Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag behöver hjälp snabbt jag har virus på min dator!! Detta är inte den datorn detta är en annan dator, i samma hus, men jag tror inte det kan sprida sig hit eftersom jag har kopplat ur min dator helt.

Men det började med att igår kväll när jag startade datorn var hela skrivbordet fullt med ettor och nollor på blå bakgrund och det stod något ungefär "WARNING! your computer is blablabla något om virus och risker och sånt" och sen startade det något program som jag aldrig hade sett förut som hette "secutity scan" om jag inte minns helt fel. Men det programmet började automatiskt scanna efter virus och hittade 38 olika trojan horses, worms, spyware, backdoor och några andra som jag inte vet vad det är. Men i allafall fanns det två alternativ; remove all infected files- eller continue unprotected. jag valde att låta programmet ta bort virusen. Men när jag klickade på det kommer internet upp och det står att man måste köpa antingen 2 år Secutity Scan eller livstids secutity scan. :S och dom kostade 42$ och 78$ ungefär. då tänkte jag att aså jag har ju redan ett antivirus program, "avast! antivirus", så jag försökte starta upp det, men varje gång jag försöker säger security scanen åt mej i en ruta nere i högra hörnet på skärmen "åtgärden kunde inte utföras efetrsom datorn är i risk" eller nått fast på engelska. Så jag försökte gå in på internet och kolla upp vad dethär security scan var, för jag börjar misstänka att det är det programmet som är viruset, men när jag klickade på internet sa den samma sak, att den inte kan öppna internet för det kan vara farligt. Sen var det vad man än gjorde så, att man inte kunde göra det. Så ända möjligheten över huvudtaget är att köpa domdär 42$ eller 78$ grejerna :S snälla kan någon hjälpa mej? behöver hjälp ganska fort! ska prata med min bror idag också han KANSKE vet vad jag ska göra men snälla jag vet att det finns mycket dataexperter här snälla hjälp mej!!! :O

tack /cajsa

Postad

Kan nog garantera att det där "Security Scan" som är själva viruset!

Så akta dig för det, tryck och acceptera aldrig något den gör!

Försök få igång ditt egna virus program, och få den scanna datorn och hoppas på att den kan ta bort ditt virus, se även till att updatera de också, så du har de nyaste.

Sen de ändå jag kan tänka mig du kan göra är ominstallera datorn, om de första nu inte funkar.

Men jag är ingen data hacker så vänta kommer nog fler bra svar snart på voodoofilm! =)

Postad
Kan nog garantera att det där "Security Scan" som är själva viruset!

Så akta dig för det, tryck och acceptera aldrig något den gör!

Försök få igång ditt egna virus program, och få den scanna datorn och hoppas på att den kan ta bort ditt virus, se även till att updatera de också, så du har de nyaste.

Sen de ändå jag kan tänka mig du kan göra är ominstallera datorn, om de första nu inte funkar.

Men jag är ingen data hacker så vänta kommer nog fler bra svar snart på voodoofilm! =)

okej tack, men grejen är den att det inte går att starta något överhuvudtaget! vad man än klickar på utom "buy 2 years secutity scan/lifetime" så säger den att man inte kan göra något. men tack iaf! ^^ vet tyvärr ej hur man ominstallerar datorn :S

Postad

Jag hade ett ungefär likadant virus på min bärbara dator.:o Det sa något i stil med: Buy now bla bla Security control and we scan it for you! eller något i den stilen. Jag satt i två veckor med den och försökte ominstallera. Det slutade ofta med att datorn sa: Installation of software: denied! Efter de där två veckorna så fick vi helt enkelt blåsa om datorn. Vi ringde upp vår datatekniker. Han gick helt enkelt in i felsäkert läge och tog bort allt som fanns på datorn. Sen ominstallera han hela konkarrongen! Efter det kör vi alltid virusscanning 1-3 gånger i veckan!

Postad
Jag hade ett ungefär likadant virus på min bärbara dator.:o Det sa något i stil med: Buy now bla bla Security control and we scan it for you! eller något i den stilen. Jag satt i två veckor med den och försökte ominstallera. Det slutade ofta med att datorn sa: Installation of software: denied! Efter de där två veckorna så fick vi helt enkelt blåsa om datorn. Vi ringde upp vår datatekniker. Han gick helt enkelt in i felsäkert läge och tog bort allt som fanns på datorn. Sen ominstallera han hela konkarrongen! Efter det kör vi alltid virusscanning 1-3 gånger i veckan!

oj! okej tack så mycket! det kan faktiskt hända att det hetter Security control, jag minns bara att det var något med security. Men nu vågar jag inte starta upp datorn igen, så jag tror jag väntar tills någon kommer och hjälper mej ^^ vet en som är datorexpert, han borde kunna göra detdär "felsäkert läge" jag vet inte riktigt hur man gör det.

Men tack så mycket! :D

Postad

Detta kräver lite datorskills, haha. Eller för oss som känner igen vad som brukar vara igång osv.

Börja med att ladda ner tex, Ad-Aware från http://www.lavasoft.com/ . Detta är nog garanterat inget virus :) Bland de bästa jag testat. Men kom ihåg detta är inget virusprogram, utan mer tar bort trojaner, spywheare osv, Som ett kompliment.

Ifall datorn inte låter dig starta dessa program, börja med att testa felsäkert läge, Brukar vara att hålla in F9 när datorn startar.

Annars måste du starta Aktivitetshanteraren, (Contol-alt-delite) ;) Börja sortera ut vilka prosesser som används av "fusk"virusprogramet och börja döda av dem. Efter de bör de gå att starta och scannna med dit virus program samt Ad-Aware

Postad
Ska jag vara helt ärlig så är väl Windows och Mac ungefär lika säkra. Tror tom att windows är säkrare. Dock utsätts de för 1 miljon gånger mer hot en vad mac os x gör ;)

Hamna inte off topic här ;)

Men Bleckert har rätt. Det finns bara ett fåtal virus till Mac och de utsätts mer sällan för hot.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...