Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Testar just Sony Vegas Studio 9 och tycker att det är ett rätt OK redigeringsprogram med tanke på priset. Bara 4 videospår men jag har å andra sidan bara tänkt klippa ihop lite dokumentärfilm. Så det räcker för mig. Men om man öppnar priviewbilden i ett separat flytande fönster så att det blir lite större blir bilden suddig och oskarp.

Likaså om man öppnar preview i helskärmsläge på befintlig eller separat skärm så är den också riktigt anskrämlig...

Men om man renderar ut en filmfil så ser den helt OK ut. Det är alltså bara previewn som är dålig.

Är det här något man förväntas leva med eller går det att gör något åt problemet?

Postad

Det är ju en god tanke... Men jag har valt bästa kvalitet och visning i full storlek (100% pixel för pixel - om man nu fåt tala använda stillbildsfotografens vokabulär). Man kan ju välja lägre kvalitet och nerskalad bild för att minska belastningen på datorn. Och då tycker jag att spannet mellan dålig och god kvalitet verkar vara lite litet - borde finnas utrymme för att välja mellan mer än bara dålig och lite mindre dålig). Hmm... Gillar ju att Vegas är så resurssnålt. Testade Premiere Elements och det hackade direkt och då är nog Vegas att föredra i alla fall...

Postad

Sony vegas är ett bra program som har sina fördelar i att det inte kräver någon "onödig" redigeringhårdvara för att rulla på tillräckligt fort. Jämfört med adobes ppro kan det ibland vara som ett stort träsk med gropar om du inte har det där superkanonbra matrix-kortet för sisådär 999.999.999 svenska riksdaler!!!

Abbe

Postad
Sony vegas är ett bra program som har sina fördelar i att det inte kräver någon "onödig" redigeringhårdvara för att rulla på tillräckligt fort. Jämfört med adobes ppro kan det ibland vara som ett stort träsk med gropar om du inte har det där superkanonbra matrix-kortet för sisådär 999.999.999 svenska riksdaler!!!

Abbe

Är inte säker på att jag förstått dig rätt, men menar du att det är SonyVegas som ibland kan vara ett träsk av gropar?

Om så är fallet vilka gropar är detta ?

//Photographer

Postad

Nu är det ju bara Sony Vegas Studio 9 (testversion) som jag har lekt med. Det verkar än så länge vara ett fullt tillräckligt program för mig. Har än så länge bara redigerat DV-material och den flyter på riktigt bra på mina gamla burkar (både men stationära och men lilla röda). Suddigheten lyckades jag få bort i går. I alla fall på den stationära där jag har dubbla skärmar. Verkar som att om jag kör lilla priviewn och fullskärmspreviewn på samma skärm så blir det blurrigt. Kör jag på olika skärmar så är det nema problema...

Och så insåg jag att jag måste sätta visningskvaliteten för både timeline och trimmer separat...

Fast sen kan det ju vara någon annan inställning som jag inte är riktigt medveten om som jag lyckats få till av bara farten...

Man vet inte så mycket när man är ny...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...