holgersson123 Postad 29 juli 2009 Postad 29 juli 2009 Någon som har något bra tips på hur man kan göra när man bygger upp sin karaktär?? ska man stapla upp fakta eller ska man skriva en livshistoria eller vad? 0 Citera
Ladiesman Postad 30 juli 2009 Postad 30 juli 2009 Skulle också vilja veta det. Finns det inget ställe där man kan hitta frågor man borde kunna svara på om sina karaktärer?? Jag tror det skulle hjälpa mig mycket att få reda på själv så mkt om mina karaktärer som möjligt innan jag börjar skriva. Så skulle vilja ha ett organiserat strukturerat enkelt sätt att besvara detta själv... 0 Citera
carl76 Postad 30 juli 2009 Postad 30 juli 2009 Finns det inget ställe där man kan hitta frågor man borde kunna svara på om sina karaktärer?? Jodå! Har för mig att det finns vissa böcker som innehåller s.k character card där det är en hel hög med frågor man ska besvara ang. sina olika karaktärers drag! Ett bra sätt är att basera sina karaktär på en människa som redan finns eller har funnits! En polare, mamma, hitler, bundy, bush etc.. ja du fattar nog vitsen ;-) adaptera deras styrkor och svagheter och blanda vilt tills du får en karaktär läsaren kan sympatisera med, hata fullkomligt, älska osv.. Sen när du skriver så kan man antingen låta detta växa fram under berättelsens gång genom händelser och agerande eller smacka in det på en gång beroende på hur klart du vill att det ska framgå och hur fort. Har aldrig använt ett sånt kort då jag har märkt att allt eftersom man skriver ett manus så ändras alltid vissa saker kontinuerligt. Man lägger till, tar bort, ändrar lite på grund synopsis för att man kommit på att det vart bättre! Nu är ju jag en glad amatör inom det här! Har inga miljoner att visa upp men jag har däremot viss erfarenhet att dela med mig av och jag hoppas man kan vara till nån hjälp! Lycka till! EIDT: Det var väl fan då! Andra gången jag misslyckas med quote!! Skyller på åldern och ger mig själv en fet smäll! Ha överseende.. 0 Citera
daarco Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 Besvara frågor om karaktären?? Karaktärena kan ju inte veta vad de kommer göra förns de hamnar i en sån situation! Sen är det ju en story man skriver i manuset. Den påstådda hjälten kan ju faktiskt skita på sig och gråta i en strid och nördiga bokmalen kan jubli värsta mördarmaskinen. Sånt kan man aldrig veta i förväg. Jag brukar bara skriva i manuset vad de gör och vad de säger : ) Efter en stund börjar ju karaktären komma fram. 0 Citera
Ladiesman Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 Besvara frågor om karaktären?? Karaktärena kan ju inte veta vad de kommer göra förns de hamnar i en sån situation! Sen är det ju en story man skriver i manuset. Den påstådda hjälten kan ju faktiskt skita på sig och gråta i en strid och nördiga bokmalen kan jubli värsta mördarmaskinen. Sånt kan man aldrig veta i förväg. Jag brukar bara skriva i manuset vad de gör och vad de säger : ) Efter en stund börjar ju karaktären komma fram. Ja fast jag gillar att arbeta tvärt om, känna mina karaktärer innan så att jag vet deras ideal och livshistoria som får dem att agera så som de gör.. 0 Citera
daarco Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 Ja fast jag gillar att arbeta tvärt om, känna mina karaktärer innan så att jag vet deras ideal och livshistoria som får dem att agera så som de gör.. Det låter intressant, ska prova. Fast jag tycker det låter lite konstigt : ) 0 Citera
hanssonnr1 Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 Jag älskar att komma på karaktärer. Tycker det är bland det absolut roligaste med att skriva manus. Jag brukar ofta förklara mina karaktärer på ungefär samma sätt som när jag ska berätta om mina vänner för andra vänner som inte känner dom. Man berättar lite om dom som personer och deras karaktärsdrag. Hur de beter sig och reagerar i olika situationer. Sen brukar jag också skriva ihop en kort livshistoria om karaktären. Brukar oftast fungera rätt bra för att få skådespelarna att förstå karaktärerna. Vet sedan inte om detta är nåt rätt eller fel sätt att göra. Jag tycker som sagt att det känns bra att göra så och det brukar fungera. 0 Citera
holgersson123 Postad 1 augusti 2009 Författare Postad 1 augusti 2009 Tack som fan för era tips!:) de hjälpte verkligen mig!:D 0 Citera
fredlind Postad 18 augusti 2009 Postad 18 augusti 2009 Bra fråga! Rollfigurerna i en film är en av de absolut viktigaste sakerna för att en filmberättelse ska kunna engagera publiken. Där ser man tyvärr ofta slarv även i mer påkostade produktioner. På min blogg finns det mängder av texter och länkar mm. om hur man utvecklar rollfigurer till sin film. Allt med etiketten rollfigurer finns samlat på en sida som du kan se här : http://blogg.adastramedia.se/search/label/rollfigurer 0 Citera
HUMANIZER Postad 28 augusti 2009 Postad 28 augusti 2009 Kanske är självklart men jag brukar börja att forma min karaktärer genom deras vokabulär, eftersom att det är det första konkreta beviset på en karaktär. D.V.S. att du kan läsa en dialog och se efter om intrycket du får stämmer överens med den bild du har i huvudet av karaktären. Eftersom att det upplevs olikt från det tillfälle då du skrev dialogen. 0 Citera
Zarakow Postad 18 september 2009 Postad 18 september 2009 Ett tips som bör funka generellt är att utgå från slutet av handlingen. Hur behöver din karaktär vara i slutet av handlingen för att berättelsen ska få fullt genomslag? När väl det är definierat bör karaktären i inledningen vara motsatsen till vad han/hon är i slutet. Bestämmer sig karaktären för att skänka nästan hela sin förmögenhet till välgörande ändamål i slutet av filmen, blir det fånigt om han/hon redan pytsar in 10% av sin lön till cancerfonden, rädda barnen eller ngt annat. Då sker ingen karaktärsutveckling. Bättre om han/hon är egocentrisk och bara ser till sig själv i början av filmen. Det som hjälpt mig mest är dock att utveckla en backstory (det som händer karaktären innan filmen börjar). Det är oftast ointressant var han/hon gick i skolan, hade för vänner, sjöng i för kör o.s.v. Det intressanta är att hitta någonting som har skett i det förflutna som fortfarande gäckar karaktären när filmen börjar (kallas av vissa ibland "spöke" just därför...). Det förflutna hämmar karaktären att uppnå det han/hon (oftast omedvetet) behöver uppnå för att få ett bättre liv. Backstoryn bör oftast inte visas i filmen - den utvecklas för att förstå sin karaktär bättre och göra honom/henne mer intressant. Sen gäller det ju att framhäva karaktärsdragen i berättelsen (annars sker ju ingen "pay-off" på uppbyggnaden). Det som kanske tydligast visar vem karaktären egentligen är sker genom "val under press" (okej, jag snodde det direkt från Robert McKee). Ju större press, desto tydligare och mer sann karaktär. Ett lysande exempel är i filmen Crash när den rasistiske (en sida som vi dittills sett i alla fall) polisen (Matt Dillon) med risk för sitt eget liv räddar den svarta kvinnan (som han tidigare antastat) ur en brinnande bil på väg att explodera. Karaktärer som bara säger vem han/hon är, gör, står för, kan o.s.v. blir sällan trovärdiga eller intressanta (om de inte gör motsatsen till vad de säger). Ett annat sätt är att undvika att karaktärerna framstår som stereotyper. En karaktär i hela filmen framhävs som genomond, genomgod, stendum, översmart blir inte så intressant att följa. Karaktären får mer djup där man hittar motsägelser i handlandet (Matt Dillon beter sig fullständigt respektlöst mot den svarta kvinnan - för att sedan rädda henne med risk för sitt eget liv). Ytterligare ett sätt att framhäva de olika sidor hos karaktären som man har byggt upp är att låta andra karaktärer belysa dessa. Vem hade Maveric varit utan Ice? Eller utan Charlie? Vem hade Lester varit utan Carolyn, Jane, Ricky Fitts, Frank Fitts, Angela? Ett nät av karaktärer som alla belyser olika sidor hos karaktären Lester... /H 0 Citera
Ladiesman Postad 20 september 2009 Postad 20 september 2009 Ett tips som bör funka generellt är att utgå från slutet av handlingen. Hur behöver din karaktär vara i slutet av handlingen för att berättelsen ska få fullt genomslag? När väl det är definierat bör karaktären i inledningen vara motsatsen till vad han/hon är i slutet. Bestämmer sig karaktären för att skänka nästan hela sin förmögenhet till välgörande ändamål i slutet av filmen, blir det fånigt om han/hon redan pytsar in 10% av sin lön till cancerfonden, rädda barnen eller ngt annat. Då sker ingen karaktärsutveckling. Bättre om han/hon är egocentrisk och bara ser till sig själv i början av filmen. Det som hjälpt mig mest är dock att utveckla en backstory (det som händer karaktären innan filmen börjar). Det är oftast ointressant var han/hon gick i skolan, hade för vänner, sjöng i för kör o.s.v. Det intressanta är att hitta någonting som har skett i det förflutna som fortfarande gäckar karaktären när filmen börjar (kallas av vissa ibland "spöke" just därför...). Det förflutna hämmar karaktären att uppnå det han/hon (oftast omedvetet) behöver uppnå för att få ett bättre liv. Backstoryn bör oftast inte visas i filmen - den utvecklas för att förstå sin karaktär bättre och göra honom/henne mer intressant. Sen gäller det ju att framhäva karaktärsdragen i berättelsen (annars sker ju ingen "pay-off" på uppbyggnaden). Det som kanske tydligast visar vem karaktären egentligen är sker genom "val under press" (okej, jag snodde det direkt från Robert McKee). Ju större press, desto tydligare och mer sann karaktär. Ett lysande exempel är i filmen Crash när den rasistiske (en sida som vi dittills sett i alla fall) polisen (Matt Dillon) med risk för sitt eget liv räddar den svarta kvinnan (som han tidigare antastat) ur en brinnande bil på väg att explodera. Karaktärer som bara säger vem han/hon är, gör, står för, kan o.s.v. blir sällan trovärdiga eller intressanta (om de inte gör motsatsen till vad de säger). Ett annat sätt är att undvika att karaktärerna framstår som stereotyper. En karaktär i hela filmen framhävs som genomond, genomgod, stendum, översmart blir inte så intressant att följa. Karaktären får mer djup där man hittar motsägelser i handlandet (Matt Dillon beter sig fullständigt respektlöst mot den svarta kvinnan - för att sedan rädda henne med risk för sitt eget liv). Ytterligare ett sätt att framhäva de olika sidor hos karaktären som man har byggt upp är att låta andra karaktärer belysa dessa. Vem hade Maveric varit utan Ice? Eller utan Charlie? Vem hade Lester varit utan Carolyn, Jane, Ricky Fitts, Frank Fitts, Angela? Ett nät av karaktärer som alla belyser olika sidor hos karaktären Lester... /H Mest givande inlägget jag hittills läst på voodoofilm faktiskt. 0 Citera
Simon W Postad 20 september 2009 Postad 20 september 2009 Mest givande inlägget jag hittills läst på voodoofilm faktiskt. Håller med! :) 0 Citera
3 procent Postad 15 november 2009 Postad 15 november 2009 Mest givande inlägget jag hittills läst på voodoofilm faktiskt. precis vad jag ville veta! tack! 0 Citera
Ivve Postad 2 september 2010 Postad 2 september 2010 Zarakow skrev ett bra inlägg så annat än det är där väl inte så mycket att lägga till. När jag skriver arbetar jag mycket med post-it lappar. Du kan använda cards i Celtx och jag är säker på att typ Final Draft har något liknande men föredrar bara att ha det framför mig och att inte allting är placerat i en dator. Blir lättare för mig att gå in i manusskrivar världen då ifall man lever i den fullständigt och inte bara har den i datorn. Jag börjar bygga mina karaktärer först. En viktig sak är att göra insatserna för karaktärerna höga. Vad jag menar med det är att en blind person är intressant. Absolut, men du kan göra det ännu mer intressant. Vad har han gjort i sitt tidigare liv som har gjort honom blind? Hur reagerar familj och har han haft något jobb försök? Du kan forma din karaktär hur du vill, och det finns inga regler för vad som är rätt eller fel. Höga stakes. Här är lite frågor som är vanliga och bra att ställa till dina karaktärer som att du intervjuar de: Vad tycker du om barn? Hur reagerar du när du ser en utsatt människa? Vad är din främsta styrka och största svaghet? Är du nöjd med ditt utseende och din sociala status? Hur mycket är du beredd att kämpa för dina mål? Osv, finns ju hur många frågor som helst. Sätt dem i situationer också som inte har med din story att göra som du tänkt skriva, och se hur dina karaktärer hade reagerat där baserat på vad du vet om dem själv. På så sätt börjar du lära känna karaktärerna som riktiga människor. Dessa är hämtade från Fredrik Lindqvists bok "Att skriva Filmmanus" där jag vill rekommendera kapitlet "Att skapa rollfigurer" för er som behöver den hjälpen. 0 Citera
holgersson123 Postad 2 september 2010 Författare Postad 2 september 2010 Tack för alla bra inlägg! Jag lade för en tid ner mina skrivardrömmar, eftersom jag känner att jag har kass självkänsla och jag helt enkelt inte haft så mycket tid, detta är anledningen till att jag inte svarat förrän nu. Men nu har jag tagit tag i de igen och börjat spåna på en kriminal thriller. Tack än en gång för era svar! Fortsätt gärna skriva! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.