Orby Postad 15 juli 2009 Postad 15 juli 2009 Hej, Har letat om det redan finns en bra tråd ang bärbar dator för CS4, men kan inte hitta det så jag skriver några rader och hoppas någon kan hjälpa mig. Har idag en stationär dator, men vill nu köpa en ny pc som är bärbar och som jag ska kunna redigera både HDV & DV i undrar om någon vet en som är bra eller som vet vad man ska tänka på så det inte hackar eller släpar i bilden då man redigerar. Och så var det det ang priset, runt 8-10 tusen tror jag jag har tänkt mig. Tack för hjälpen! Göran 0 Citera
FloorLess Postad 12 september 2009 Postad 12 september 2009 kanske kan börja lite här då.... Detta gäller för en vanlig DVCPRO HD eller motsvarande. (ska du redigera AVCHD får du vänta på snabbare cpu) oavsett märke börja med att leta efter en så snabb CPU som möjligt minst 2.4 GHz Dualcore, minsta mindre från detta och det är svårt att dra in hd material i realtid. testade med en 2.2 GHz och den klarade det inte. kolla sedan så det är ett Riktigt grafikkort. och inte ett med delat minne från Ram. nvidia är att föredra. bry dig inte så mycket om ramminne och hårddisk dessa är bättre att byta ut direkt själv då detta är mycket billigare. en bärbar dator har oftast en 5400 varvare vilket är för slött för HD eller HDV. satsa på en stor 7200 varvare med få skivor i. dessa presterar bra. eller en SSD -SLC Disk (ej MLC dessa är långsamma) uppgradera ramminnet i efterhand till mer än 2 GB helst 4 GB eller mer. använder du ett 32 bitars OS så är inte mer än 3 GB nån ide att använda då OS'et inte använder mer än 3 GB ändå. leta gärna efter en med ett 64bitars os (x64) från fabrik så slipper du skaffa detta i efterhand. om du skall redigera mycket märker du en del skillnad när man lastar datorn hårt att den beter sig smidigare och "mjukare" (hoppar över alla tekniska fördelar på detta). jag har en Acer med 2.33 GHz Core 2 Duo, och 4 Gb ram Windows Vista x64. en 320 GB 7200 disk med en skiva. (kommer inte ihåg märket) Den fungerar överkomligt stäng av Aero i vista (ställ vista på windows standard desktop, googla på detta) då tjänar du en massa cpu kraft som vista annars slösar bort på att se vackert ut (läs för mycket smink). och glöm inte om du har en bärbar med en massa "kul" tillbehör i så STÄNG AV ALLT du inte använder. bärbara har en konstig förmåga att använda på tok för mycket resurser med "leksakerna" igång (w-lan, blåtand, webkameran, tv-kort osv) och "kommer ofta på" att den ska poppa upp nån ruta för att den hittade grannens blåtandshandsfree (självupplevt). hoppas detta gav lite ideer på en bra laptop. du får troligen leta i 10-12000 Kr klassen om du ska hitta tillräckligt med cpu. personligen kommer jag att gå över på Mac (book) Pro för videoredigering när man väl ska byta ut nästa gång. det var lättare att hitta rätt prestanda. / FloorLess 0 Citera
rannug Postad 22 september 2009 Postad 22 september 2009 Då kanske denna är bra? http://se.ts.fujitsu.com/home/products/notebooks/amilo_xi_3670.html Verkar dock som att den har 5400 RPM hårdisk. Har detta en stor betydelse? 0 Citera
rannug Postad 23 september 2009 Postad 23 september 2009 Ingen som har något att säga om Amilon? 0 Citera
nson Postad 23 september 2009 Postad 23 september 2009 Tja! Jag lånar tråden lite då det känns onödigt att göra en ny. (TS får säga till annars) Jag ska förhoppningsvis studera i USA och vill därför inskaffa en bra bärbar dator. Jag ska bara redigera film (premiere pro) och göra musik (reason). Idag så konverterar jag om AVCHD (eller vad det heter) till M2T och jag vill såklart att det ska fungera att redigera i. Eller liknande format som inte förstör kvallen så mycket. Dock så är min prisklass väldigt låg. Runt 6000kr är vad jag kan ge. Har kollat på den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482485 Någon som vet någonting? Någon som har ett bra förslag? Vore tacksam för svar! // nson 0 Citera
Steffe Postad 23 september 2009 Postad 23 september 2009 Då kanske denna är bra? http://se.ts.fujitsu.com/home/products/notebooks/amilo_xi_3670.html Verkar dock som att den har 5400 RPM hårdisk. Har detta en stor betydelse? 5400 RPM vs. 7200 spelar stor roll, speciellt om man ska redigera video eller after effects osv...Satsa på 7200 på en gång, för minnet går att bygga ut senare för en mindre summa; Så satsa på bra CPU och snabb hårddisk. 0 Citera
rannug Postad 27 september 2009 Postad 27 september 2009 5400 RPM vs. 7200 spelar stor roll, speciellt om man ska redigera video eller after effects osv...Satsa på 7200 på en gång, för minnet går att bygga ut senare för en mindre summa; Så satsa på bra CPU och snabb hårddisk. Funderar på att köpa en till HDD på 7200 RPM isåfall. Är det svårt att ändra så att orginal HDD:n blir sekundär och den nyinköpta på 7200 RPM blir den primära? Eller lär allt man behöver ligga på orginal HDD:n utan att kunna ändra det? 0 Citera
nson Postad 29 september 2009 Postad 29 september 2009 Funderar på att köpa en till HDD på 7200 RPM isåfall. Är det svårt att ändra så att orginal HDD:n blir sekundär och den nyinköpta på 7200 RPM blir den primära? Eller lär allt man behöver ligga på orginal HDD:n utan att kunna ändra det? Är dock inte så bra på datorer, men när man installerar Windows så kan man välja vilken disk som operativsystemet ska vara på 0 Citera
rannug Postad 30 september 2009 Postad 30 september 2009 Är det inte bra att ha olika fart på diskarna? 0 Citera
Steffe Postad 30 september 2009 Postad 30 september 2009 Är det inte bra att ha olika fart på diskarna? Alltså, i en bärbar finns det oftast bara 1 HDD plats, väldigt väldigt sällan med flera... Tja, det bästa är ju att ha så snabba diskar som möjligt, varför skulle det vara bra att ha olika? ;) Makes no sense :OO 0 Citera
rannug Postad 30 september 2009 Postad 30 september 2009 Alltså, i en bärbar finns det oftast bara 1 HDD plats, väldigt väldigt sällan med flera... Tja, det bästa är ju att ha så snabba diskar som möjligt, varför skulle det vara bra att ha olika? ;) Makes no sense :OO Jo men den datorn som jag länkade är just den jag vill ha (men kom gärna med förslag på annan laptop i den prisklassen)... och då ingår ju en 5400 varvare. Då tänkte jag att man kan använda 5400'an som sekundär då denna laptop har plats för två hårddiskar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.