Gå till innehåll

skillnad mellan Plus x och dubbel x negativ film


niclastörnblom

Recommended Posts

Jag har fotat lite Fomapan R100, men inte Kodaks svartvita.

Det som är bra är att man inte behöver bry sig så mycket om olika färgtemperaturer, man kan blanda dagsljus och tungsten belysning. Sen kan man leka med olika filter, exempelvis rött filter ger mörkare himmel (för day-for-night).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fotat lite Fomapan R100, men inte Kodaks svartvita.

Det som är bra är att man inte behöver bry sig så mycket om olika färgtemperaturer, man kan blanda dagsljus och tungsten belysning. Sen kan man leka med olika filter, exempelvis rött filter ger mörkare himmel (för day-for-night).

 

jäkligt intressant det du nämnde med det röda filtret. vet du vad som händer ifall om man slänger på ett 85 filter respektive 80A filter, vad blir resultatet? Blir den vita färgen ljusare ifall om man slänger på ett 80 efter som det är blåare och kallare? och den svarta starkare om man ha ett 85 filter som är orange?

Länk till kommentar
Share on other sites

du borde veta att ASA påverkas av tungsten/dagsljus. Plus-x vet jag att under tungsten förhållande blir runt 50-60 ASA, minns inte det exakta värdet. Double X vet jag inte hur den påverkas under dagsljus eller tungesten ljus eftersom jag vet inte om det är en dagsljus film eller tungsten film. Har faktiskt filmat med plus-x, förvänta dig lite grain på den. Double X är nog betydligt mer grainy.

Länk till kommentar
Share on other sites

kontrasten påverkas av filter du använder, gul,orange, röd filter ger dig mer kontrast. När man filmar svartvitt så blir himmelen som sagt mörkare (om himmelen är klar). Huden blir vitare desto mörkare filter du använder. Röd filter ger en otroligt vit hy, om människan du filmar är vitt. röd filter är dock inte för bra för dag till natt, men den hjälper säkert lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

ska fota utomhus, med en zoom lins, men kommer nog att köra på dubbel x ifall att det skulle bli molnigt eller om vi bestämmer oss för att fota i en tätare skog än tänkt. den ligger på 250D så jag tror det blir lämpligt. Hursomhelst...stämmer det att det inte har någon betydelse om man använder tungsteen eller daylight ljus när man fota med svart vit? Det måste väl har någon effekt på hur starka/svaga färgerna blir. vad jag vet så finns bara dubbel x i dayligt. jag ska för övrigt spela in utomhus.

 

hare

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...