Gå till innehåll

skriva in musik?


darko

Recommended Posts

Nej, det är ingen manus-grej alls. Themes och liknande får man hitta på vid storyboard.

Såvida du inte hittat på något riktigt fränt som gör musiken till huvudhistoria, tex att historian handlar om en pianist som skrivt ett tusan så bra stycke och försöker sälja den men bara får nej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen manusskribent men håller däremot på med att göra filmmusik, och läser precis en bok om filmmusik där bl.a. manus kontra kompositör diskuteras...

 

Är musiken viktig för handlingen kan man skriva in den, t.ex. att handlingen är hårt knuten till en viss låt. Spelas den låten i bakgrunden (t.ex. någon startar en skiva med en viss låt) så kan (och bör) man ta med det. Det kommer ju kanske mer naturligt eftersom handlingen "startar skiva" beskrivs i manuset, och då kan man ju ta med vilken skiva/låt/artist på samma gång. (Exempel är t.ex. "Bolero" från "Blåst på konfekten")

 

Är det "bara" så att man vill att scenerna ska knytas ihop av en musikslinga (vilken det nu blir), så tycker jag att det låter roligare för mig som kompistör att "lista" ut det. Eller så kan kompositören se saken på ett annat sätt och komma med en lösning som inte manusförfattaren tänkt sig.

Ofta jobbar man som kompositör med olika motiv som återkommer genom filmen, just för att knyta ihop filmen, så chansen finns (om scenerna tydligt hänger ihop) att det blir så i alla fall...

 

Lite tankar från ett annat håll...

 

M.v.h.

Fredrik Blom

Länk till kommentar
Share on other sites

hm okej. men du vet inte "formatreglerna" för det? till exempel, om jag som manusförfattare har bestämt mig för att i just ett speciellt montage ska det vara någon atmosfärisk slinga som knyter ihop allt.

[the station agent är ett bra exempel där en gitarr återkommer lite då och då]

skriver man då bara... typ:

 

Vi hör en musikslinga.

 

----

 

eller?

 

 

har läst i en del engelska böcker att det brukar stå "music bridge:". vad är den svenska motsvarigheten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just musikslingor och liknande skriver du nog inte in, undantag om det händer i scenen t.ex. som tangoscenen i En Kvinnas Doft. Om du däremot vet en specifik låt som du känner bara måste vara med just här och är en del av scenen, det vill säga att scenen faller utan den, då kan du skriva in den. Har jag sätt i en del manus.

 

Annars kan du också skriva t.ex.: Hon hoppar ut genom porten och dansar ner längst gatan till en rock-popig låt, SAHARA HOTNIGHTS kanske.

 

Så har jag sätt folk skriva. Då får du in i manuset vad du menar, men ger fortfarande folket som sedan gör filmen utrymme för en egen interpretion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...