Marlon_Jonsson Postad 21 juni 2009 Postad 21 juni 2009 Hej, Tänkte köpa ett redigeringsprogram. Frågan är nu vilket. Jag kör PC och har tänkt mig Pinnacle studio 12 ultimate, eftersom priset är bra och det ska tydligen lika Avid. Vad rekomenderar ni? För-/nackdelar med olika redigeringsprogrammen som finns tillgängliga för amatörer med PC? I min blivande skola används FCP, så möjligen vore det trevligt om mitt nya redigeringsprogram liknar det. :) Tack på förhand Marlon 0 Citera
Nyaz Postad 22 juni 2009 Postad 22 juni 2009 Efter att ha plågats med Avid på gymnasiet i tre år skulle jag nog välja allt annat än saker som relaterar till Avid... men så är jag lite bitter på att det programmet inte gör saker som jag vill också :P Något som liknar FCP till PC är knepigt... Premiere kanske? 0 Citera
HamGamgi Postad 22 juni 2009 Postad 22 juni 2009 Lär dig Avid så utökar du dina chanser att få jobba senare med massor procent :) 0 Citera
Nyaz Postad 22 juni 2009 Postad 22 juni 2009 *suck* Ja, tyvärr är det alldeles för många som tycker att det är bra, det förstår jag verkligen inte. (Vadå? Vill du ha mer än en effekt på ditt klipp? Gör en "step in"! Vad menar du att man skulle kunna rada upp effekterna i effektpaletten som i -ALLA ANDRA- program? Vi är Avid, och vi har alltid gjort så här! *Kliar sig på sin korpulenta mage* Åh, glömde jag att du måste köpa vår Avid-certifierade hårdvara också? Den kostar bara ungefär 2000 euro. Och din själ.) Det är tur att vissa är lite smarta här i världen :P (Förlåt att jag är bitter, det bara blir så ibland :P) 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 22 juni 2009 Författare Postad 22 juni 2009 Men eftersom jag planerar att jobba inom filmproduktion så bör jag således komma åt Avid. Vilket är svårt med min ekonomi som student. Tycker egentligen att piratkopiering är fel, har även för mig att Avid är svårt att få tag på i piratversion. Därför tänkte jag mig Pinnacle, men det kanske var fel. Visserligen kanske Adobe Premiere är bättre om man ska jobba med After Effects. Synd att livet är så hårt för en amatör. Fortsätt gärna tipsa om redigeringsprogram. 0 Citera
Max_H Postad 23 juni 2009 Postad 23 juni 2009 Premiere fungerar, av naturliga skäl, bra tillsammans med After Effects... Pinnacle Studio är, enligt min egen åsikt, ganska jättelångt från Avid... Adobe, Avid och Apple har ganska hårt rabatterade studentlicenser. Adobe och Apple finns här: http://www.mecenat.se/index.asp?nav=menu&id_meny=1 Avids studentlicenser finns hos Avids certifierade återförsäljare. /Max 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Tack, som det serut för mig kostar PPremium 10000 sek för studenter. Vilket inte är i närheten av min buget tyvärr, och antar att det inte är inom någon students buget. 0 Citera
StenR Postad 25 juni 2009 Postad 25 juni 2009 Tack, som det serut för mig kostar PPremium 10000 sek för studenter. Vilket inte är i närheten av min buget tyvärr, och antar att det inte är inom någon students buget. Student Edition: Ordinarie pris ca: 22 125 kr Studentpris ca: 4 063 kr 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Student Edition: Ordinarie pris ca: 22 125 kr Studentpris ca: 4 063 kr Sjukt för för mig står det: Production Premium - Planera, skapa och leverera var som helst med den intelligenta efterproduktionslösningen Ett måste för alla kreatörer som behöver kunna skapa video, ljud och interaktiva media i världsklass - direktuppspelat, online, på enheter - med snäva deadlines. Ordinarie pris ca: 22 125 kr Studentpris ca: 9 318 kr Hade på education såg jag nu. Tack Men jag antar att det bästa om jag satsar på att jobba inom branschen så är Avid det jag bör satsa på. Då har jag även en fråga angående Avid. Eftersom Avid är så utbrett vad är det som är bra med det? Är det endast ett redigeringsprogram eller har det en utvecklas effektsektor, någon motsvarighet till After Effects? P.S Min dator har några år på nacken: Fujitsu Siemens Computers AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processors 5200+ 2.59 GHz, 2.00 GB RAM PAE (Physical Adress Extension) Vet att Premiere kräver minnst 2 gb ram, kommer det "lagga" om jag spelar upp klipp i Premiere, som jag arbetar med för att se om det blir bra? - med bra visningskvalitet i visningsbilden i redigeringsprogrammet. 0 Citera
Kimster Postad 25 juni 2009 Postad 25 juni 2009 Fast ändå så håller klyschan: En bra "klippare/redigerare/whatever" är inte bunden till en specifik mjukvara utan bemästrar hantverket att klippa film/video. Sen vilka verktyg han har kommer i andra hand. Vill du jobba inom yrket så bör du kunna fler, för att lära sig programmet tar in bråkdel av tiden att lära sig yrket. Varje program har sina fördelar och nackdelar, och som exempel använder alla inte Avid som det var för några år sen. Ta istället reda på var du vill jobba och luska reda på vilka verktyg de använder, sen kan du fundera på vilka verktyg du vill BÖRJA med. Mitt tips är ju att tank hem trials-mjukvaror av så många du kan få tag på och testa dig fram med ett du trivs i och utveckla dig där igenom. Är man flitig hinner man med mycket på 30dagar. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Jo jag vet det är sant. Vissa använder ju sax och tejp. Jag vill jobba med filmproduktion - vart är svårt att svara på antagligen där dem är tillräckligt korkade för att erbjuda mig ett jobb Uppskattar svar angående "lagga"-frågan. Körde Vegas på mina andra dator, laggade apa när jag previewade mina projekt i Vegas samt kollade på klipp.. Var tvungen att se i sämsta kvalité vilket gjorde det hela otroligt smärtsamt, bara pixlar syntes.. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Kollade på reklamerna för Adobe PPremium - är helt såld :) 0 Citera
Munthe Postad 27 juni 2009 Postad 27 juni 2009 Självklart är talang det viktigaste i grunden. Men många, många frilansjobb och längre knäck för redigerare idag förutsätter att du är "power user" av t ex Avid för att du snabbt ska in i en produktion och kunna jobba på en avancerad nivå mot andra klippare, ljudläggare osv i en produktion. Det är inte helt hundra intuitivt att göra en conform på 24 TV-avsnitt under tidspress med det mesta av materialet på en Unity-server. Då räcker det inte med att man har bara klipptalang och har lyckats klippa snygga saker i Pinnacle Studio eller t o m Windows Movie Maker. Inte ens gamla leksaksprogram som FCP är särskilt oavancerade att jobba med idag när det dyker upp nya och jäkligt märkliga workflows för material som RED t ex. Man måste kunna en hel del om programmen för att kunna felsöka var och när Apple Qmaster säckade ihop under natten när SAN:et dök under konverteringen av .r3d till t ex ProRes. Jag skulle nog kunna sträcka mig till att säga att digital ickelinjär redigering har aldrig varit så tekniskt avancerad och krånglig som den är nu 2009. Det är inte som för tio år sedan då man gjorde en log av en digibeta, klippte offline och sen en batch av en klipplista i full digibeta. Det var galet simpelt. Idag är det experiment med wavelets med märkliga kompressionaloritmer, floatingpoint, RAW, 4K, GPU och en massa skumma grejer i spel som hela tiden och konstant aktiverar Murphys Lag. Och det kräver sin redigerare. 0 Citera
Kimster Postad 27 juni 2009 Postad 27 juni 2009 ..se det positivt Munthe, vissa av oss där ute får jobb pga. det du nämner. :) Jag har inte vart med så länge att jag kan prata om BETA/VHS/Offline-klippandet, så jag har inget sånt att jämföra med. Men jag ser de äldre som suckar när man pratar om en ny, tuff funktion i ett avancerat redigeringsprogram. Man kanske kan börja ana vad suckandet handlar om...... För att återgå till ämnet så är det ändå den egna viljan och en smula talang som behövs. Oavsett hur avancerad systemet är. Ska man hoppa rakt in i en produktion bör du ha gjort det stegvis. Ingen blir "poweruser" av att sitta hemma och prova med sina julfilmer. Men man måste börja någonstans, och att kanske börja behärska tänket i hur man redigerar är en bra början, och det kan man, tror jag, lära sig till stora delar hemma med att trixa och mecka på sin egna dator ihop med all den kunskap som finns på nätet. Men samtidigt håller jag med om att, alla ska idag helst vara "multiroleuser" och t.ex. klara skriva, filma, producera, ljudsätta, ljussätta, klippa, konvertera, distribuera...allt på en gång, och det finns en tjusning med det också kanske, men det jag vill komma till att det räcker inte med att kunna den enskilda mjukvaran, utan helst hela systemet runt om, och det tar tid att lära sig allt sånt. 0 Citera
Munthe Postad 15 augusti 2009 Postad 15 augusti 2009 Jodå. Även jag har jobb på grund av att processen har blivit så komplicerad att det numera är svårare att klippa icke-linjärt än det var i datorernas barndom. Jag jobbade nyligen på ett stort produktionsbolag med titeln Work Flow Wizard. Mitt jobb var att försöka förstå vad fan det är som pågår med alla skumma wavelet-betor som revolutionära företag översvämmar marknaden med och hur man ska kunna jobba med dom utan att få sparken av kunden. Branschen är extremt opragmatiskt just nu. Recession-läget tror jag kommer att ändra på det lite. Företag har inte råd att rulla allt på skumma betor i längden. Å andra sidan tror jag att det kommer att dyka upp en tredje generations företag snart. Dom kommer att komma ur Open Source-världen och det kommer att ändra på väldigt mycket. "Kunden" kommer t ex att åka ut först. Den klassiska bilden av "kunden" kommer att förändras. ..se det positivt Munthe, vissa av oss där ute får jobb pga. det du nämner. :) Jag har inte vart med så länge att jag kan prata om BETA/VHS/Offline-klippandet, så jag har inget sånt att jämföra med. Men jag ser de äldre som suckar när man pratar om en ny, tuff funktion i ett avancerat redigeringsprogram. Man kanske kan börja ana vad suckandet handlar om...... För att återgå till ämnet så är det ändå den egna viljan och en smula talang som behövs. Oavsett hur avancerad systemet är. Ska man hoppa rakt in i en produktion bör du ha gjort det stegvis. Ingen blir "poweruser" av att sitta hemma och prova med sina julfilmer. Men man måste börja någonstans, och att kanske börja behärska tänket i hur man redigerar är en bra början, och det kan man, tror jag, lära sig till stora delar hemma med att trixa och mecka på sin egna dator ihop med all den kunskap som finns på nätet. Men samtidigt håller jag med om att, alla ska idag helst vara "multiroleuser" och t.ex. klara skriva, filma, producera, ljudsätta, ljussätta, klippa, konvertera, distribuera...allt på en gång, och det finns en tjusning med det också kanske, men det jag vill komma till att det räcker inte med att kunna den enskilda mjukvaran, utan helst hela systemet runt om, och det tar tid att lära sig allt sånt. 0 Citera
WilleB Postad 18 augusti 2009 Postad 18 augusti 2009 Har nu använt Pinnacle studio plus 11 ett tag. Skulle vilja ha tips om ett nytt, lite mer avancerat redigerings program som inte är allt för dyrt. 0 Citera
Kimster Postad 18 augusti 2009 Postad 18 augusti 2009 Hur mycket är dyrt? Provat Premiere Elements? 0 Citera
WilleB Postad 18 augusti 2009 Postad 18 augusti 2009 Använder Pinnacle studio plus men tycker attd et är lite för simpelt... Vet inte hur mycket skilnad det är på ultimate, men det följer med en greenscreen i ultimate, det gjorde det förut i alla fall 0 Citera
Nyaz Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Men argh, är inte det här exakt samma tråd (nästan)? :P http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=24825 0 Citera
WilleB Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Jo, jag märkte det efter typ 10 minuter efter att jag skrivit tråden 0 Citera
Kaj44 Postad 23 augusti 2009 Postad 23 augusti 2009 Här finns mycket att läsa om Film & Redigering av vår eminenta och mångkunniga medlem, Pehrbau! Klicka på länken, det kan lösa många problem! http://www.seniornet.se/contents/download/images/video_2007.pdf 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.