Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur mycket man än läser och söker på forum så är det ibland svårt att hitta case som bäst beskriver ens eget...

Jag har ett filmprojekt filmat med flera kameror, blandat DV och HDV. Vissa kamerar har filmat i 25F och andra i 50i.

Inför redigeringen så känner jag spontant att jag helst skulle ha allt material som 25F/25P, dvs inte arbeta med något interlace-material alls.

Orsaken till detta är att jag blir allergisk mot Premieres visning av interlace.

Slutformat kommer nog att såväl bli DVD (interlace) som datorvisning (progressivt/deinterlaced)

Vilken av följande workflows är att föredra:

1. Deinterlace:a alla 50i-klipp innan (med V-dub mm) och sedan redigera och rendera.

2. Blanda 25F/25P-klipp och 50i-klipp i Premieres tidslinje och sedan välja interlace kontra deinterlace vid rendering/export.

Tips?

Postad

Ska kanske tillägga att jag vill åstadkomma en "filmisk" känsla.

Ytterligare ett alternativ finns förstås till workflow:

3. Använda sig av plugin, typ Fieldskit. Men när/hur osv?

Postad

Det hänger ju lite på hur du rent "konstnärligt" vill att det ska se ut. Att klippa mellan en interlacebild och deinterlace:ad bild tycker jag personligen blir väldigt konstigt.

/Max

• 2 veckor senare...
Postad

Helt beroende på om användaren vill att den sortens brytning mellan 50i/25p skall finnas där av div. anledningar (ex. övergång från "hemmavideo" till produktionsvideo som skall symboliseras för tittaren.)

Dock givetvis i de flesta fall där brytningen inte har någon indirekt betydande mening för tittaren så kan det uppfattas som en lite för hård "attack".

Om vi tittar på det rent tekniskt så är det enligt mig personligen snäppet bättre att De-Interlaca samtliga 50i strömmar för att få ut en rak 25p ström. Detta för arkiveringssyften till framtiden där exempelvis en uppsampling skulle bli aktuellt.

Progressiv video är betydligt mindre komplext för de flesta low / mid-end uppsamplare att hantera än om fallet vid Interlaced video.

Detta förutsätter också att du använder en bra De-Interlace motor samt algoritm.

Destruktiv De-Interlacing av mjukvara brukar finnas i de två mest populära metoderna; Fält-Interpolering samt Fält-Bländning. Båda två algoritmerna har sina för och nackdelar som jag redan förklarat i tidigare postar.

I övrigt blir det att du får rendera ut samtliga strömmar som en 50i Master för att hålla 50i videosegmenten som raka Interlace strömmar, vilket också kan leda till komplikationer, speciellt med viss mjukvara / hårdvara som antar de 50i renderade 25p segmenten som Interlaced video och därav processerar den inkorrekt.

Huruvida när du utför De-Interlacing processen är en annan punkt.

Exempelvis skulle HDV videoklippen först De-Interlacas / renderas (komprimeras?) för att sedan användas i redigeringen och därefter ytterligare få en generationskomprimering när Mastern skrivs, så skulle det genast bli osmidigt såvida inte du absolut skulle föredra en fristående De-Interlace motor samt rendera ut en helt okomprimerad videoström efter De-Interlace processen.

Med DV25 är det tekniskt sett annorlunda då videoströmmen efter De-Interlace processen inte skulle behöva genomgå en generationsförlust igen såvida du inte utför någon CC / Digital Effekt på samtliga klipp vid redigeringen som då skulle kräva ytterligare en komprimering i vilket fall som helst. För övrigt är DV25 betydligt mindre känsligt för generationskomprimering än vad fallet är med MPEG-2 video.

Det smidigaste vore att vid redigeringen specifiera för NLEet att samtlig Interlaced flaggad video skall genomgå De-Interlacing vid Master rendering.

Det hela blir en liten kompromiss.

Postad

Wow... eller pust... hmmm, kanske till och med suck :)

Inte enkelt det här... Jag blir bara så förb-ad när jag ger instruktioner till de som filmar att de ska filma progressivt och så skiter de i instruktionen för att de själva anser att interlacat blir bättre.

Nu måste jag dock göra det bästa av situationen och då är frågan vilken workflow som kan göra att allt material uppfattas som progressivt...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...