Kelksye Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Hejsan! Jag har fått min HV30 nu och har testfilmat lite. Problemet är nu att det inte går att filma när man rör på kameran, då ser man ingenting. När jag t ex sakta rörde på kameran med stativ åt sidan så hackar det så mycket så att det ser ut som lagg. Det är så hackigt så man kan inte se någonting nästan. Jag skickar med mitt gamla och ett till klipp. Det måste väl gå att fixa, för såhär dålig kan väl inte en Canon HV30 vara? http://data.fuskbugg.se/skalman01/Out%20009.m2t http://data.fuskbugg.se/skalman01/Testing%20D9.m2t (Höger-klicka och spara som) Tacksam för svar! Kel 0 Citera
Kelksye Postad 15 juni 2009 Författare Postad 15 juni 2009 stäng av steadyshot. Vad är steadyshot? Kel 0 Citera
StenR Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Vad är steadyshot? Kel Image Stabilizer CAMERA SETUP -> IMG STAB Den ska bara vara på om du kör handkamera. 0 Citera
Kelksye Postad 15 juni 2009 Författare Postad 15 juni 2009 Image Stabilizer CAMERA SETUP -> IMG STAB Den ska bara vara på om du kör handkamera. Den var av i klippen jag visade dig. Kel 0 Citera
beta75 Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 För att utesluta att det inte är något fel i capture eller din dator så kan du prova att koppla in kamera direkt till tvn och se hur det blir. /KN 0 Citera
Kelksye Postad 15 juni 2009 Författare Postad 15 juni 2009 För att utesluta att det inte är något fel i capture eller din dator så kan du prova att koppla in kamera direkt till tvn och se hur det blir. /KN Det blir exakt likadant. När man spelar upp "HDV"-filmer istället för "HDV PF25" så blir det väldigt fint och flytande, men när man sedan för över det på datorn blir det exakt likadant som "HDV PF25". Kel Men alltså, ska det inte se ut såhär då? Kan inte ni ge mig ett ungefär likadant filmat klipp så man kan jämföra? Kel 0 Citera
Max_H Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Jag tror att det helt enkelt är ett progressive-fenomen du ser. En del gillar det, andra inte. /Max 0 Citera
Kelksye Postad 15 juni 2009 Författare Postad 15 juni 2009 Jag tror att det helt enkelt är ett progressive-fenomen du ser. En del gillar det, andra inte. /Max Hur förklarar man då att det ser exakt likadant ut i interlaced, alltså "HDV"? Kel 0 Citera
beta75 Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Hur förklarar man då att det ser exakt likadant ut i interlaced, alltså "HDV"? Kel Vad har du för spec på datorn? Är den färsk eller är det en gammal kommundator från 1997? /KN 0 Citera
StenR Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Kan du jämföra med någon annan kamera så man kan utesluta panoreringshuvudet? Håller annars med att 25p kan ställa till det när man panorerar, googla på "hv30 jitter". En person skrev (http://www.amazon.com/Canon-HV30-Definition-Camcorder-Stabilized/product-reviews/B00114PN1U) att det är mycket viktigare att panoreringar görs med jämn hastighet och med jämn acceleration/inbromsning (pröva med en gummisnodd!). 0 Citera
Max_H Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Hur förklarar man då att det ser exakt likadant ut i interlaced, alltså "HDV"? Kel Du kan inte alltid lita på det du ser i datorn när det gäller progressive och interlaced - många redigeringsprogram spelar endast upp 1 field för att spara kraft. Det är beroende av uppspelningsprogram osv. Edit: Och som KN skriver så är det beroende av prestanda på datorn. "Det blir exakt likadant. När man spelar upp "HDV"-filmer istället för "HDV PF25" så blir det väldigt fint och flytande, men när man sedan för över det på datorn blir det exakt likadant som "HDV PF25".Kel Hänger inte riktigt med här - såg en interlacebild likadan ut på en teve som en progressivebild? Och vilken var teven du tittade på - LCD, Plasma, tjockteve? /Max 0 Citera
Kelksye Postad 16 juni 2009 Författare Postad 16 juni 2009 Du kan inte alltid lita på det du ser i datorn när det gäller progressive och interlaced - många redigeringsprogram spelar endast upp 1 field för att spara kraft. Det är beroende av uppspelningsprogram osv. Edit: Och som KN skriver så är det beroende av prestanda på datorn. Hänger inte riktigt med här - såg en interlacebild likadan ut på en teve som en progressivebild? Och vilken var teven du tittade på - LCD, Plasma, tjockteve? /Max En progressivebild såg samma ut på en TV som den gör på en dator, medans interlaced på teven var väldigt fin och flytande, men direkt när man för över interlacebilden på datorn så blir det exakt samma som progressive, alltså "HDV PF25". Kel 0 Citera
Kelksye Postad 16 juni 2009 Författare Postad 16 juni 2009 Jag spelade in ett nytt interlacedklipp, med nytt band och nollställda inställningar. Till vilket resultat? Jo, samma: http://data.fuskbugg.se/skalman01/New%20002.m2t Kel 0 Citera
beta75 Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Jag spelade in ett nytt interlacedklipp, med nytt band och nollställda inställningar. Till vilket resultat? Jo, samma: http://data.fuskbugg.se/skalman01/New%20002.m2t Kel Du har fortfarande inte svarat vad du har för spec på datorn, vilket redigeringsprogram osv. Prova att spela in i vanlig DV och se hur det funkar. Prova även att ställa slutartiden på 1/50s Det är lite hoppigare än vad jag får till på min HF100 men jag tror att felet ligger i captureinställningar. /KN 0 Citera
Kelksye Postad 16 juni 2009 Författare Postad 16 juni 2009 Du har fortfarande inte svarat vad du har för spec på datorn, vilket redigeringsprogram osv. Prova att spela in i vanlig DV och se hur det funkar. Prova även att ställa slutartiden på 1/50s Det är lite hoppigare än vad jag får till på min HF100 men jag tror att felet ligger i captureinställningar. /KN Det är en Dell Dimension 5150. Den redigerar HD-material helt galant. Jag tvivlar att det har något med det att göra. Jag har testat att spela in i alla möjliga slutartider. Från 6-2000, ingen skillnad. Jag använder Vegas Pro 8.0's captureprogram, men har också testat HDVSplit, men båda var exakt likadana. Kel 0 Citera
Kelksye Postad 16 juni 2009 Författare Postad 16 juni 2009 Prova att spela in i vanlig DV och se hur det funkar. /KN Tamefan! Det funkade! I vanlig Widescreen DV. Det flyter på skitbra! Nu behöver jag bara få reda på hur tusan jag får samma flytande look med HDV 50i! Tror du att du kan lista ut det? Skulle vara dig evigt tacksam! Tack så mycket! Kel 0 Citera
ronnylov Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Videoklippen ser normala ut för 25P-läget tycker jag... Hur spelar du upp interlacebilden på datorn när du filmat HDV då? Testa med VLC player och kryssa i "bob" i menyn "Avfläta". http://www.videolan.org/vlc/ Eftersom en datorskärm är progressiv (till skillnad mot gammal rör-TV som har interlaced uppritning av bilden) så måste interlaced video genomgå avflätning (deinterlace) vid uppspelning för att bilden inte ska få horisontella linjer på datorn. Om "fel" metod används vid denna deinterlace så förlorar man varannan delbild och 50i omvandlas till 25P. Detta kan förklara varför du upplever HDV och HDV PF25 likadant i datorn. Med bob deinterlace vid uppspelning får man 50P men istället kan bilden bli en aning vertikalt hoppig istället. Filmar man i 25P läget så behövs ingen deinterlacing i datorn eftersom bilden blir progressiv direkt i kameran, men detta är på bekostnad av att man får 25 helbilder per sekund istället för 50 halvbilder per sekund. Jag upplever samma sak som dig med min Canon HV20. Det är inte fel på kameran, 25P är väldigt låg framerate som kräver stor försiktighet för att inte upplevas "laggigt" eller ryckigt vid uppspelning. Bland annat bör man köra 1/50 slutartid för att få lagom rörelseoskärpa (det brukar jag göra ändå trots att jag bara filmar HDV 50i). Dessutom bör man panorera med måtta och stor försiktighet. Helst ska man försöka undvika panorera överhuvudtaget när man filmar 25P. Personligen gillar jag inte alls 25P-läget. Jag filmar hellre 50i HDV och omvandlar till 720P i datorn med hjälp av avisynth-script så får jag en video som funkar bra både i TV och dator. För att återgå till ditt problem igen. Testa att fånga HDV 50i till datorn. Testa sedan exportera tillbaka det till ett nytt band i kameran och spela upp det på TVn. Har du samma flyt på kopian som på originalbandet så vet du att det i alla fall inte är fel på datorns capture och export av HDV. I så fall kan du göra som jag och köra vidare med HDV eftersom det funkar bra. 0 Citera
ronnylov Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Nu hade ni skrivit lite när jag skrev mitt inlägg. Jag provade öppna din nya videofil med VLC. Medans den spelade gick jag snabbt till menyn Video, sedan Avfläta och Bob. Det såg sedan helt normalt ut för interlaced video. Jag tror du har något uppspelningsproblem i datorn (exempelvis fel deinterlace-metod för HDV). Det verkar inte vara något fel på videofilerna. 0 Citera
beta75 Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Tamefan! Det funkade! I vanlig Widescreen DV. Det flyter på skitbra! Nu behöver jag bara få reda på hur tusan jag får samma flytande look med HDV 50i! Tror du att du kan lista ut det? Skulle vara dig evigt tacksam! Tack så mycket! Kel Jag kan nästan svära på att det är din dator som inte klarar att spela upp i full hastighet. Eller som inte klarar capture ordentligt. Eftersom DV funkar. Du kan prova att konvertera en HDV-klipp till dv coh se om det flyter bättre. Annars är det nog capture som spökar. /KN 0 Citera
Kelksye Postad 16 juni 2009 Författare Postad 16 juni 2009 Videoklippen ser normala ut för 25P-läget tycker jag... Hur spelar du upp interlacebilden på datorn när du filmat HDV då? Testa med VLC player och kryssa i "bob" i menyn "Avfläta". http://www.videolan.org/vlc/ Eftersom en datorskärm är progressiv (till skillnad mot gammal rör-TV som har interlaced uppritning av bilden) så måste interlaced video genomgå avflätning (deinterlace) vid uppspelning för att bilden inte ska få horisontella linjer på datorn. Om "fel" metod används vid denna deinterlace så förlorar man varannan delbild och 50i omvandlas till 25P. Detta kan förklara varför du upplever HDV och HDV PF25 likadant i datorn. Med bob deinterlace vid uppspelning får man 50P men istället kan bilden bli en aning vertikalt hoppig istället. Filmar man i 25P läget så behövs ingen deinterlacing i datorn eftersom bilden blir progressiv direkt i kameran, men detta är på bekostnad av att man får 25 helbilder per sekund istället för 50 halvbilder per sekund. Jag upplever samma sak som dig med min Canon HV20. Det är inte fel på kameran, 25P är väldigt låg framerate som kräver stor försiktighet för att inte upplevas "laggigt" eller ryckigt vid uppspelning. Bland annat bör man köra 1/50 slutartid för att få lagom rörelseoskärpa (det brukar jag göra ändå trots att jag bara filmar HDV 50i). Dessutom bör man panorera med måtta och stor försiktighet. Helst ska man försöka undvika panorera överhuvudtaget när man filmar 25P. Personligen gillar jag inte alls 25P-läget. Jag filmar hellre 50i HDV och omvandlar till 720P i datorn med hjälp av avisynth-script så får jag en video som funkar bra både i TV och dator. För att återgå till ditt problem igen. Testa att fånga HDV 50i till datorn. Testa sedan exportera tillbaka det till ett nytt band i kameran och spela upp det på TVn. Har du samma flyt på kopian som på originalbandet så vet du att det i alla fall inte är fel på datorns capture och export av HDV. I så fall kan du göra som jag och köra vidare med HDV eftersom det funkar bra. Fan, tack för detta, Ronny! Jag tryckte på Bob i VLC och nu är det lika flytande som vanlig DV! Varför är DV som 50p utan att man behöver Bob-deinterlacea? Och finns det inget enkelt sätt att göra så att videon alltid är i 50p, utan att behöva spela upp med "Bob" i just VLC? Var det det där med Avisynth du pratade om? Nejmen nu ska jag gå ut och testfilma lite, tack för det här! Tack! kel 0 Citera
ronnylov Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Jag vet inte varför du fick flytet på din DV-fil. Kanske så att din spelare är konfigurerad att köra bob på DV men inte HDV. Jag har också problemet att VLC inte kommer ihåg inställningen Avfläta->Bob. Nu tittar jag inte så mycket på videofilmerna i datorn utan jag brukar oftast konvertera till DVD-format och kolla på min TV (jag har ingen HDTV så DVD funkar för mig). För att behålla flytet så kör jag interlaced format även på DVD så ser det bra ut på min TV. Jag har en TviX mediaspelare ansluten till TVn och den klarar även XviD. Så ibland fixar jag XviD avi-filer med 50P med hjälp av avisynth så ser det snyggt ut både på TV och dator. Man kan ju prova ändra inställningarna för den codec som windows använder istället för att använda VLC. Exempelvis installera ffdshow och där ställa in interlacemetoden bob någonstans (tror att man till och med kan anropa avisynth från ffdshow). Ja man kan ju köra någon form av bob deinterlace när man redigerar videon och på så sätt få 50P från 50i innan man sparar filen. Det var det jag menade när jag nämnde att jag brukar omvandla till 50P med avisynth. Alternativet är att behålla interlaced format i hela kedjan när man redigerar och alltså köra 1080i för HD eller 576i för SD och fixa problemet vid uppspelning istället. 0 Citera
Kelksye Postad 16 juni 2009 Författare Postad 16 juni 2009 Jag vet inte varför du fick flytet på din DV-fil. Kanske så att din spelare är konfigurerad att köra bob på DV men inte HDV. Jag har också problemet att VLC inte kommer ihåg inställningen Avfläta->Bob. Nu tittar jag inte så mycket på videofilmerna i datorn utan jag brukar oftast konvertera till DVD-format och kolla på min TV (jag har ingen HDTV så DVD funkar för mig). För att behålla flytet så kör jag interlaced format även på DVD så ser det bra ut på min TV. Jag har en TviX mediaspelare ansluten till TVn och den klarar även XviD. Så ibland fixar jag XviD avi-filer med 50P med hjälp av avisynth så ser det snyggt ut både på TV och dator. Man kan ju prova ändra inställningarna för den codec som windows använder istället för att använda VLC. Exempelvis installera ffdshow och där ställa in interlacemetoden bob någonstans (tror att man till och med kan anropa avisynth från ffdshow). Ja man kan ju köra någon form av bob deinterlace när man redigerar videon och på så sätt få 50P från 50i innan man sparar filen. Det var det jag menade när jag nämnde att jag brukar omvandla till 50P med avisynth. Alternativet är att behålla interlaced format i hela kedjan när man redigerar och alltså köra 1080i för HD eller 576i för SD och fixa problemet vid uppspelning istället. Den codec som windows använder, menar du då för hela datorn? Okej, så då går det att få ett helt redigeringsprojekt till 50p? En sak måste du ursäkta mig för och det är att jag aldrig har förstått vad 1080i är. Jag fattar vad 25p/30p/50i är men förstår inte vad det betyder när det står det efter en upplösning, t ex 720p/1080p/1080i. Men spelar inte HV30 in i 1080i hela tiden? Här är i alla fall DV-filen jag spelade in. Kan du se "flytet" i den du också? Jag får "flyt" när jag spelar upp med Nero ShowTime och WMP. Däremot inte när jag spelar med VLC, då blir det streck och blir segt, till och med att videon tappar sin widescreen, och blir i förhållandet 4:3. http://data.fuskbugg.se/skalman01/Tape1%20-%20Clip%20004.avi Tack! Kel 0 Citera
ronnylov Postad 17 juni 2009 Postad 17 juni 2009 Codec menar jag att det finns olika codecs för uppspelning av olika typer av video såsom DV, MPEG-2, Xvid o.s.v i operativsystemet (jag antog att du körde windows). VLC struntar i dessa codecs och kör på sina egna som medföljer VLC medans windows media player och andra windowsprogram förlitar sig på dem som är installerade i windows. Om man t.ex. installerar Nero Showtime som du har gjort då följer det med en del codecs. Lägger man in ett DVD-spelarprogram så följer det med codecs till detta för avspelning av MPEG-2 video. Ibland kan det finnas många codecs för samma videoformat så det kan vara lurigt att veta vilken som används. Själv brukar jag lägga in ffdshow så får jag codecs för massor av videoformat och det är lätt att pilla med inställningarna i ffdshow. Vad jag ville komma fram till är att man kanske kan hitta någon inställning för deinterlace i något av dessa program som lagt in codecs i datorn så att det blir bob deinterlace automatiskt. "Okej, så då går det att få ett helt redigeringsprojekt till 50p?" Ja det ska man kunna om man gör bob deinterlace på videofilerna vid redigeringen. Själv gör jag det via avisynth och skapar 50P avi-filer som jag sedan tar in i redigeringsprogrammet. "En sak måste du ursäkta mig för och det är att jag aldrig har förstått vad 1080i är. Jag fattar vad 25p/30p/50i är men förstår inte vad det betyder när det står det efter en upplösning, t ex 720p/1080p/1080i." Det betyder egentligen bara upplösning med förtydligande om det är progressivt eller interlaced. 1080i betyder bara vertikal upplösning på 1080 och interlaceformat. 1080P är 1080 punkter vertikal upplösning och progressivt. 720P betyder 720 punkter vertikal upplösning och progressivt. Med vertikala upplösningen 720 finns formatet 50P i HDV-standarden men tyvärr klarar inte HV30 av att filma i 720P. Men med hjälp av bob deinterlace och nedskalning av upplösningen kan man omvandla 1080i till 720P med 50 fps. Det blir inte riktigt lika bra kvalitet som om man hade haft en kamera som filmade 720P direkt men det är ändå ett standardformat så det går bra att redigera i det eftersom det ofta finns stöd i videoredigeringsprogrammen för upplösningen 1280x720 och 50P. "Men spelar inte HV30 in i 1080i hela tiden?" Jo om man ställer den på HDV eller DV. Men i läget HDV PF25 så spelar den in 1080P med 25 bilder per sekund. Som du upptäckt finns det en fördel med 1080i att man kan få bättre flyt i bilden. Fördelen med 25P är att man kan få mer detaljerad bild men på bekostnad av flytet i bilden. De som vill efterlikna biofilm gillar 25P läget då det påminner litegrann om bioformatets 24 progressiva bilder per sekund. Med rätt filmteknik så får man ändå tillräckligt flyt (man störs ju inte av detta när man går på bio menar jag). "Här är i alla fall DV-filen jag spelade in. Kan du se "flytet" i den du också? Jag får "flyt" när jag spelar upp med Nero ShowTime och WMP. Däremot inte när jag spelar med VLC, då blir det streck och blir segt, till och med att videon tappar sin widescreen, och blir i förhållandet 4:3." Med VLC fick jag ställa in bildförhållande 16:9 samtidigt som jag också ställde in avfläta bob och då ser det OK ut tycker jag. Beror nog på skillnader i hur olika codecs och deinterlacefilter används i de olika programmen. Av någon anledning så känner Nero Showtime och WMP (som kanske använder samma codecs) av att det är anamorfisk och interlaced DV. Men tydligen funkar det inte lika bra med HDV. Ett tips är att prova öppna videofilen med graphstudio så kan man se vilken "standardgraf" av directshow-filter och codecs som windows använder när man öppnar en videofil. Med lite trixande kan man kanske modifiera denna standardgraf så att den funkar som man vill ha det även med HDV. http://blog.monogram.sk/janos/tools/monogram-graphstudio/ 0 Citera
Kelksye Postad 17 juni 2009 Författare Postad 17 juni 2009 Tack för all information! "Ja det ska man kunna om man gör bob deinterlace på videofilerna vid redigeringen. Själv gör jag det via avisynth och skapar 50P avi-filer som jag sedan tar in i redigeringsprogrammet." Detta skulle jag vilja veta lite mer om. Hur gör man detta på ett enkelt sätt? Blir .avi-filerna löjligt stora eller mer normalt? "Det betyder egentligen bara upplösning med förtydligande om det är progressivt eller interlaced. 1080i betyder bara vertikal upplösning på 1080 och interlaceformat. 1080P är 1080 punkter vertikal upplösning och progressivt. 720P betyder 720 punkter vertikal upplösning och progressivt. Med vertikala upplösningen 720 finns formatet 50P i HDV-standarden men tyvärr klarar inte HV30 av att filma i 720P. Men med hjälp av bob deinterlace och nedskalning av upplösningen kan man omvandla 1080i till 720P med 50 fps. Det blir inte riktigt lika bra kvalitet som om man hade haft en kamera som filmade 720P direkt men det är ändå ett standardformat så det går bra att redigera i det eftersom det ofta finns stöd i videoredigeringsprogrammen för upplösningen 1280x720 och 50P." Okej, nu förstår jag lite mer av det! Men jag gör alltså filerna till 720p 50p i t ex AVISynth innan jag för över dem till Vegas? Kel EDIT Jag testade nu att rendera ut en fil som 720P 50P men jag kunde omöjligen se på den. Det hackade hela tiden, både med WMP och Nero ShowTime. Jag använde Lagarith Lossless Codec. Kan du hjälpa mig med detta? Kel EDIT Jag kom över en tråd på hv20.com där han hade gjort några filer ( http://www.hv20.com/showthread.php?t=2876&highlight=comparison ), och en av dem var en som var processad från 50i till 50p. Denna filen var fin, inte alltför stor och framförallt gick den att spela upp på min dator. Jag var lite smått orolig att det var kört för min dator att kunna spela riktiga 50p-filmer men nu vet jag att det går bra! Kel 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.