Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej jag känner att jag måste bli av med en väldigt nybörjarfråga som är så enkel att det är svårt att hitta på internet :/ vad betyder alla namn eller vad man ska kalla dom, typ dv och hdd och så vidare asså dv är ju typ att man spelar in på band va? men vad heter alla dom andra i så fall? asså typ minnes kort. och vad betyder super 8 egentligen eller ja vad är super 8? är det att man filmar med 8mm och vad är då skillnaden på 16mm och 8mm? japp det va nog allt men säg gärna mycket mer om ni tror att jag inte redan vet det för det vet jag nog inte : )

Postad

oj tack den hade jag inte sett förut men det gav tyvärr inte den info jag sökte :/ asså på 8mm film står det tex bara när den uppfanns och när super 8 kom och det va ju inte riktigt va jag letade efter. jag vill mer ha info om vad skillnaden är och när man använder 16mm och 35mm. sen så vill jag mer veta vad sakerna heter asså som dv vad heter då dom andra? och det fick man tyvärr inte heller fram så bra... men tack för länken den kommer att komma till användning :)

Postad

Det här har inget med videoteknik att göra.

Skillnaden mellan 8,, och 16 mm är att filmen är dubbelt så bred. Dvs exakt 8 mm skillnad Knasigt va?

8,16,35 mm= film

DV, DH, DVD osv= Video

Postad

men ne okej det kanske va fel tråd och jag frågar väll för mycket... okej jag repoterar inlägget och får det att bli slängt :) tack för tiden

Postad

Ska försöka minnas:

DV är beteckningen för digital video. Det vanligaste är det format som används på

hem- och halvprofessionella videokameror och lagras på små kassetter - miniDV.

hdd betyder vanligen Hard Disc Drive - hårddisk ibland inbyggd i en del kameror.

Minneskort finns i olika format på olika medier och är troligen det vanligaste i framtiden

i samband med kameror. Stor fördel är snabbhet och avsaknad av rörliga delar.

Video 8 är ett analogt videoformat.

Hi8 är en förbättrad version av Video 8 (liknar SVHS men mindre kassettet)

Super 8 är ett format som användes på smalfilm. 16 och 35 mm film är bredare film som ger väsentligt bättre bildkvalitet.

Postad

tack för era svar : ) så om jag har nu ett minnes kort i min kamera (inte hårdisk asså) så kallas det också hdd? och sista frågan RED är då ett video format som spelar in lika bra som film rulle gör :S låter läskigt bra :) förlåt också för min extremt dumma fråga som väldigt många redan har frågat och jag kan säga att jag skäms lite att jag inte hittade alla dom 100tals trådarna om samma sak när jag sökte...

Postad

Nej RED är inte lika bra som 35 mm (eller 70mm) film, men väldigt bra. Ja, det är en videokamera

HD är ett vidoeformat, en upplösning, hur den lagras spelar ingen roll. HDD däremot betyder Harddisc drive.

Postad

Om vi nu försöker göra en komplett lista...

DV = Digital Video, spelas in på små miniDV band (magnetband). Ett digitalt videoformat.

DVCam = Som miniDV fast på större band.

Video8 = Analogt videoformat. Spelas in på magnetband (som VHS band, du vet? Fast mindre)

Hi8 = Nästa steg i videokamerans utveckling, fortfarande analogt. Som "Video8, version 2"...

VHS-C = VHS-Compact. Analogt videokameraformat. Samma bandbredd på magnetremsan som på en VHS kassett, därav namnet.

HDV = Kasst konsumentformat. Komprimerad bild som är högupplöst, men just... komprimerad.

DVCProHD = Videoformat, bättre än HDV. Läs mer på wikipedia.

AVCHD = Advanced Video Coding High Definition. Vilket betyder sämsta möjliga högupplösta videoformat på ren svenska. Komprimerat som sjutton, inte bra för redigering eller färgkorrigering. Men bra om tillverkaren vill skryta om hur många timmar man kan spela in på hårddisken på kameran.

Tips: Sök på Wikipedia efter format som du inte känner igen.

Summa summarum: Alla kameror som spelar in "bilden" på ett chip och sedan vidare till antingen magnetband, minneskort eller hårddisk är videokameror av olika slag.

Sedan har vi filmformat. Dessa kan inte spelas upp i videoapparater. Man kan inte filma med samma film flera gånger, man kan inte radera något man har filmat (om man inte klipper av filmen och kastar det man inte vill ha) och man kan inte se exakt hur det blir just vid filmningstillfället. Filmen måste nämligen först framkallas med diverse kemikalier i ett labb.

Dubbel 8 = Föregångaren till Super 8. Introducerades 1932. Den enda skillnaden mot Super 8 är att perforeringen på sidan av filmremsan är grövre, vilket betyder att det finns mindre filmyta kvar att exponera bilderna på. Vilket i sin tur betyder lite grovkornigare bilder.

Super 8 = Bilderna exponeras på en filmremsa som måste framkallas. Man kan se på filmen med en projektor eller få den scannad till digitalt format. Filmremsan är 8mm bred, därav namnet. Super 8 introducerades 1965.

16mm film = en filmremsa som är 16mm bred. Vilket betyder finkornigare bild än vad man kan få med 8mm filmkameror. I övrigt exakt samma sak.

35mm film = 35mm bred filmremsa. Ännu finkornigare bild. Man kan blåsa upp bilden jättestor utan att kvaliteten blir dålig (biograf-format för proffs, dyrt är bara förnamnet). I övrigt samma sak som filmsorterna ovanför.

Summasummarum: Ju bredare filmremsa desto finkornigare bild, alltså bättre bildkvalitet. Och ju bredare filmremsa desto större bild kan man projicera utan att bilden blir grovkornig och ful. Och ju bredare filmremsa desto större och otympligare kameror, och givetvis högre prislappar på allt från kameror till råfilm.

Postad

tack, mer än sådär går inte att fråga efter : ) självklart så fattar jag vad video är och vad film är men den här informationen visade mer vad skillnaden mellan dom olika sakerna i dom båda sorternas kameror är och det va exakt vad jag letade efter så tack och hoppas att du aldrig behöver skriva om allt det här igen :p

Postad
självklart så fattar jag vad video är och vad film är...

Det kan tyckas, men det är inte så självklart. Jag pratar i telefon med en hel del människor och flera gånger har jag fått frågan om det inte går att "spela in på samma film igen" (om super 8 alltså).

Det är förargligt att video8 kamerorna har ett 8mm brett magnetband... för många gånger pratar jag med folk som "har 8mm film", och efter ett tag visar det sig att det i själva verket är video8 band. På fodralet står det nämligen 8mm. ;)

Jag gillar att skriva, det är bara kul att få lite utlopp för sina glödande fingrar! Så jag knattrar gärna fram lite svar så länge jag kan hjälpa till. (någon som är förvånad över att bokstäverna på mitt tangentbord börjar nötas bort?) :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...