D_Odell Postad 21 juni 2009 Postad 21 juni 2009 Hej, har under slutet av juli och början på augusti planerad en novellfilm som kommer vara en (liten) adoption av Hiroshima Mon Amour, och kommer spelas in på Gotland. När jag har sökt runt på internet så kommer tyvärr inte så många bra exempel fram för att kunna bedöma vilken av filmtyperna jag ska välja. Men eftersom Kodachrome, som skulle vara det premiera valet, endast säljs lite dyrt hos Wittner i Tyskland, så funderar jag på dessa olika typer: Vision 2 200T (Huvudfilm)Vision 3 500T (fåtal scener)Plus-X (för några enstaka scener)Ektachrome 64T (Huvudfilm 2)Vision 2 50D (Pro8, laddar denna typ från nedskuren 16mm, Huvudfilm 3) Har ni något förslag eller länk till någon undersökning, så säg gärna till. Jag läste ett test i Super8 Today, men blev inte mycket säkrare av det. Stort tack! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 21 juni 2009 Postad 21 juni 2009 Ska du ha hjälp att välja en av huvudfilmerna (till huvudfilmen), eller vill du använda flera av huvudfilm-sorterna? Är det inte Vision 2 50D du menar till huvudfilm 3 (negativ emulsion)? Jag skulle tycka att det är bättre att hålla sig till att använda antingen bara negativa eller bara reversal som huvudfilm, färgerns kommer att skilja en del mellan de två. Plus-X får troligtvis inga problem att matcha färgerna till neg eller reversal. ;) Vision 2 50D är jag riktigt nyfiken på, den borde vara snygg med tight korn! :) PErsonligen gillar jag inte riktigt 64T, så jag skulle säga go for Kodachrome eller kör med negativ film Överexponera det negativa lite. Underexponera definitivt inte varken neg eller reversal, då blir det kornigt och jävligt. Det är alltför vanligt att folk använder för lite ljus... :( 0 Citera
D_Odell Postad 21 juni 2009 Författare Postad 21 juni 2009 Tjena Kent! Jo överexponering försöker jag ständigt åstadkomma, dock bara snäppet över ;) Och ang. 50D värkar den vara väldigt fin och kornfri nästintill. Dock hoppas jag på att 50D inte är för högt prissatt (30$ plus frakt), för ifall den ligger inom räckhåll så vore det en perfekt utefilm. Därtill som du sa, Plus-x går nog bra att samspela med de olika negativen, men 50D vore som sagt väldigt bra. Här är ett 50D klipp från Andres Victorero: http://vimeo.com/1986773, osäker dock på om denna hoppar väldigt mycket, ifall det beror på kameran eller filmen? Oft. Har HD:n etablerats? Eoft. På återseende. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 21 juni 2009 Postad 21 juni 2009 Dock hoppas jag på att 50D inte är för högt prissatt (30$ plus frakt), för ifall den ligger inom räckhåll så vore det en perfekt utefilm. Kör med 50D. Vi kör med ett specialpris för Telecine om du kör 50D, om det blir snyggt så får jag använda några/något klipp till en provfilm till hemsidan. Deal? :) Här är ett 50D klipp från Andres Victorero:...om denna hoppar väldigt mycket, ifall det beror på kameran eller filmen? Omöjligt att säga. Det filmas dessutom på en båt som förmodligen är lite hoppig i sig, så det kan gott vara kameramannen/båten som hoppar. Oft. Har HD:n etablerats? Eoft. Den är skickad och kommer troligtvis fram på tisdag. 0 Citera
D_Odell Postad 21 juni 2009 Författare Postad 21 juni 2009 En deal har du! Så till vida att det blir något bra filmat ;) Startar en projektlogg när det börjar närma sig. Ha det! 0 Citera
D_Odell Postad 22 juni 2009 Författare Postad 22 juni 2009 Måste bara passa på att visa en reversal filmtyp som de säljer hos pro8mm Pro8/64 (endast 10 ASA): http://www.vimeo.com/5239712 Det känns just nu som att det kommer bli ett test i och med beställning av film från pro8mm. Förhoppningsvis blir det inte för dammig film jag får. Men det kommer nu att bli Vision 2 50D som huvudfilm och Pro8/64 som enstaka sekvenser. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 22 juni 2009 Postad 22 juni 2009 Skum filmsort! Perfekt för mörka höstkvällar. :D Ska bli kul att se hur resultatet blir, både med 50D och skummisfilmen. Jag tror och hoppas att 50D blir grymt bra. 0 Citera
D_Odell Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Här är en ny film som är filmad med just 50D: http://www.imdb.com/video/screenplay/vi3786146329/ My Sister's Keeper helt och hållet filmad med Super8 och sedan scannad och överförd till 35mm :) Beställde nu i alla fall 11 x 50D rullar och 3 x ASA 10 film. Förhoppningsvis blir allt bra... Ha det! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 25 juni 2009 Postad 25 juni 2009 My Sister's Keeper helt och hållet filmad med Super8 och sedan scannad och överförd till 35mm :) Det tror jag inte ett ögonblick på. ;) Möjligtvis drömsekvenserna, eller liknande. 0 Citera
D_Odell Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Det tror jag inte ett ögonblick på. ;) Möjligtvis drömsekvenserna, eller liknande. Hehe näe det låter lite suspekt med rollsinnehavarna osv. Men ifall man ska tro pro8 så var det introsekvensen som var inspelad på Super8 och 50D :) Liten miss av mig... 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 Beställde nu i alla fall 11 x 50D rullar och 3 x ASA 10 film. Förhoppningsvis blir allt bra... Tips angående 10 ASA filmen, kopierat från Filmshooting: I have shot 800 ft. of 7363 (10 asa). It has the highest resolving power of any Kodak stock; 200 lines/mm. To give you an idea as to how it compares to other film stock; Plus-X has 120 lines/mm, and Fuji Velvia has 140 lines/mm. 7363 has very little lattitude. Proper exsposure is critical; you have to be within 1/4 stop. Over-exsposure is the main worry, so watch out for the high-lights in your scene. I would not call 7363 a beginers film stock, but the results can be quite stunning. Their is a learning curve to using 7363, so be patient and it will reward you . Brad M. 0 Citera
D_Odell Postad 11 juli 2009 Författare Postad 11 juli 2009 Låter sanningen bra. Har också förstått att exponeringen är kritisk. Kanske ska luta sig mot underexponering istället? Hur som helst, så blir det nog till att filma i endast öppna områden och gärna lätt molnig himmel eller klar sol, för att minska problemen. Det ända som verkligen saknas nu är en SuperDuper8 modifikation av kameran. Men annars blir det till de bästa som går att göra. 0 Citera
Laranja Postad 2 augusti 2009 Postad 2 augusti 2009 måste säga att 10 ASA-filmen där var helt sanslös! kommer nog blicka mot pro8mm när det gäller musikvideo framöver... hehe. jag hade iochförsig för mig att Pro8mm var lite opålitliga ibland. med utgången film i kasetterna osv. men de kanske har blivit bättre? är ju sjukt kul att man har lite mer o välja på hos dom iallafall. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.