Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har stött på ett irriterande problem i PPro CS3. Jag fixar till mina till synes överexponerade högdagrar men det ignoreras när jag renderar ut videon.

1. Jag har en bild med några överexponerade högdagrar.

2. Jag drar ner högdagrarna med Luma Curve och får tillbaka lite information. Högdagrarna blir alltså inte bara gråare som de skulle ha blivit om de var 255 vitt från början. Det finns verkligen mer information där som gömmer sig ovanför 100 IRE.

3. Jag renderar ut resultatet med Media Encoder och får till min fasa se att högdagrarna ser lika överexponerade ut som i orginalet. De är dock gråare.

4. Jag vet att quicktimeformat kan ställa till lite gammaproblem, så jag provade istället wmv men det blev ingen skillnad där. Provade på två olika datorer dessutom.

5. Jag renderade ut en stillbild från tidslinan, och den såg precis ut som den skulle. YES!! Men varför funkar det inte på video??

6. Det felaktiga resultatet syns redan i preview-delen av Media Encoder, så jag tog en printscreen direkt ur Premiere med fönstren intill varandra. Bifogar även samma bild behandlad med levels så att skillnaden syns mycket tydligt.

Nog snack, kolla in exemplen nedan och säg gärna vad jag gör för fel. Var är Max_H när man behöver Max_H? ;)

EDIT: Att man aldrig lär sig att googla innan man ställer dumma frågor. Fler verkar ha upptäckt samma problem: http://forums.adobe.com/thread/455421

http://img215.imageshack.us/img215/3646/exempel4.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/6683/exempel5.jpg

Postad

Tackar för snabbt svar. Det var väl ungefär det jag väntade mig. /=

Jag kan ju meddela att problemet uppstår redan på tidslinan när man lägger på fler filter tillsammans med Luma Curve. 3-way CC fungerar, men lägger man till exempel på en Levels eller Unsharp mask så klipper den högdagrarna på samma sätt som Media Encoder.

Usch. Tur att lagringsmedia är relativt billigt. Nu blir det till att köpa en ny hårddisk så att jag kan dra ut den okomprimerad via Export -> Movie, ta in den tillbaks på tidslinan och rendera ut till önskat format med Media Encoder.

Postad

Och så detta FÖRB****** problem med att bakåtknappen (som sitter smidigt strax ovanför piltangenterna) på min Lenovo i kombination med Firefox DÖDAR allt man skrivit - restart...

Disclaimer: Don't shoot the messenger.

Adobe Media Encoder CS3 Pipeline = RGB Only = Sometimes clipped whites. Bad.

Main Concept delivers updated components. Adobe updates the Media Encoder.

Adobe Media Encoder CS4 Pipeline = YUV / RGB = No clipped whites. Good.

Trista i kråksången är att man måste uppgradera till CS4 för att få fixen (där iofs fördelen med att fler effekter är uppgraderade till 32-bit float också ingår).

//Max

Postad

Fasen, då får jag leva med mellanrenderingar så länge. Skönt att det är fixat i CS4 i alla fall. Det blir en punkt i listan över anledningar att uppgradera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...