Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare, Jag tycker adobe premiere elements 7 är bra. FÖRDELAR: du får ett hyfsat redigerings program sen om du vill kan du även använda tex green screen med mera, det är väldigt billigt, NACKDELAR: lite för få effecter. RESULTAT: Ett bra program, som är värt pengarna!

Postad

Hej !

Efter att ha gått över från amatörserien Pinnacle till Adobe Premier pro 2 så har

jag erfarit främst följande:

Pinnacle har de flesta funktionerna man behöver för att redigera film på

det normala planet men ack så ostabilt.

Det är otroligt frustrerande att programmet kraschar och mycket arbete går förlorat.

Sedan jag börjat med Premier pro 2 så händer detta nästan aldrig och

när det någon gång gjort det så har programmet hunnit spara en kopia av projektet som

man kan jobba vidare på.

Vistt det är stor prisskillnad från amatör till proffsprogram men jag tycker det är värt det.

Det är ju trots allt ens egen tid som räknas i längden.

mvh Tomas

Postad

använder premiere pro cs3 och cs4 dom har dom funktionerna jag behöver och dom som inte finns kan man lägga in. problemet är att man måste rendera massor när man är på en vanlig hemma dator.

Postad

Avisynth/Virtualdub klarar i princip allt man kan tänka sig och är gratis!

Klarar väl flest format som man dessutom kan blanda hur som helst, interlaced/progressivt, olika bild-och pixelförhållanden, bilder/sek, etc. Allt till samma slutrendering utan onödiga lossy omkodningar/färgomvandlingar på vägen.

Dessutom tvingas man förstå vad man håller på med och slipper på köpet strula med diverse buggiga grafiska gränssnitt och mystiska projektfiler. All redigering görs i Notepad (eller annan texteditor).

Postad

All redigering görs i Notepad (eller annan texteditor).

Ja det låter ju väldigt praktiskt och användarvänligt. Körs med fördel på en windows 3.11 maskin men helst under dos eller?

/KN

Postad
Ja det låter ju väldigt praktiskt och användarvänligt. Körs med fördel på en windows 3.11 maskin men helst under dos eller?

Javisst! eller varför inte en ABC80 eller Atari (beträffande Atari vet jag definitivt vad jag snackar om, he, he...)!

Nackdelen är att inlärningskurvan är tämligen brant. Det skadar inte att ha lite erfarenhet av enklare programmering plus förståelse för att scripten skrivs uppifrån och ner men "läses" nerifrån och upp! Vaiabeltypen "clip" är också lite speciell.

När man väl förstått hur det funkar blir allt plötsligen hur enkelt som helst. Med lite "cut 'n paste" klipper och färgkorrigerar man allt från mobilfilmer till AVCHD snabbt och elegant, med ett par instanser av Vdub och Notepad uppe samtidigt, förstås.

Att det sen finns fler och mer avancerade filter än vad kanske något vanligt kommersiellt program klarar gör inte saken sämre. Det man saknar är mest "riktiga" if-then-strukturer och inbyggt stöd för multipass där man t ex samlar rörelsevektorer för ett helt klipp, bearbetar dessa och sen kanske trackar. Vill man göra sånt så måste man fippla lite och gå i flera steg manuellt.

Helt stabilt så länge man inte bär sig dumt åt. Hade lite problem med ett större projekt i 1080 med massor av klipp. Visade sig att mina 2 GB RAM inte räckte om jag inte strukturerade upp scriptet på ett annat sätt. Sen tar förstås fullHD-rendering sin lilla tid med en 1.8 GHz Core2.

Postad

Avisynth och virtualdub är jättebra verktyg precis som kennethm skriver (håller med honom att det är förträffligt) men det är osmidigt för att sätta ihop många små videosekvenser från videokameran till en färdig film. Jag brukar använda Sony Vegas för själva redigeringen medans avisynth och virtualdub får göra sitt jobb vid deinterlacing, upp-nerskalning, brusreducering och sådant. Använder det ibland för att konvertera från 1080i till 720P med 50 fps t.ex.

Avisynth och Virtualdub är gjorda för windows, funkar bra både i Vista, XP och även i Linux om man kör det via Wine. Tyvärr funkar inte Sony Vegas i Linux med wine. Överhuvudtaget är det trist att det finns få videoredigeringsprogram i Linux och inget riktigt bra av de jag har försökt med. Gillar man gratisprogram så är ju Linux trevligt i övrigt...

EDIT: Vadå läses nerifrån och upp? Jag läser mina avisynthscript uppifrån och ner...

Utrgår från originalvideon högst upp i scriptet, bearbetar den och längst ner kommer resultatet.

Postad
EDIT: Vadå läses nerifrån och upp? Jag läser mina avisynthscript uppifrån och ner...

Utrgår från originalvideon högst upp i scriptet, bearbetar den och längst ner kommer resultatet.

Fast scripten exekveras nerifrån och upp.

Vanlig programkod körs uppifrån och ner men Avisynth-scripten är istället som en eller flera "pipes" där videoströmmarna passerar och där Virtualdub (eller vad man nu visar/sparar med) först begär ruta ett. Denna begäran reläas vidare baklänges genom scriptet ända till källfilen. Bildrutan levereras sedan filter för filter uppifrån och ner och hamnar till slut i Virtualdub. Allt upprepas sedan för varje ruta som ska visas.

Visst kan man med fördel kombinera Avisynth med traditionella grafiska editeringsprogram men jag gillar att försöka samla allt i ett script som då fungerar som projektfiler. Går ju t ex utmärkt att skriva in hur mycket dokumentation som helst som kommentarer om man känner för det.

Postad
All redigering görs i Notepad (eller annan texteditor).

WYSIWYG (What You See Is What You Get) får en helt ny innebörd.

Kan bara konstatera att jag är otroligt imponerad av någon som kan jobba kreativt på det sättet.

Inte negativt alls - faktiskt otroligt impad om man faktiskt "får ut" en film...!

/Max

Postad
WYSIWYG (What You See Is What You Get) får en helt ny innebörd.

Kan bara konstatera att jag är otroligt imponerad av någon som kan jobba kreativt på det sättet.

Inte negativt alls - faktiskt otroligt impad om man faktiskt "får ut" en film...!

/Max

Jag undrar om det är för filmens bästa eller för egots bästa som man väljer att använda ett redigeringsprogram där man inte ser vad det är man gör.

Det borde ju räknas som fusk om man tittar på videoklippen i tex VLC innan man börjar skriva scripten...

Personligen har jag inte råd att använda den typen av arbetsmetoder då mina kunder inte är intresserade av att betala för jag lägger tid på att använda forntidsverktyg.

För mig duger det gott att Final Cut, eller iMovie eller Premiere skriver "scripten" åt mig i en mijlö där jag ser vad jag gör i realtid.

Håller med Max_H, imponerad blir man.

/KN

Postad
Jag undrar om det är för filmens bästa eller för egots bästa som man väljer att använda ett redigeringsprogram där man inte ser vad det är man gör.

Det borde ju räknas som fusk om man tittar på videoklippen i tex VLC innan man börjar skriva scripten...

Klart man ser vad man gör! Man öppnar bara dom klipp man jobbar med i olika instanser av Virtualdub. Det script man jobbar med likaså som "tidslina". Sen lägger man dom bredvid varandra eller hur man nu vill ha det. Bestämmer start- och slutframe på klippet, skriver in det i scriptet och sparar. Bara att välja "Reload" i tidslinjeinstansen av Virtualdub och studera resultatet.

Nu pysslar jag med AVCHD på en rätt långsam dator så för att ovanstående ska funka bra så får man först rendera ut proxy-filer i litet format med enbart keyframes. När man är nöjd så skiftar man bara till dom fullstora och kör slutrenderingen.

Håller med Max_H, imponerad blir man.

Var väl snarare så att man inte hade någon större anledning att imponeras över hur kommersiella program hanterade dom nya videoformaten. Eftersom Avisynth/Vdub ändå behövs för att förarbeta med deinterlace, stabilisering, ta bort brus etc. så föll det sig naturligt att fixa rubbet i samma miljö. På senare tid har det hänt en del på programfronten men jag tror inte dom ger vare sig bättre eller snabbare renderingar än gratisalternativen.

Postad

Hmmm, ja man kan ju jobba så förstås. Kanske smidigare än jag trott vid närmare eftertanke. Fixar du för och eftertexter och eventuella övergångseffekter i avisynth också? Känns som att scripten kan bli ganska så stora innan man är färdig...

Ett tips är att använda AvsP istället för notepad. Mycket smidigare tycker jag, men ibland upplever jag det som buggigt dock.

http://avisynth.org/qwerpoi/Overview.html

Postad
Hmmm, ja man kan ju jobba så förstås. Kanske smidigare än jag trott vid närmare eftertanke. Fixar du för och eftertexter och eventuella övergångseffekter i avisynth också? Känns som att scripten kan bli ganska så stora innan man är färdig...

Det blir väl inga oneliners, kanske men för lite mer komplicerade grejer så handlar det ändå mest om att klippa in subrutiner (funktioner) som man har sedan tidigare. Nedan har du ett lite skojigt exempel med kartor från Hitta.se som far omkring lite följt av rullande eftertexter som jag satte ihop hösten 2007. Blev kanske lite plottrigt men det var ju tänkt som en test till vilka högtalare 5.1-kanalerna var länkade och då behövdes lite tid...:

http://www.megaupload.com/?d=DF21XUKF

(c:a 80 MB)

Hela det AVS-scriptet ligger på 80 KB men då är själva filmens klipp också inkluderade.

Eftersom jag skaffade en ny kamera igår (panasonic HDC-TM300) så passade jag på att testa den lite under eftermiddagen idag. 45 min efter att sista klippet körts genom Deshaker (för stabilisering eftersom allt var handhållet) så var ett AVS-script klart för slutrendering utan att jag jäktade på det. Blev 3.18 KB eftersom där inte var några specialare alls. Ligger strax på Vimeo:

Ett tips är att använda AvsP istället för notepad. Mycket smidigare tycker jag, men ibland upplever jag det som buggigt dock.

http://avisynth.org/qwerpoi/Overview.html

Är lite för lat för det och det är som sagt mest att kopiera in från redan skrivna script. Har inte ens lagt in en texteditor med syntax-highlightning/kontroll fast det skulle snabba på skrivandet oerhört, typ som när man skriver programkällkod.

Postad

Du kan ju återkomma när du har redigerat en riktig film med kontinuitet, dialog, actionscener och musik så kan vi se om du fortfarande tycker AVS och VirtualDub är lämpliga verktyg.

Missförstå mig inte, de är jättebra verktyg, men de är inte gjorda för att redigera film.

Jag är programmerare och kan mycket väl tänka mig ett mer kommandoorienterat eller programmeringsliknande gränssnitt för redigeringsprogram, men att behöva skriva in tidskoder manuellt är lite över gränsen.

Postad

Final Cut Studio, särskilt för det sammanhållna, relativt prisvärda paketet. Mycket skön importering från minneskort via log and transfer, tydlig pedaogiskt gränssnitt och kraftiga färgkorrigerings-, animerings- och kompressionsprogram i samma paket. Enda minuset är att man måste använda överprissatta Appledatorer;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...