Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Nu är det ett riktigt problem som får mig att överväga köpet. Kameran verkar inte ha ett 25p-läge. Den har två HDV-lägen, ett som heter "HDV" och ett som heter "HDV PF25". Båda ser EXAKT likadana ut när man har fört över dem på datorn och Vegas säger att båda är 25,000 fps interlaced. Jag vet inte vad jag ska göra nu, för det ser skit ut på inspelningen. Typisk interlace-look, hoppig och hackig.

Vart är 25p-läget på HV30?

Jättetacksam för svar!

Kel

Postad

Hittades ett tips på hv20.com:

To use HV20:s 25p footage properly in a project with your settings you should set each video clip's properties to progressive: clip properties - media - field order = none (progressive scan).

If all your footage is like this, it's probably easier just to set the project's deinterlace method to none. This way vegas will skip the de-interlace process altogether.

Postad

"HDV PF25" är väl egentligen bara tämligen korkat av dom som skriver manualerna...? 25P lagrat i en 50i-ström är ju nonsens (om jag nu fattat rätt...).

PF24 (NTSC) däremot är ju 24 progressiva bilder i en 30i-ström och kräver lite omflyttande av linjer för att bli riktig 24P i slutändan. Borde väl också göra att h264-komprimeringen inte kan jobba riktigt på max eftersom fieldsen hamnar lite konstigt.

Postad
Hittades ett tips på hv20.com:

To use HV20:s 25p footage properly in a project with your settings you should set each video clip's properties to progressive: clip properties - media - field order = none (progressive scan).

If all your footage is like this, it's probably easier just to set the project's deinterlace method to none. This way vegas will skip the de-interlace process altogether.

Jag testade detta och det ändrades till progressive på fil-specifikationen. Men hur gör man så att själva filen blir så?

Och det måste ju för sjutton gå att spela in i progressive från början.

Tack för svaret!

kel

Postad
Har laddat upp en video nu om ni vill se vad jag tycker problemet är:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Testing%20D9.m2t

Ska det verkligen "hacka" och "flimra" såhär mycket?

Kel

Det kan flimra lite när man just panorerar fort i PF25-läge men den där ryckigheten kanske snarare har att göra med att du har bildstabiliseringen påslagen?

Har du prövat att göra capture med hdvsplit för att se om det gör någon skillnad?

Jag gör numera capture med HDLink från Cineform (kommer med t ex Neoscene), där kan man göra deinterlace direkt, fast jag har inte provat hur det funkar med HV20.

Postad

hackar något kanske, men något flimmer ser jag inte. Har du kollat hur det ser ut på en TV? bara så det inte är din dator/grafikkort som inte klarar av att vissa det flytande i fullskärm.

Postad
hackar något kanske, men något flimmer ser jag inte. Har du kollat hur det ser ut på en TV? bara så det inte är din dator/grafikkort som inte klarar av att vissa det flytande i fullskärm.

Ska det hacka såhär då? Datorn klarar att redigera dem hur bra som helst.

Jag ska testa på en TV och en annan dator nu.

Kel

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...