Simmej Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Hejsan! De är så att vi snart ska spela in en film och för första gången anv. en HDV kamera! I dom flesta filmer som är bra , så ser man att i kontrasterna i filmen får man som ett djup , alltså inte de dagliga ljuset som är hemst jämnt osv. Så jag undrar om det är under tiden man filmar som man ska göra så att man får bra kontraster och ljus , elr ändrar man kontrasterna i efterhand i redigerings programmet? Här ät ett ex. på det jag menar! Mellan 0.43 och 0.52 i denna kortfilm (Metall Maskinen): http://www.vimeo.com/3256479 Hoppas ni förstår vad jag menar :) //Simmej 0 Citera
jbergman Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Du kan ju öka kontrasten i efterhand, men bara om du redan har kontrasten i ursprungsmaterialet. Så ja, du måste tänka på det vid inspelning. /Jakob 0 Citera
Simmej Postad 13 april 2009 Författare Postad 13 april 2009 Alltså om jag vill att filmen ska se ut som HDR , fixar jag de på plats elr i redigeringen ? Här har ni ex. http://www.oreillynet.com/digitalmedia/blog/images/HDR.jpg , som på bilden till vänster vill jag ha det ! 0 Citera
jbergman Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Ingendera. Om du vet hur man producerar HDR-bilder (olika exponeringar som slås ihop) inser du att de är omöjliga att skapa med en videokamera som redan har rätt dåligt kontrastomfång (förutom helt statiska bilder, förstås). Det bästa du kan göra är att se till att undvika över- och underexponeringar vid inspelning för att sedan dra ned de ljusa partierna och dra upp de mörka. Resultatet blir dock inte jättespännande precis. Den här frågan går ju för övrigt helt på tvärs med din första fråga, så jag blir osäker på vad du vill uppnå egentligen. /Jakob 0 Citera
Simmej Postad 13 april 2009 Författare Postad 13 april 2009 Okej , alltså det jag vill uppnå är att få bort den där halvt gråa och tråkiga amatör looken från filmen. Jag vill liksom få mer kontraster och ändå mot en hdr bild alltså , att man får mkt detaljer med på bilden :) Jag har gjort HDR bilder så jag vet hur man gör såna :) 0 Citera
jbergman Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Ålrajt, du är jag med dig. Det du främst behöver tänka på är ljussättning och scenografi vid inspelning, och sedan kan du vid behov göra justeringar i efterhand. Den gamla principen om "skit in, skit ut" gäller, så om det du filmar ser ut som skit hjälper det inte hur mycket du än vrider på reglagen i post. Få det så bra som möjligt från början. /Jakob 0 Citera
Simmej Postad 13 april 2009 Författare Postad 13 april 2009 Okej! Bra , tack ! Men jag tänkte tex. om man iflmar ett ansikte så blir de ofta ganska grått på amatör filmer, de jag då skulle vilja uppnå är att de är riktig hudfärg, hur fixar man de? 0 Citera
jbergman Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Om folk blir grå i nunan när de filmas beror det antingen på att de är filmade med en ruskigt dålig kamera eller att det inte funnits tillräckligt med ljus så att det behövts gain på kameran. Se till att alltid hålla gain på noll om du vill ha fina färger. /Jakob 0 Citera
jbergman Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Jag bör förresten lägga till att ytterligare en anledning till färglösa ansikten är att de helt enkelt är felexponerade. Oavsett om det är uppåt eller nedåt försvinner färg. /Jakob 0 Citera
Martin Öberg Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Asså det är här är svårt. Men när jag filmar oftast i manuellt läge så blir det oftast grått och jävligt. Ska man få kontraster blir det oftast jävligt underexponerat. Så för mig är det jämnt ljus över hela bilden och grått, sen fixa i redigeringen. Blir perfekt. 0 Citera
Simmej Postad 15 april 2009 Författare Postad 15 april 2009 Okej :) tack så mkt ! Inte är det någon som råkar veta en bra guide till hur man ska redigera för att få de bra ? gärna för Premier ... 0 Citera
Skoogh Postad 19 april 2009 Postad 19 april 2009 Har ni hört talas om någonting som heter Curves? Finns på typ 90% av alla redigeringsprogram. Om du vill ha mindre kontrastomfång (med andra ord att det svarta blir helt svar och det vita blir vitt) så drar du den nedre delen av linjen neråt å den övre delen uppåt. Om du vill efterlikna film så e de ju ett antal saker som behöver göras, men framförallt att bilden är tillräckligt upplyst och att vitbalansen är korrekt. Vitbalansen avgör om du får en hudfärgad hud eller ej. När det gäller kontrastomfånget så är det större på film, vilket gör att du kanske vill dra curvsen åt andra hållet. Skickar med en länk på en reklamfilm för friends som Camp David gjort. Titta på kontrastomfånget där. hare gött hej 0 Citera
Skoogh Postad 19 april 2009 Postad 19 april 2009 men de finns ju inget direkt recept på framgång... bara lite tips. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.