Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok, så här ser det ut, jag funderar på köpa en HVX200 och har nu en vän på väg till USA. Jag har hittat en HVX200 för 26000 kr + ett 16gb p2 kort för 4500 kr och finner det priset väldigt attraktivt för en helt ny kamera. Kruxet är att det är NTSC och jag kollade på pal och priset blir 8000 kr mer för en sådan.

Hur blir det om man konverterar NTSC - PAL? Om jag klipper allt i ntsc och exporterar ut i PAL, blir det märkligt då eller? Ah, om det redan finns en tråd krign det så länka gärna till den. =)

Postad

Kör inte in dig på orden PAL och NTSC. Istället tänk på FPS. USA-kameran kör 24p och 30p istället för 25p och 60p istället för 50p osv.

..och nya P2-kort E-series är myyyyyycke prisvänligare än A-series. Kanske ett sådant du får, för då stämmer priset. Men de finns lika billiga här hemma.

Postad

Aha ok. Men vad för sorts problem, nackdelar kan jag stöta på i o m att köra på 24p/30p istället för 25p om jag tänkt att göra beställningsfilm?

Såg nu att det fanns en prisvänligare serie. Först tittade jag på 16GB A-serie

http://www.bhphotovideo.com/c/product/627477-DEMO/Panasonic_AJP2C016RG_AJ_P2C016RG_16GB_P2_High.html

Men hittade nu den här för omkring samma pris men 32GB E-serie istället.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/618136-REG/Panasonic_AJ_P2E032XG_AJ_P2E032XG_32GB_E_Series_P2.html

Tack för tipset på den punkten =)

Postad

ja det beror ju på vad kravet är på den färdiga filmen. Allt som innebär förändring från originalklippen påverkar ju kvalitén mer eller mindre. Ibland så lite att det knappt märks ibland tillräckligt mycket att man kanske ska se sig om för en annan kamera.

Ska du leverera 25p material, ja då får du ju göra t.ex. pulldowns vilket påverkar originalet. Om det nu blir synbart sämre vet jag inte då jag inte gjort det där själv. Lär ju finnas ett ton info om det på nätet annars.

Oavsett så kommer det troligen alltid bli ett moment i ditt arbetsflöde där du måste anpassa materialet till 25p (eller 50p) Det momentet måste således alltid vara med beräkningarna om tid och arbetsflöde och blandandet av andra kamerors material.

Postad

Du kan få ganska mkt ryck i bilden om du gör produktioner för DVD.. tro mig sitter just nu med det problemet...

Går att komma runt men är ett jävla meck.. För ex reklamproduktioner osv så skulle det nog bli svårt att sälja in ett jobb med en NTSC kamera men gör du mer produktioner för web och enbart datormiljö så spelar det absolut ingen roll. Då har du speciellt på HVX nästan fördel i att du får 24p och 30p (vilket också ger 60p i slow mot 50 p som är PAL versionen begränsning.)

Letar du efter HVX:en så kan jag tipsa om HPX170 (171E) då den är en uppdaterad version som borde ligga lite lägre i pris. Banddelen är borttagen och chippet är något mer uppskrämt (även om det fortfarande är ett uppressat SD chipp ;)

Postad

Så om det är tänkt att visas på svensk tv så är det pal som gäller?.. Hmm.. Då blir det ju inget kameraköp från USA... Hmm

Hur fungerar det med dessa p2 korten. Det är inte vissa som fungerar till ntsc kamera och andra till pal kamera? Jag skulle kunna köpa palkamera och p2 kort från USA?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...