Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inte lika skräpig som den förra videon.

Varför ska jag ta detta på allvar? 12-åriga polisen kollar in i kameran hela tiden, hela jävla tiden. När man märker hur inte ens han tar det seriöst, när man märker hur ni skrattar fram dialog så blir det bara fel.

Ni har faktiskt OK foto på många ställen och passande color correction, men rent generellt är det bara tramsigt skräp som bara ens vänner skrattar åt.

Sen varför har ni den skumma aspect ration med pillars? Dvs, varför är bilden ihopklämd istället för utdragen? Är det så det ska se ut? Isf, varför? Om det inte är så det ska se ut så fixa det först innan du ber oss kolla (det skadar bara dig själv och filmen).

En film ska ha dessa proportioner:

____

|__| = ca 1.33 (vanlig TV)

____

|___| = 1.78 Widescreen

_____

|____| = 1.85 Academy Standard

______

|_____| = 2.35 Academy Wide

De ni har liknar:

__

|_| = högre än bred, när ser du någonsin detta i filmer, TV, reklam etc?

Postad

jo detta va mycket bättre och jag hoppas att du inte är den där bakåtslickade killen som som redan nämnts kollar in i kameran hela tiden för jag stör mig nämligen helt sjukt mycket på honom och det skulle va trevligt om det inte va du :) syns ändå att ni har lagt mer tid på den här men det känns ändå som att allt har blivit inspelat på en kväll och vist det e inte så väldigt stor grej just det men det skapade en känsla av mindre engagemang :/ det jag gärna skulle vilja fråga är vad för redigeringsprogram ni kör? redigeringen är nämligen väldigt dålig lite då och då och det kan ju vara helt förståeligt om ni sitter i moviemaker eller så, men om ni nu har bra resurser så är mitt första tips att ni lägger lite extra tid på att klippa bort dom där 2 sekunderna i vissa klipp då skådisen förbereder sig. det jag menar är att det ser till exempel väldigt konstigt ut när en polis ska dra upp en pistol mot en knarkares huvud och då har pistolen sin pistol ner pekad åt marken två sekunder innan han drar upp den : ) det passar bara inte in om ni vill ha den snabba coola känslan i en actionscen.

Mitt andra tipps är att försöka göra en helt seriös film, det kommer att va skit tråkigt att göra och ni kommer att få höra buande från kompisar men det är så värt det. man lär sig helt otroligt mycket av att göra sin första seriösa film för man blir tvungen att göra den intressant utan en jävla massa coola kommentarer och slumpmässig action.

Ljuset är ett stort problem i denna film så till nästa projekt så kanske ni kan testa med att använda lite lampor och så, ett annat väldigt enkelt sätt att få bättre ljus är ju såklart att spela in på dagen och gärna utomhus och det e ju egentligen hur simpelt som helst så gör lite mer utomhus/dag scener i er nästa film.

mitt sista tips är att använda det du har... jag är själv bara 16 år och har inte jag häller några erfarenheter av film förutom misstag från filmer jag gjort så jag vet hur svårt det är när man knappt har nånting förutom en kamera och några ointresserade kompisar/skådisar. så mitt sista tips var alltså att leta runt lite och ta till användning det du faktiskt har :) själv så håller jag på med en film nu som ska vara klar om 3 veckor och vi använder in princip allt vi kan hitta för att få en sån proffsig känsla som möjligt, en cykel är perfekt när man ska glida med kameran och det räcker bra gott med en bygglampa från vinden för att få ett ljus som e skapligt behagligt : ) ojoj va långt det blev och va tomt det va på riktigt bra tips egentligen men hoppas att du kan ta användning av nånting jag sa iaf och förlåt för dålig formulering lite då och då...

Postad
jo detta va mycket bättre och jag hoppas att du inte är den där bakåtslickade killen som som redan nämnts kollar in i kameran hela tiden för jag stör mig nämligen helt sjukt mycket på honom och det skulle va trevligt om det inte va du :) syns ändå att ni har lagt mer tid på den här men det känns ändå som att allt har blivit inspelat på en kväll och vist det e inte så väldigt stor grej just det men det skapade en känsla av mindre engagemang :/ det jag gärna skulle vilja fråga är vad för redigeringsprogram ni kör? redigeringen är nämligen väldigt dålig lite då och då och det kan ju vara helt förståeligt om ni sitter i moviemaker eller så, men om ni nu har bra resurser så är mitt första tips att ni lägger lite extra tid på att klippa bort dom där 2 sekunderna i vissa klipp då skådisen förbereder sig. det jag menar är att det ser till exempel väldigt konstigt ut när en polis ska dra upp en pistol mot en knarkares huvud och då har pistolen sin pistol ner pekad åt marken två sekunder innan han drar upp den : ) det passar bara inte in om ni vill ha den snabba coola känslan i en actionscen.

Mitt andra tipps är att försöka göra en helt seriös film, det kommer att va skit tråkigt att göra och ni kommer att få höra buande från kompisar men det är så värt det. man lär sig helt otroligt mycket av att göra sin första seriösa film för man blir tvungen att göra den intressant utan en jävla massa coola kommentarer och slumpmässig action.

Ljuset är ett stort problem i denna film så till nästa projekt så kanske ni kan testa med att använda lite lampor och så, ett annat väldigt enkelt sätt att få bättre ljus är ju såklart att spela in på dagen och gärna utomhus och det e ju egentligen hur simpelt som helst så gör lite mer utomhus/dag scener i er nästa film.

mitt sista tips är att använda det du har... jag är själv bara 16 år och har inte jag häller några erfarenheter av film förutom misstag från filmer jag gjort så jag vet hur svårt det är när man knappt har nånting förutom en kamera och några ointresserade kompisar/skådisar. så mitt sista tips var alltså att leta runt lite och ta till användning det du faktiskt har :) själv så håller jag på med en film nu som ska vara klar om 3 veckor och vi använder in princip allt vi kan hitta för att få en sån proffsig känsla som möjligt, en cykel är perfekt när man ska glida med kameran och det räcker bra gott med en bygglampa från vinden för att få ett ljus som e skapligt behagligt : ) ojoj va långt det blev och va tomt det va på riktigt bra tips egentligen men hoppas att du kan ta användning av nånting jag sa iaf och förlåt för dålig formulering lite då och då...

Jag tycker faktiskt dina tips är bäst hittills. Det är bra att yngre som du ger förslag än att det är gamla gubbar som mig (23 år).

Jag vill också bara ge förslaget att gör en simpel film och gör den bra, låt filmen bara vara 1 minut eller 2 minuter. Du kanske är nästa Quentin Tarantino, och vill köra den stilen, men testa och gör något där ni 16-åringar faktiskt spelar 16-åringar. Det finns så jävla mycket som måste klaffa och gå rätt för att göra en bra film, och ju längre filmen är desto större chans att göra massa fel. Less is more!

Postad
Inte lika skräpig som den förra videon.

Varför ska jag ta detta på allvar? 12-åriga polisen kollar in i kameran hela tiden, hela jävla tiden. När man märker hur inte ens han tar det seriöst, när man märker hur ni skrattar fram dialog så blir det bara fel.

Ni har faktiskt OK foto på många ställen och passande color correction, men rent generellt är det bara tramsigt skräp som bara ens vänner skrattar åt.

Sen varför har ni den skumma aspect ration med pillars? Dvs, varför är bilden ihopklämd istället för utdragen? Är det så det ska se ut? Isf, varför? Om det inte är så det ska se ut så fixa det först innan du ber oss kolla (det skadar bara dig själv och filmen).

En film ska ha dessa proportioner:

____

|__| = ca 1.33 (vanlig TV)

____

|___| = 1.78 Widescreen

_____

|____| = 1.85 Academy Standard

______

De ni har liknar:

__

låt mig börja med att säga: han är arton, inte tolv (tro det eller ej!) och inte bra skådis direkt (han gör allt till ett skämt, men jag tror jag ska sluta ha honom i mina videos... typ, om han inte kan börja ta saker seriöst, men jag tvingar honom i stort sett till det här, måste hitta folk som inte behöver bli tvingade helt enkelt...)

Han var så sneaky med sina inblickar i kameran, tänkte faktiskt inte på vissa. Det där med proportioner har jag inte tänkt på faktiskt men det borde jag nog, vet inte hur det blev så. och nej jag tror jag inte har sett det i film, TV, reklam, men dom är professionella det är inte jag. Men tack för det om color correction och foto:ot

Postad

______

De ni har liknar:

__

tänkte också på det. (btw, är det inte 2.39:1 sen 70-talet?)

Postad

Tack, fan vad schyst du är för att ha skrivit så många användbara tips

och jag kan börja med att säga att bakåtslickade snubben inte är jag, jag är knarkaren, han är min kompis, min äldsta kompis i stort sett och jag fick honom att göra det här för att jag helt enkelt inte kunde få tag på någon annan. (han och jag är de enda som har vart med och gjort den här filmen, och han "skådespelade" bara så allt var nästan upp till mig)

Jag använder pinnacle studio 11 (det laggar hela tiden, kraschar, messar upp mitt ljud, det tar kål på mig...) mest för att jag är fattig, och för att jag har inte vill ladda ner program.

Det spelades in på TVÅ kvällar det trodde du inte va? hehe. Jo jag har en del seriösa idèer, men när jag säger dom... ja de liksom bara nonchaleras, jag gjorde det här också för att det skulle funka bäst med min kompis. Men har några andra kompisar på gymnasiet som har mer lust att göra seriösa filmer, och då ska det bli seriösa/bättre gjorda filmer, det kan du lite på ;) förresten för effekter använder jag effectslab.

Jag kan låna lampor till nästa projekt, från mitt gymnasie (tror jag). Vad roligt att ni nämnde det där med cykel för att glida med kameran vet ni vad jag använde lite då och då i den här filmen? en skateboard för att glida med kameran (skatade förut, integrerade det lite här hehe) ska bli kul att se din film om tre veckor förresten

Postad
Jag vill också bara ge förslaget att gör en simpel film och gör den bra, låt filmen bara vara 1 minut eller 2 minuter. Du kanske är nästa Quentin Tarantino, och vill köra den stilen, men testa och gör något där ni 16-åringar faktiskt spelar 16-åringar. Det finns så jävla mycket som måste klaffa och gå rätt för att göra en bra film, och ju längre filmen är desto större chans att göra massa fel. Less is more!

hehe jag gillar quentin tarantino, det gör jag verkligen (men man vill ju också göra nåt eget av det, inte bli känd som den som bara gör quentin tarantino wanna be`s, det finns så många av de redan). Jo jag försökte få polisen se lite större ut genom att ha min kompis som är arton, men man ser det nog inte så bra och allt spelar ju roll vilken spelålder man är. Det är ett bra tips, less is more!

Postad

Bland det värsta jag vet är när man har en handhållen kamera men försöker få det stabilt. Antingen har du stativ/stabilisator eller så kör du handhållet och låter det bli som det blir, men när man försöker hålla en kamera still så resulterar det i spontana ryck lite då och då- Något jag finner väldigt irriterande.

Färgerna var krämiga och kletiga - Om ni skulle filmat med bra ljus och sedan gjort det mörkare i Post skulle det nog blivit mycket bättre.

Ljudeffekterna var hemska och jag saknade musik vid flera tillfällen.

Skådespelet behöver vi inte ta upp tror jag ;)

Men overall är ju detta mycket bättre än er förra video, så åt rätt riktning går det ju =)

Postad

jag hade inte särskilt ofta handhållen kamera faktiskt, jag hade stativet på en skateboard, kanske ser ut som att jag håller i den fast det gjorde jag inte (bara i grodperspektivet scenen)

Skådespeleriet var inte särskilt bra från min kompis, men jag som spelade knarkaren tyckte jag var ialllfl medel bra. Vissa ljudeffekter tyckte jag var bra (skotten tyckte jag avr medelbra iallfl), men andra lät nog dåliga (skrevsparken hittade jag ingen bra ljudeffekt till exempel och i början var det nog inte så jättebra heller). Roligt att du tycker att det var dåliga färger, när det var en annan har som tyckte att det var OK med färgerna i filmen . Och det där med musiken... måste det vara musik överalt? jag tycker att det räckte som det var, folk har klagat på andra videos jag har gjort att jag har för mycket musik i dom. För mycket musik blir inte bra enligt mig (men var tycker du det skulle vart musik?, var missade jag enligt dig?). Den förra videon skulle jag verkligen inte lagt upp... Skulle nog ha filmat med bättre ljus om jag hade några andra som kunde hålla på med lampor och sånt, men man skulle ju helt enkelt också bara kunnat filma på dagen eller utomhus som cutecats sa

Postad

kul att du uppskattade minna tips och riktigt kul att man känner lite glöd i dej nu också :) att du gör nästa film med gymnasie polarna låter väldigt lovande och att pinapel crachar hela tiden är en ganska bra förklaring till den lite då och då dåliga klippningen. Ett till litet tips är att kolla på mer film, det känns iaf så i dina svar som att du har sett lite dåligt med film eller iaf att du inte har sett film riktigt som ett läromedel. det finns så mycket att lära och det kan räcka med en eftertext ibland så har man hittat mer inspiration än när man sitter och brainstormar i några timmar... så se mer på film! sen så är det ganska smart att trycka ner replikerna ordentligt nu när ni inte har några fantastiska skådisar så att det inte känns så amatörmässigt, 5-10 ord brukar man ganska lätt kunna låta bra utan nått hack så ha det som en regel. (då är det även lättare att göra fler tagningar utan att kompisarna ska få dåligt tålamod föresten, annars brukar det ju bli så att dom tycker att allt gått bra så fort dom klarade att säga hela meningen...)

Postad

hmm jo att se på film är en enkel åtgärd, har den där "100 filmer att se innan du dör" som jag kan ta mig igenom, hehe.

jo kortare repliker är nog bättre, men vissa är improviserad (min kompis kan inte sluta, men jag ska få honom)

jag blev väldigt inspirerad från resevoir dogs i den här, en av mina favoriter (det märker man nog hehe)

Postad

oj läste om min kommentar och märkte att den lät lite ner låtande för det va verkligen inte meningen D: har tyvarr inte sett "resevoir dogs" så jag märkte iaf inget men annars så ska du inte vara rädd för att sno :) alla gör det och alla har in princip rätten att göra det, bra film ska efterskapas : )

Postad
oj läste om min kommentar och märkte att den lät lite ner låtande för det va verkligen inte meningen D: har tyvarr inte sett "resevoir dogs" så jag märkte iaf inget men annars så ska du inte vara rädd för att sno :) alla gör det och alla har in princip rätten att göra det, bra film ska efterskapas : )

inte sett resevoir dogs? se den, och se var jag "snodde" lite ifrån hehe (har använt låtar från resevoir dogs soundtrack på både den förra som ja la upp här och den här). hehe det gör inget att den är lite nedlåtande, är van vid det, förstår att det inte var med mening. kanske ska börja göra "sweded" filmer.... eller inte ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...