Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej jag undrar hur man kan på ett enkelt sätt synka två videokameror utan att försöka manuellt dvs lyssna på båda ljudspåren och hålla på att lägga timelinen övervarandra manuellt. polare sa att det finns ett sätt då premiere fixar detta automatiskt om man har exakta klockorna på kamerorna ställda samma. går det? hur?

Postad
...finns ett sätt då premiere fixar detta automatiskt om man har exakta klockorna på kamerorna ställda samma. går det? hur?

I hjälpavsnittet Synchronize clips hitar du hur man synkar klipp med samma tidskod. Värt att notera är att kamerans klockor, dvs datum och tid, inte har betydelse, bara klippens tidskod där kamerans klocka inte direkt är inblandad.

Ja, du kan sykna med tidskod.

Nej, du kan inte synka efter datum och tid.

Postad
I hjälpavsnittet Synchronize clips hitar du hur man synkar klipp med samma tidskod. Värt att notera är att kamerans klockor, dvs datum och tid, inte har betydelse, bara klippens tidskod där kamerans klocka inte direkt är inblandad.

Ja, du kan sykna med tidskod.

Nej, du kan inte synka efter datum och tid.

vadå! fixar premiere själv synkningen då el? på vilket sätt av tidskoden, checkade in länken du skrev men fatta inte riktigt ju :( förut har jag använt av en blixt då jag blixtrar av framför bägge kamerorna och sen spelat in på bägge kamerorna tills banden i slut, men jag vill kunna exempelvis stoppa inspelningen då och då på ena kameran och ändå synka utan problem? är det möjligt?

Postad
vadå! fixar premiere själv synkningen då el? på vilket sätt av tidskoden, checkade in länken du skrev men fatta inte riktigt ju :( förut har jag använt av en blixt då jag blixtrar av framför bägge kamerorna och sen spelat in på bägge kamerorna tills banden i slut, men jag vill kunna exempelvis stoppa inspelningen då och då på ena kameran och ändå synka utan problem? är det möjligt?

Nej, du kan inte synka med hjälp av kamerans tid och datum. Du kan synka med hjälp av kamerans tidskod, dvs XX:XX:XX:XX. Men, är inte kamerornas tidskod synkade sinsemellan så hjälper det ju inte.

Att stoppa kamerorna under filmning är bara jobbigt tycker jag då dom nya klippen skall synkas upp igen. Jag tycker att det tar längre tid är mer krånligt än det gör nytta. Jag synkar alltid huvudsakligen med hjälp av ljudkurvorna som man ju kan förstora och få ner till sample level vilket i video ger 48000/sekund och då kan man få precis synk.

Vissa kameror kan ju ställas in så att tidskoden rullar även om bandet i kameran inte rullar och då kan man ju stoppa kameror under inspelning och ändå ha kontinuerlig tidskod trots att man stoppar mitt i inspelningen. Men, jag personligen undviker det då det blir mer pill i redigeringen. Det beror på vad man filmar förstås.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...