Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag har precis börjat filma med en Canon XM 2 och det är förhoppningsvis någon enkel men otroligt frustrerande inställning jag missat.

När jag importerar mina klipp (som jag filmat i 16:9, stödlinjerna visas på kamerans display) så ser dom jättebra ut. Även i redigeringsfönstret när jag klipper ser allt ut som på kameran. Problemet uppstår när jag exporterar mina filmer och dom trycks ihop till 4:3 även fast jag har valt 16:9 i projektet samt i exporteringen.

Nu funderar jag på vad jag missat? Finns det bättre programvara än den i Premiere för exportering? Har en Macbook Pro med OSX 10.5.7 och redigerar med Premiere Pro CS3.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Postad

Det vanligaste problemet är att programmet exporterar det som 16:9, fast med icke-kvadratiska pixlar istället för kvadratiska pixlar som datorskärmar använder.

Pröva att se till så att pixelvärdet är t.ex 1024x576 istället för 768x576 och att det är "square pixels".

Nu är jag värdelöst dålig på Premiere, så jag är inte hundra på hur man gör detta just där...

Postad

Tack för ett snabbt svar! Nu exporterar jag i 720 x 576... hur menar du att jag ska göra då? Byter jag till 1024 x 576 blir formatet 91:36.

Bifogar en screenshot med grundinställningarna som det ser ut från början :)

Postad

Det är oklart om du har ett problem över huvud taget. Det är fel att säga att bilden trycks ihop vid exporteringen när det i själva verket är så att uppspelningsprogrammet inte lyckas förstå att det skall vara 16:9. Jag gissar att du har exporterat till dv-avi, för då är det ett vanligt problem, men egentligen gör det ju inget, eftersom man kan säga åt alla vettiga uppspelningsprogram att visa filmen i dess rätta proportioner.

/Jakob

Postad

Vilket är uppspelningsprogrammet menar du? Jag har provat Quicktime, VLC och Youtube. När jag väljer att spela upp i 16:9 i VLC dras inte bilden ut helt utan lämnar svarta kanter på sidorna. Alla visar i 4:3. När jag exporterar samma klipp från iMovie så blir det Widescreen.

Exporterade med Adobe Media Encoder nu och då fungerar det perfekt. Märkligt! Samma inställningar och allt som i vanliga "Export".

Postad

Uppspelningsprogrammet är vilket program som helst som läser filen.

Konstigt att VLC inte visar bilden korrekt när du anger att det skall vara 16:9, för några dylika problem har jag aldrig haft, men det är förvisso på pc. Det är också en smula konstigt att det visas som 4:3, för det vore rimligare med 5:4.

Det skulle vara intressant att veta vilka filformat du exporterat till.

Bra att det har löst sig i alla fall!

/Jakob

Postad
Konstigt att VLC inte visar bilden korrekt när du anger att det skall vara 16:9, för några dylika problem har jag aldrig haft, men det är förvisso på pc.

Sant, men jag hade en .mov-fil (DV-PAL) för ett par dagar sen som ville visa sig i 4:3, men när jag bockade för 16:9 i VLC-menyn så visade den rätt igen... (detta var på PC, kan tilläggas)

Oh well, bra att det funkar nu.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...