Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För ett tag sedan filmade jag ett bröllop med en hyrd "Sony HDR-FX7E, DVCAM, HDV videokamera" från macrent.se...

Jag filmade bröllopet med kameran och allt fungerade utmärkt.

Nu, några veckor senare så har jag inte den satsarkameran längre, utan blott min egna inskränkta "Sony Handycam DCR-PC5E" men ett stort problem...

Banden visar absolut ingenting!!!

Är detta möjligt?

Banden är helt vanliga Sony dvpremium, alltså minidvband och de fungerar på min befintliga kamera då jag har spelat in lite grejer med ett av banden genom min egen kamera, men de band jag spelade in genom den proffsigare kameran funkar inte och jag är helt förvirrad!!

Kan någon hjälpa mig med lite användbar information.

Är det möjligt att proffskameran är så bra att denna gamla standardkamera inte visar något som den filmar?

Och i sådanfall vad återstår det för mig att göra?

Postad

Är nog problem med trackingen (om ni minns gamla VHS-band). Alltså att kamerans läshuvud inte ligger i fas med bandet. Det händer mig jämt och ständigt och brukar lösa sig genom att man antingen spolar bandet fram och tillbaka några gånger med kameran pausad (så att den i vanliga fall visar bild) eller spolar tillbaka bandet från början och trycker på play och låter den rulla tills materialet dyker upp. Verkar vara sånt man får leva med på DV-band då sånt även händer på jobbet titt som tätt.

Postad

Ah, så kan det också vara ja, om det spelades in i HDV och inte DV. Men är det inspelat i DV eller DVCam så borde det fungera. Har iaf för mig att hela Sonys DCR-serie kan spela upp DVCam. Min TRV30e klarar det finfint iaf.

Men någonting borde man väl se på banden även om det är HDV? Eller? Har ingen praktisk erfarenhet av just det problemet.

Postad

Nej, det är mer eller mindre tekniskt omöjligt för en DV-kamera att spela upp HDV-material.

HDV är ett helt annat format än DV även om det bara är en bokstav som skiljer dem åt i namnet och att de spelar in på samma sorts band. Det är en helt annan komprimering och upplösning i HDV.

DVCam och DV är däremot nästan identiska.

Postad

Låter vettigt. Men frågan är ju fortfarande vad det är inspelat i för kvalitet. FX7:an kan ju spela in både HDV och DV. Är det inspelat i HDV är det ju som du säger ouppspelbart på PC5:an. Är det DV så är det (troligen) ett trackingproblem. Får väl vänta på att höra från "Seende" igen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...