Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håller på med en dokumentär som för närvarande är 2.5 timme (!) lång.

Lagt ner måååånga timmar på den....

Häromdagen köpte jag en ny skärm, 24". Startade Premiere 1.5, och fortsatte klippa utan problem.

Dagen efter, körde jag igång igen. Då var en intervju, som finns på flera olika platser i filmen, osynkad!

Dagen därpå, igår, startade jag programmet igen och då var alla mina intervjuer i osynk!!!!!

Allt mitt material ligger på en extern hårddisk.

Frågor:

1. Kan man fixa detta på något sätt?

2. Varför har det blivit så här?

3. Är skärmen boven i dramat? (borde inte vara så....)

Tack för er tid och hjälp!

Vänligen

/Oliver

Postad

Sök upp dina Conformed Audio Files (dom heter filnamn_48Khz.cfa eller liknande) och ta bort dom CFA-filer som hör till de filer som är ur synk. Premiere återskapar dom nästa gång du startar och sen BÖR det vara ok igen.

Har aldrig hört talas om att en skärm skulle vara orsaken till det, men nån gång ska vara den första.

/Max

/Max

Postad

Hoppas det löser problemet....ska kolla upp det senare ikväll.

Men jag har runt en tusen olika klipp, varav kanske 800 är i osynk....vad händer om jag tömmer hela mappen på samtliga conformed audio-files?

Återskapas alla vid omstart?

Tack så länge!

Ni, experter. är GULD värda!

mvh

/Oliver

Postad

Jupps - du kan ta bort alla. Conformed Audio infördes när PPro var nytt eftersom datorerna inte pallade med att "packa upp" ljudet ur ex DV AVI-filen snabbt nog. Man delade helt enkelt på ljud och bild och skapade ett nytt ljudklipp som spelades upp istället. (Det försvann för DV-klipp i version 2.0)

/Max

Postad

Okej, det låter tryggt.

Nu till en kanske dum fråga:

Ska jag tömma conformed audio-mappen och SEN starta upp projektet?

Eller starta upp projektet, tömma mappen och sedan starta om projektet?

Det kanske inte har någon betydelse, men man vill gärna ta det säkra före det osäkra...

:)

/Oliver

Postad

Stäng projektet och Premiere.

Töm mappen på alla CFA-filer.

Starta om PPro och öppna projektet.

Vänta till allt är färdigconformat (kan ta ett tag om det är 800 klipp)

/Max

Postad

MAX!!!!

TACK!!!!!!!

Det fungerade!

Du är grym, och förtjänar ditt namn under "Tack till" i mina credits!

Har du vägarna förbi Skåne, så bjuder jag dessutom på en öl!

:)

En liten fråga till:

Om jag ska göra backup på projektet till en annan extern HD, är det bara till att kopiera?

Har försökt det tidigare, allt råmaterial gick över men projektmappen ville inte öppnas.

Tusen tack igen!

En lättad redigerare

/Oliver

Postad

Trevligt när det funkar!

Ska inte vara mer än att kopiera källfilerna och projektfilen. Du kan givet göra kopior på CFA- och renderingfiler men dessa går att återskapa (som du märkt).

Sen brukar jag ta för vana (oavsett program jag sitter i) att göra säkerhetskopior av projektfilen lite då och då - åtminstone nån per dag. (File > Save a copy)

Du kan också göra säkerhetskopior av hela (kanske helt färdiga) scener via en vanlig export: File > Export Movie. (Premiere sabbar inte kvaliteten på något sätt utan kopierar ihop flera klipp till ett nytt.) Iofs kanske mest användbart i spelfilmer, men kan vara värt att veta.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...