KKY Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Hej på er alla! Blev så glad över att hitta detta forum, har inte vetat vart jag ska vända mig med mina funderingar... Det är så här att jag i år ska göra en dokumentär till vår förening. Dokumentären kommer att spelas in i Rumänien under flertalet resor i vår, sommar, höst. Nu är största problemet att hitta en hyfsad kamera. Vår budget är inte så där jättestor, så videokameran bör inte kosta mer än säg absolut max 10 000. Filmandet sker mest utomhus och innehåller både miljöbilder och intervjuer. Vi behöver nödvändigtvis inte filma i mörker men möjligtvis på kvällskvisten i skymning. Jag har säkert bara fördomar men är inte en videokamera som spelar in på hårddisk lättast att föra över till datorn och redigera? Eller behövs det en superdator till det om kameran är HD (och hur bra dator krävs det isf)? Sedan ska det gå att ansluta externa mikrofoner, men det kanske det går på alla kameror idag.. Alla tips tas tacksamt emot. 0 Citera
beta75 Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Eftersom du ska spela in under flera tillfällen och inte vill ha alla äggeen i samma korg (hdd) så skulle jag rekommendera Canon HV30 som använder band. Det är inte kul att tappa en hdd-kamera i marken och disken slutar funka med 23 timmars material på... Grymt bra kamera som är beprövad. Funkar bra med externa mikforoner som röde video mic osv, Läs med på http://www.hv20.com Har haft min HV20 på resor till bushen i afrika och mycket annat. Väldigt smidig att jobba men på resa. /KN 0 Citera
Team_fagott Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Canon hv 30 + ren röde video mikrofon=under 10.000 Du kommer ångra dig bittert om du inte köper en mikrofon. Vill ni ha rejäl utrustning, vänd Er till närmaste filmpol. 0 Citera
KKY Postad 28 mars 2009 Författare Postad 28 mars 2009 Tack för era svar! Hur fungerar det i praktiken att redigera material inspelat på band? Man kör helt enkelt över dem på datorn och redigerar som vanligt? Måste man spela in ett fullt band innan man tar ut det (tänker på typ gamla fotorullar nu) eller går det att byta ut det för ett längre klipp t.ex. och sedan filma upp den sista snutten en annan gång? 0 Citera
beta75 Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Band funkar så att du kan spela in t.ex. 3 min och sen importera det. Sen kan du spela över eller fortsätta inspelningen där den andra slutade. Det ryms 60 min HDV (högupplöst video) på ett mini-dv band. Skillnaden mot en hårddisk är att om du vill åt materialet som finns vid typ 37 min in på bandet och du är vid 5 min på bandet så måste du snabbspola fram till den delen. Med en hårddisk har du direkt åtkomst till alla delar samtidigt. När du tankar över materialet till datorn så kan du välja att tanka in allt på bandet eller bara vissa snuttar, beroende på program. Om du har 10 min kvar på ett band men behöver 20 så kan du fortsätta på det bandet vid ett annat tillfälle, när du klarar dig med 10 min. DU kan spela över det som är dåligt men om du sparar på banden på ett säkert ställe så har du en backup för framtiden. /KN 0 Citera
KKY Postad 6 april 2009 Författare Postad 6 april 2009 Fråga om datorn: firewire är tydligen ett "måste", men vilka andra krav finns det på datorn? Jag vill ju ogärna köpa en kamera som är för bra för vad min dator klarar av... 0 Citera
StenR Postad 6 april 2009 Postad 6 april 2009 Om det gäller HV20 så finns samma diskussion i andra trådar... I korthet: en inte alltför gammal dator går bra, på PC går visst Sony Vegas lite snabbare än Adobe Premiere med HDV. På macen så ska det visst inte vara något problem, om jag förstått det rätt (fast se till att det finns firewire förstås). 0 Citera
KKY Postad 3 maj 2009 Författare Postad 3 maj 2009 Nu vet jag varken ut eller in. Har möjlighet att låna gratis följande kameror: Sony DCR-HC40E http://www.sony.se/product/sdh-minidv/dcr-hc40e Sony Full HD Flash (vet inte exakt modell) (Sony DCR-HC44E) (Sony DCR-SR55E) Jag blir helt skogstokig av att googla och jämföra eftersom jag inte vet vad jag ska söka efter. Kamerorna inom parentes är i varje fall uteslutna eftersom jag har förstått att det inte går att ansluta extern mikrofon till dem. Jag är mest inne på den förstnämnda, men hur bra blir bildkvalitén egentligen? Räcker det till en amatördokumentär på DVD? Jag antar att full HD flashen har bättre bildkvalité, men hur svårt är det med redigeringen av sådant högkvalitematerial? Klarar min basic dator av det? 0 Citera
plf66 Postad 3 maj 2009 Postad 3 maj 2009 I alla fall de tre du radar upp typbeteckningen på ger klart sämre bildkvalitet än en HV30, även om du har en SD-DVD som slutmål. Trots att HV30 är en 1-chipkamera har man lyckats mycket bra med färgåtergivningen, även i sämre belysning. Köp en HV30, vårda den ömt när du är på inspelning. Sen kan du sälja den när du spelat in färdigt, utan att prisfallet är allt för stort. Det är en populär kamera. Personligen ångrar jag lite att jag inte väntade på HV40, eftersom den har zebra och peaking. Zebra är värdefullt eftersom kameran gärna överexponerar en del. Men tränar man lite hur bilden på lcdn motsvarar hur den ser ut på en tv så kan man får mycket bra bilder ändå. 0 Citera
KKY Postad 5 maj 2009 Författare Postad 5 maj 2009 Tack för ditt svar och en alldeles utmärkt idé. Så kommer vi att göra. Nu gäller det bara att hitta en bra extern mikrofon. 0 Citera
plf66 Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 AUDIO-TECHNICA PRO24 rekommenderas mycket tillsammans med HV30. Det ska också finnas en Reinhardt-päls som passar den bra. http://www.solidstatesound.co.uk/Mics%20-%20Stereo.htm 0 Citera
KKY Postad 5 maj 2009 Författare Postad 5 maj 2009 Så en PRO24 skulle fungera bra till intervjuerna då, med ett stativ. Ändå vanliga miljöljud? 0 Citera
plf66 Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 Jag förstod nog inte vad du menade med din andra mening där. _Jag_ skulle nog föreslå en mygga, vilken billig mygga som helst från Kjell & Co, Teknikmagasinet etc, att sätta på intervjuoffret. Pratar vi om en billig kamera så får man väl anpassa mikrofonköpen i samma nivå? Jag har själv en billig Clas O-mygga, men med ett Reinhardt vindskydd som kostar 2-3 ggr mer än myggan. Men ljudet blir bra och utan vindstörningar med den myggan. Pro24 är mera för allmänt ljud, och därmed reducera kameraljudet vid inspelning. Allt beror väl på hur mycket du vill betala för mikrofon/ljud i kronor. Sen kanske nån som är lite kunnigare på den delen hänger på att svara. 0 Citera
KKY Postad 5 maj 2009 Författare Postad 5 maj 2009 Sorry missförstod dig där, tänkte inte längre än näsan var lång (om ens det). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.