Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Myssling (kortfilm 2009)

OBS: Filmen är inte längre tillgänglig online

En kortfilm som kretsar kring en man som drivs framåt av samma sak som fått honom förlora vettet. Framåt mot en oundviklig konfrontation. Och kanske men bara kanske är det också en film om en väska. En mycket speciell väska!

Filmad med Panasonic nv-gs320.

Längd: 14:21

Postad

Oj, det här var helt i min smak! Gillar surrealismen. Du/ni har lyckats skapa en stämning och profil i filmen som håller hela vägen. Snyggt foto och färgkorrigering, men inte så påtagligt att det distraherar. Jag gillar hur det klipps mellan förstapersonsperspektiv och tredjepersonsperspektiv. Det ger lite klaustrofobisk känsla. Ljudet är kanonbra, det är isolerat och kryptiskt lika som resten av filmen. Skådespelet fungerar bra. Mot slutet blev det ännu bättre.

Det enda jag kan hitta att klaga på är storyn. Det var lite svårt att greppa vad som hände, om det verkligen hände eller om det hände i huvudkaraktärens huvud. Jag tänkte också på att killen med masken pratar men munnen rör sig inte. Sen tänkte jag att det kanske var meningen att man skulle se det som just en mask.

Rakt igenom väldigt inspirerande. Även om jag inte riktigt hängde med på vad som försigick så satt jag som klistrad genom hela filmen.

Postad
Oj, det här var helt i min smak! Gillar surrealismen. Du/ni har lyckats skapa en stämning och profil i filmen som håller hela vägen. Snyggt foto och färgkorrigering, men inte så påtagligt att det distraherar. Jag gillar hur det klipps mellan förstapersonsperspektiv och tredjepersonsperspektiv. Det ger lite klaustrofobisk känsla. Ljudet är kanonbra, det är isolerat och kryptiskt lika som resten av filmen. Skådespelet fungerar bra. Mot slutet blev det ännu bättre.

Det enda jag kan hitta att klaga på är storyn. Det var lite svårt att greppa vad som hände, om det verkligen hände eller om det hände i huvudkaraktärens huvud. Jag tänkte också på att killen med masken pratar men munnen rör sig inte. Sen tänkte jag att det kanske var meningen att man skulle se det som just en mask.

Rakt igenom väldigt inspirerande. Även om jag inte riktigt hängde med på vad som försigick så satt jag som klistrad genom hela filmen.

Tackar verkligen så mycket för alla fina ord. Ett av målen var att försöka hålla kvar tittaren utan att man riktigt skulle förstå varför man ville titta eller hur man ska förklara det. Själva storyn är filmens stora problem, tror att avvägningen mellan vad man avslöjar och vad man lämnar åt betraktaren är det svåra valet.

Tack än en gång!

Postad
ett mål var att hålla kvar tittaren utan att man riktigt skulle förstå varför man ville titta eller hur man ska förklara det.

Det lyckades ni inte med i mitt fall. Mycket fina bilder, men det verkade inte som att den handlade om någonting, så jag gav upp efter hälften.

Postad
Det lyckades ni inte med i mitt fall. Mycket fina bilder, men det verkade inte som att den handlade om någonting, så jag gav upp efter hälften.

Ja som sagt det är en svår balansgång. Filmen är troligtvis lite för lång för sitt eget bästa också, men tack för att du tog dig tid att se hälften i varje fall.

Postad

Jag tyckte den var väldigt bra.

Som nämnt var den lite för lång. Hade nog tjänat på lite tempo i vissa partier. Den borttagna scenen innehåller den del bra delar som kanske skulle varit med tycker jag. Hade kanske hållit ner något på effekterna.

Men i det stora hela, ett intressant sätt att ta sig an ett komplicerat tillstånd.

/KN

Postad
Jag tyckte den var väldigt bra.

Som nämnt var den lite för lång. Hade nog tjänat på lite tempo i vissa partier. Den borttagna scenen innehåller den del bra delar som kanske skulle varit med tycker jag. Hade kanske hållit ner något på effekterna.

Men i det stora hela, ett intressant sätt att ta sig an ett komplicerat tillstånd.

/KN

Tack så mycket för kommentaren. Ja särskilt vissa transportsträckor känns rätt långdragna kan jag själv tycka. Angående den bortklippta sekvensen, var det lite fundersamt hur vi skulle göra med den och om vi skulle ha med den men klippa bort något annat. Ingenting är slutgiltigt egentligen, men för tillfället i nuvarande klippningen, är det den sekvensen som blev bortklippt. Mestadels på grund av filmens längd/tempo. Kanske var det inte rätt beslut? Kanske borde den sättas in igen, men var och borde något annat i så fall klippas bort?

Tack än en gång!

Postad

Här är länken till den bortklippta scenen förresten:

OBS: Filmen inte längre tillgänglig online

(Huvudpersonen möter en mystisk person vid en stuga som försöker ta väskan från honom.)

Postad

hm vart ska man börja jag tycker att filmen i helhet va jätte bra så tummen upp :) specielt fotot och kvalitén va förvånansvärt bra men som du själv sa så är det storyn som e det stora problemet och att ta bort den bort klippta scenen tycker jag va helt fel, för det första så är det en stor förklaring i historien varför han springer i skogen och ser bakom sig hela tiden, Sen så tycker jag det e viktigt för att visa att andra inte vill att han ska ha väskan men hur långt han kan gå för att ha den ändå (lite dåligt formulerat men du kanske fattar) det jag tycker att ni borde ha gjort är att minska räls scenerna efter typ 5:20 för det räcker ganska bra med att han slänger in den i muren för att man ska fatta att han hatar den men att sen ganska direkt gå till det bort klippta och visa hur han ändå vill ha den. en sista grej är att jag tycker att troll gubben skulle va så mycket bättre helt tyst : ) han säger ändå inget viktigt men annars gillar jag honom.

Postad
hm vart ska man börja jag tycker att filmen i helhet va jätte bra så tummen upp :) specielt fotot och kvalitén va förvånansvärt bra men som du själv sa så är det storyn som e det stora problemet och att ta bort den bort klippta scenen tycker jag va helt fel, för det första så är det en stor förklaring i historien varför han springer i skogen och ser bakom sig hela tiden, Sen så tycker jag det e viktigt för att visa att andra inte vill att han ska ha väskan men hur långt han kan gå för att ha den ändå (lite dåligt formulerat men du kanske fattar) det jag tycker att ni borde ha gjort är att minska räls scenerna efter typ 5:20 för det räcker ganska bra med att han slänger in den i muren för att man ska fatta att han hatar den men att sen ganska direkt gå till det bort klippta och visa hur han ändå vill ha den. en sista grej är att jag tycker att troll gubben skulle va så mycket bättre helt tyst : ) han säger ändå inget viktigt men annars gillar jag honom.

Tackar för kommentaren väldigt informationsrik :)

Jag har precis som du funderat på att korta ner järnvägssekvensen och stoppa tillbaka dragspelsmannen istället. Som du säger ger det en del förklaring, men vet inte om det känns lite tjatigt att huvudpersonen bara går och träffar två stycken karaktärer som båda bara sitter mitt ute i ingenstans, kan ju kännas lite upprepat?

Som du säger förklarar den bortklippta scenen en del om hur huvudpersonen och de utomstående ser på väskan. Angående skogstrollets tal så finns det egentligen bara med för att huvudpersonen ska ha något att höra som får honom att vända sig om efter honom på något ställe och som ett försök att få situationen lite mer stressande. Men som du säger är det inget vettigt och borde tas bort, skulle säkert funka lika bra med avlägset tramp och grenar som knäcks.

Tack för alla viktiga synpunkter, kommentarerna hjälper verkligen för att kunna få fram en ny bättre version :)

Postad

varsågod :) och ja du har nog rätt i att det skulle kännas upprepat när dom båda sitter helt still :/ det kunde ju ha fixats med att trollet istället kom springande och att det då snabbt i några sekunder skulle bytas till mannen bakom trollmasken till trollmasken igen, asså som med pistolen och väskan fast typ ett tre tal gånger och mycket snabbare : ) haha ne nu ska jag sluta spåna på vad som skulle ha kunna gjorts annorlunda : P det va en jätte fin film och den gav mig inspiration, så tack.

Postad
varsågod :) och ja du har nog rätt i att det skulle kännas upprepat när dom båda sitter helt still :/ det kunde ju ha fixats med att trollet istället kom springande och att det då snabbt i några sekunder skulle bytas till mannen bakom trollmasken till trollmasken igen, asså som med pistolen och väskan fast typ ett tre tal gånger och mycket snabbare : ) haha ne nu ska jag sluta spåna på vad som skulle ha kunna gjorts annorlunda : P det va en jätte fin film och den gav mig inspiration, så tack.

hehe, det är gött att få lite nya schyssta vinklar, alla idéer uppskattas så fortsätt gärna spåna. Faktiskt var idén från början att trollet skulle komma cyklandes i skogen, men vi fick inte tag i någon passande cykel... Vill helst korta ner filmen lite mer tidsmässigt också, kanske till runt 12 istället för 14 minuter, men ändå få med en del av dragspelsmannen. Knepigt, kommer nog få bli en del pusslande ;)

Tack för kommentarerna än en gång!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...