audition Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Jag vill göra om mina HDV-inspelade mpegfiler till avi och där finns ju Cineforms system att köpa hem. Har tittat på deras hemsida http://www.cineform.com och det viasde sig att en ny konveretarare som heter Neoscene finns tillgänglig för ett bra pris. Hade egentligen tänkt mig Prospect HD först men det är ju dyrare än Scene. Är det någon som vet om merkostnaden för Prospect HD är värt pengarna? Jag är ju egentligen bara ute efter att konvertera mpeg till AVI så....? 0 Citera
Max_H Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 En första fråga är väl: Vad är målet med konverteringen till AVI? /Max 0 Citera
audition Postad 4 maj 2009 Författare Postad 4 maj 2009 Ska leverera korta filmsekvenser till ett produktionsbolag som absolut inte ville ha mpeg, utan som AVI HD. 0 Citera
Max_H Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Tja... det fungerar, men det beror på vad dom i sin tur ska ha det till. Cineform har en gratis dekoder för sin codec så den borde gå att läsa i de flesta mjukvaror, men sitter dom i ex Avid kan det säkert bli trubbel. Och i det läget funkar ju Neo lika bra som Prospect. Men du kan ju också kolla på gratisalternativ som Lagarith- och HuffyYUV-codecarna. Beror på vad "kunden" ska ha det till. /Max 0 Citera
audition Postad 4 maj 2009 Författare Postad 4 maj 2009 De ska användas i en film som de håller på med 0 Citera
Rogge Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Precis som Max är inne på, kolla på Lagarith eller HuffyYUV. Jag var själv på jakt efter en codec för arkivering och laddade hem Lagarith och den slog Blackmagic Designs codec på fingrarna, både i kvalitet och framförallt slutlig filstorlek. Jag är alltså en stor förespråkare av Lagarith. :) 0 Citera
audition Postad 4 maj 2009 Författare Postad 4 maj 2009 OK. Laddade hem och ska testa. men codecen går bara använda om man tar Microsoft AVI som File type verkar det som...eller...? 0 Citera
Rogge Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 OK. Laddade hem och ska testa. men codecen går bara använda om man tar Microsoft AVI som File type verkar det som...eller...? Hur då som File Type? Det är ju under Compressor du väljer vad du vill använda. :) Den går alltså inte att få ut via Adobe Media Encoder i Pr 1.x - CS3. (I CS4 hittas den under Format: Microsoft AVI) 0 Citera
audition Postad 4 maj 2009 Författare Postad 4 maj 2009 Jo så är det ju. Men jag måste först välja Microsoft AVI i fliken "File Type" och sen kan jag välja Lagarith i fliken "Compressor" . Alltså: Export>Movie>Settings>General>Microsoft AVI>Video>Compessor>Lagarith. 0 Citera
Rogge Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Jo så är det ju. Men jag måste först välja Microsoft AVI i fliken "File Type" och sen kan jag välja Lagarith i fliken "Compressor" . Alltså: Export>Movie>Settings>General>Microsoft AVI>Video>Compessor>Lagarith. Ja, du måste välja Microsoft AVI under File Type. 0 Citera
audition Postad 5 maj 2009 Författare Postad 5 maj 2009 Provade exportera till med Lagarithcodecen men tycker det blev rätt dåligt resultat. Filen blev förvisso 50% mindre än när jag t.ex. använde Cineform codec, men den blev också 50% sämre. Undrar hur du ställer in där Rogge? 0 Citera
Rogge Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 ...men den blev också 50% sämre. På vilket sätt blir den 50% sämre? 0 Citera
audition Postad 5 maj 2009 Författare Postad 5 maj 2009 Bilden är Suddig, otydlig och oskarp 0 Citera
Rogge Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 Bilden är Suddig, otydlig och oskarp O.k! Det enda jag ställer in är att se till att det jag renderar ut är lika stort som den Timeline jag har, dvs tex 1920x1080 skall ut som 1920x1080 och då se till att Pixel Aspect Ratio står på 1.0. Så fort man missar det blir det kass. Jag har provat alla Modes som i CS3 hittas under Configure med bra resultat, dvs RGBA, RGB, YUY2 samt YV12. Men, i CS3 kanske den automatiskt ställer sig i Reduced Resolution vilket faktiskt verkar vara det som hänt dig. Så, när du väljer Compressor, se till att klicka på knappen Configure till höger och se till att inte ha Reduced Resolution inställd. 0 Citera
audition Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 Nä, det händer nåt skumt när jag exporterar med Lagarith - Bilden blir i slowmotion men ljudet är som vanligt (!) ? 0 Citera
Rogge Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Nä, det händer nåt skumt när jag exporterar med Lagarith - Bilden blir i slowmotion men ljudet är som vanligt (!) ? Allt måste stämma, storlek på frame, Pixel Aspec Ratio, Frame Rate, Field Order, rubbet alltså. 0 Citera
audition Postad 7 maj 2009 Författare Postad 7 maj 2009 Nu har jag verkligen kollat att storlek på frame, Pixel Aspec Ratio, Frame Rate, Field Order stämmer och det verkar det göra. Bilden blir nu verkligen skarp men är fortfarande i slowmotion medan ljudet trummar på i rätt hastighet. Mycket skumt! 0 Citera
Rogge Postad 7 maj 2009 Postad 7 maj 2009 Nu har jag verkligen kollat att storlek på frame, Pixel Aspec Ratio, Frame Rate, Field Order stämmer och det verkar det göra. Bilden blir nu verkligen skarp men är fortfarande i slowmotion medan ljudet trummar på i rätt hastighet. Mycket skumt! Då hade jag startat ett helt nytt HDV-Project och importerat in ett HDV-klipp och lagt en minut på Timeline och exporterat ut det och kollat hur det blir. Om det inte fungerar tror jag det beror på andra installerade codecs som du har installerat på datorn. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.