordslampan ska vara den enda ljuskällan. Månljus är alltså(antagligen) helt ute ur bilden.

Men, naturligtvis kommer de flesta detaljerna i bakgrunden att försvinna om man enbart använder skrivbordslampan som ljuskälla. Men ska det enbart se ut som om det är enda ljuskällan är det kanske att föredra? Men vi vet ju inte vilken effekt han vill få ut så vi kan ju enbart spekulera.

Konk, man startar inte ett krig med lite argumentation. :)

Men sådana här forum är livsviktiga när man börjar, så fel information kan ta väldigt mycket tid och kraft från skapandet. Det jag ville ha sagt är att om du har en välexponerad bild slipper du bruset. Även om delar är svarta. De kanske ska vara svarta. Har du däremot för lite ljus och måste, antingen i kamera eller i efterarbete, trycka upp ljuset kommer man få brus. Välexponerat med meningen att det ska vara svarta områden i bakgrunden är däremot helt ok.

Marlon_Jonsson, jag tror att du får bättre hjälp om du lägger med en bild som visar ungefär hur du vill ha det. Och så har du ju fått fina exempel från tre filmer av mig och Rabies.

EDIT: Kommer på en fin scen från I am Legend där Will Smith med enbart en ficklampa befinner sig i någon gammal lokal fylld av vampyrer. Ljussatt (vad jag kommer ihåg, var väl ett år sedan eller så den kom) med enbart en ficklampa vilket ger en väldigt bra effekt. Bästa scenen i filmen.

Postad

Jag tänker såhär: skrivbordslampan ska föreställa den enda ljuskällan, med betoning på föreställa, dvs att resten av scenen ska beylysas på ett sådant sätt att det ändå syns vad det föreställer men att skrivbordslampan ska föreställa den enda belysningen i rummet. De e ju mycket det ljussättning dör film handlar om, det ska föreställa att ljus kommer från vissa ljuskällor fast dom egentligen itne gör det, tex så ska blått blås på natten föreställa månljus även fast alla vet att månljus inte är blått. Och det leder oss till att jag föreslog månljus som ett alternativ då man ofta tänker det ljuset som att det är mycket mörkt fast scenen kanske faktiskt är väldigt ljus.

tex den här scenen uppfattar man som väldigt mörk fast den är ganska så välexponerad, man ser väldigt mycket detaljer men man uppfattar inte att scenen är ljus.

http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews44/batman%20returns%20blu-ray/large%20batman%20returns%20blu-ray1x.jpg

Sen tänkte jag som så att har man en massa blonides och redheads så vill man nog försöka använda dom så mycket man kan, dom kostar ju en del att skaffa in :)

Postad

För mej funkar det:)

://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews44/batman%20returns%20blu-ray/large%20batman%20returns%20blu-ray1x.jpg

Lägg till http

Det går visst inte att direktlänka till bilder.

/Jakob

Postad
För mej funkar det:)

Lustigt. Länken fungerade inte, så då lade jag in texten och då funkade det. Och när det väl var gjort så funkade det att klicka också...

Nåväl, för att vara lite on topic så tycker jag att det mesta som behöver sägas har sagts. Som alltid när någon frågar hur han eller hon skall ljussätta en scen så går det inte att ge något entydigt svar. Det beror helt och hållet på hur man vill att det skall se ut. Vill man svart bakgrund eller ej? Vill man ha hårda skuggor i ansiktet eller ej? Hur mycket kontrast vill man ha? Et cetera.

Trådstartaren bör ha fått lite idéer om hur man kan göra i alla fall, och det är ju en början.

/Jakob

Postad
Konk, man startar inte ett krig med lite argumentation. :)

Men sådana här forum är livsviktiga när man börjar, så fel information kan ta väldigt mycket tid och kraft från skapandet. Det jag ville ha sagt är att om du har en välexponerad bild slipper du bruset. Även om delar är svarta. De kanske ska vara svarta. Har du däremot för lite ljus och måste, antingen i kamera eller i efterarbete, trycka upp ljuset kommer man få brus. Välexponerat med meningen att det ska vara svarta områden i bakgrunden är däremot helt ok.

Nej, det är bra med lite argumentation, men ljussättning är inte min starka sida så jag ville poängtera att jag inte är den man ska lyssna på till punkt och pricka. Hellre att jag avslutar med en kommentar än att jag bara lämnar diskussionen.

Det jag försökte få fram är ju att även om man har en tokstark lampa i skrivborslampan och vill ha en svart bakgrund så kommer bruset leta sig fram där ljuset övergår i mörker. I alla fall vad jag märkt. Lättar man bort de grövsta skuggorna, iaf i ansiktet där man antagligen tittar, så man har bra ljus runt omkring så slipper man bruset och mörkar man ner i efterbearbetningen så blir det inga brusnivåer att tala om. Bakgrunden är ju en smaksak. Antingen gör man den kolsvart eller så lägger man lättningsljus. Det beror ju på vilken effekt man är ute efter och vad scenen går ut på.

Detta stämmer även rätt bra med vad jag kommit fram till i mitt jobb som färgkorrigerare för Reality-TV i tre års tid.

EDIT: Kommer på en fin scen från I am Legend där Will Smith med enbart en ficklampa befinner sig i någon gammal lokal fylld av vampyrer. Ljussatt (vad jag kommer ihåg, var väl ett år sedan eller så den kom) med enbart en ficklampa vilket ger en väldigt bra effekt. Bästa scenen i filmen.

Och nu minns jag inte riktigt den scenen, eller jag minns den, men kommer inte ihåg exakt hur den ser ut. Det kanske ser ut som endast en ficklampa, men jag har svårt att tro att den enda ljuskällan på plats var en ficklampa.

Postad
Det kanske ser ut som endast en ficklampa, men jag har svårt att tro att den enda ljuskällan på plats var en ficklampa.

Varför då? Det finns massvis med exempel på scener ljussatta med endast en ljuskälla.

Bilden från Jesse James här ovan ljussatte Roger Deakins med en enda lampa vänd mot en reflektor(för att få mjukare skuggor). Det var ett tag sedan jag såg I Am Legend så jag kan inte svära men jag är rätt säker på att de enbart hade ficklampan som ljuskälla.

EDIT: Läste i American Cinematographer. De delar där kameran följer Will Smith är ljussatt endast med ficklampan. Andrew Lesnie bad Will Smith kupa handen några centimeter från ljuskällan för att ansiktet skulle synas. Han tar bort handen då och då för att lysa upp omgivningen och då hade de en reflektor som reflekterade tillbaka ljuset. Vid något tillfälle hade de ett par till ficklampor till, vilka de lät studsa mot taket för att väldigt lätt ljussätta Will Smiths skalp.

Nu är ju det här ett extremfall, en enda ljuskälla är dock inte det.

When the camera is following Will, there’s no light apart from what’s coming out of the flashlight and hitting the corridor, furniture or walls — if Will isn’t lighting it, it’s not being seen.
Postad

Hej igen, tack för alla svar - förlåt att jag inte svarat..

Hur som helst. Det ska endast föreställa bara en skrivbordslampa. Vill gärna ha med lite lättning för omgivningen men inte allt för mycket ljus. Grejen är att jag är väldigt ny på detta med ljus och det blir aldrig bra när jag håller på.. Jag vill mest får fram personen och boken men ändå ha känslan av att det är sent och att skrivbordslampan är den ända ljuskällan i rummet. Är lite oroligt för att blanda olika färger på ljuset, nånting får mig att tänka NEJ NEJ.

Uppskattar alla tips - tänkte nämligen testa olika metoder och se vad som fungerar bäst. Kanske kan slänga upp något videoklipp på olika försök sedan, om intresse finns.

Postad

Varför inte blanda färger? Här är ett väldigt snyggt exempel på blandade färger. Med kallt blått ljus bakifrån och varmt gul/rött ljus frammifrån.

http://2donext.programitwiki.com/images/cover/movies/pulp%20fiction.jpg

Med blått ljus från ett fönster som träffar bakgrunden och kanske skådisens rygg så får du ju definitvt känslan av att det är sent, plus att scenen kommer bli 100 gånger snyggare. Ska du endå testa olika metoder så kan du ju lika gärna försöka dej på den. Du lär dej garanterat nånting på vägen med istället för att bara använda befintligt ljus. :)

Hej igen, tack för alla svar - förlåt att jag inte svarat..

Hur som helst. Det ska endast föreställa bara en skrivbordslampa. Vill gärna ha med lite lättning för omgivningen men inte allt för mycket ljus. Grejen är att jag är väldigt ny på detta med ljus och det blir aldrig bra när jag håller på.. Jag vill mest får fram personen och boken men ändå ha känslan av att det är sent och att skrivbordslampan är den ända ljuskällan i rummet. Är lite oroligt för att blanda olika färger på ljuset, nånting får mig att tänka NEJ NEJ.

Uppskattar alla tips - tänkte nämligen testa olika metoder och se vad som fungerar bäst. Kanske kan slänga upp något videoklipp på olika försök sedan, om intresse finns.

Postad

Du behöver inte vara rädd för att blanda färger. När folk säger att du inte ska blanda ljus menar de om du inte vill ha blandat ljus i resultatet. Vill du ha blandat ljus i bilden är det absolut inte något du behöver vara rädd för.

Om scenen blir 100 gånger snyggare eller inte får du nog fundera på själv, beroende på hur du vill att scenen ska se ut. Rabies har en poäng med att använda en komplementfärg som kicker. Kan vara en estetisk fördel, men 100 gånger snyggare......

Här kan du få lite exempel från en film jag fotade för ett par år sedan. Använder bara exempel från just den här filmen då bilderna redan ligger ute på nätet.

http://www.tlcband.se/fabrik/hemma.jpg

Här använder jag solljuset från ett köksfönster som månljus och så har jag lagt på ett varmt filter på en halogenlampa. Jag har stängt slutaren och ställt vitbalansen för inomhusbelysning. Den varma lampan syns som en practical i klippet efter.

Day for night.

http://www.tlcband.se/fabrik/frukost.jpg

Detta är fotat kanske en timme innan bilden ovan, samma köksfönster. Bara för att visa hur du kan leka med exponeringen för att få fram olika effekter. Jag blastar allt ljus jag har(med blåfilter) för att inte det utanför fönstret helt ska brännas ut.

http://www.tlcband.se/fabrik/bilresa.jpg

Här har jag endast en ljuskälla. En blå bilbelysning jag köpte på någon mack. En sådan man sätter in i tändaruttaget. Ger svagt ljus, men eftersom jag använde en XL1-s med det snabba vidvinkelobjektivet som finns till den slapp jag(vad jag kommer ihåg) använda gain.

http://www.tlcband.se/fabrik/bar.jpg

Här är ett till exempel på blandat ljus. Separerar djup.

http://www.tlcband.se/fabrik/bar2.jpg

Det blå ljuset motiverar jag med någon slags barljus.

Barljuset motiverar sedan en blå kicker jag la på den manliga skådespelaren i ett klipp senare när han sitter mitt emot den kvinnliga skådespelaren ovan. Har ingen bild ute på det.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...