Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, hej!

Jag har skrivit ett manus som jag vill få kritik på, det är tänkt som ett novellfilmsmanus, så jag måste få ned längden till 28 sidor, vill väldigt gärna få förslag på strykningar, har som vana att stirra mig blind på mina egna texter … Som så många andra, antar jag.

Hur som helst … Handlingen? Det handlar om Lenny - en 24-årig kille - som bor i Gävle och som fortfarande plågas av sin fars självmord mer än tio år efteråt, till stor del beror det på för att det var just han som hittade kroppen. Dagen före julafton. Nu, som ung man, håller han iaf på att bli som sin far på många sätt och vis, alkoholproblem, relationsproblem, ja, helt enkelt en jävla massa saker som han borde ta och reda ut.

Ja, det får räcka. Jag har lite bråttom, ska iväg till jobbet.

Ajöken!

/Daniel

• 3 veckor senare...
Postad

Nu har jag läst ditt manus och här kommer lite synpunkter.

Jag har lite funderingar kring den sista krog-scenen. Jag tycker att slagsmålet borde utlösas av något som får Lenny arg. Något som har med hans far att göra.

Ett förslag:

En viss rocklåt är starkt förknippad med Lennys far. När låten börjar spelas på krogen så blir han illamående eftersom han får flashbacks från den dagen då han hittade sin far död. Han försöker febrilt övertala han som är Dj att han ska byta låt. Han nonchaleras, vilket utlöser slagsmål.

Jag tycker att historien i sin helhet är intressant, men kan tycka att andra halvan kan vara aningen bättre. Det blir lite mycket kallprat mellan kompisarna. Om du vill korta ned manuset så är detta kallprat något som du kan såga av lite på. Annars tycker jag att det är svårt att skära ned mer utan att historien skadas.

Sen tycker jag att titeln är lite missvisande och avskräckande.

Nu kanske du tycker att jag låter väldigt negativ till ditt manus, men så är inte fallet. Jag tycker du skriver på ett mycket intressant och gripande sätt vilket får mig att vilja veta mer. Dialogen känns väldigt välskriven och inledningen tycker jag är riktigt sorgsen.

Vad har du för planer för manuset. Ska du filma det själv?

Postad

Schysst att du läste det! Tack, tack.

Jag har lite funderingar kring den sista krog-scenen. Jag tycker att slagsmålet borde utlösas av något som får Lenny arg. Något som har med hans far att göra.

Intressant. Jag har själv funderat i dessa banor. Att skriva in mer med fadern. Ska tänka mer på det.

När låten börjar spelas på krogen så blir han illamående eftersom han får flashbacks från den dagen då han hittade sin far död.

Bra idé det där med flashbacks! Det ska jag använda mig mer av i omskrivningen. Nästa version ska bli mer sparsmakad med dialog och mer visuell.

På vilket sätt tycker du andra halvan kan vara bättre? Går det för långsamt? För snabbt? Är det något som känns krystat och tillgjort?

Ja, jag ska stryka en hel del dialog mellan grabbarna. Funderar på telefonscenen mellan dem. Kanske stryka den helt och hållet?

Kommer nog också skära ner på dialogen mellan mamman och mormor. Känns onödig nu i efterhand.

Nu kanske du tycker att jag låter väldigt negativ till ditt manus, men så är inte fallet.

Inte alls. Du kritiserar det. På ett schysst och respektfullt vis. Det uppskattar jag bara. Lite kritik har ingen dött av. Bring it on boys and girls!

Vad har du för planer för manuset?

Jag har skrivit det för SVT:s novellfilmssatsning och ska börja leta efter producenter nu i april tänkte jag.

Ska du filma det själv?

Kanske. Men troligtvis inte. Jag skulle väldigt gärna starta upp ett samarbete med en tekniskt skicklig regissör som kan komplettera mig på många sätt och vis. Jag har dock inte funnit någon som det klickat riktigt med. Inte än iaf.

Hur menar du att titeln är missvisande och avskräckande? Jag som gillar den som fan! :) För är det inte det vi alla gör? Väntar på morgondagens frälsning?

Postad

Jag tycker helt enkelt att det blir lite mycket onödig dialog vilket gör manuset lite långsamt. Om man kortar ned scenerna gör det att manuset flyter på bättre.

Telefonscenen håller jag med om den måste kortas ned, men samtidigt vill jag inte ta bort delen där han spelar gura i tom lägenhet. Det är den scenen som visar vad Lenny är för person idag.

Titeln kanske passar till manuset, men när jag läste titeln första gången så fick jag dåliga vibbar.

SVT´s Novellfilmssatsning säger du. Jag håller själv på att försöka få ihop ett manus dit.

Postad

Jag har inte läst manuset, så jag kan inte kommentera det. Men vad gällande titeln tycker jag att den kanske kan ändras.

Varje gång ja snabbt scrollar förbi på förstasidan till "Kolla mitt manus" tror jag nämligen alltid att det står "I väntan på morgonens ståfräs".

Detta kan självklart ha något med min fantasi att göra, men tänkte ändå att jag borde lägga fram det =)

• 3 veckor senare...
Postad

Nu har jag läst manuset två gånger och funderat över påsken på vad jag egentligen tycker om det. Detta är vad jag har kommit fram till:

Det här manuset gillar jag mer än Norrländska präriens gudinna. Jag tycker det har ett bättre, mer medryckande språk.

Beskrivningar likt dessa är väldigt bra:

Bandet öser på. Sångaren har lindat in sig i sladden till

mikrofonstativet och sjunger som en allmänfarlig dåre.

Gitarristen vevar hejvilt på sin gitarr. Basisten pryglar

sin bas. Trummisen slår hårdare och hårdare och hårdare.

Det kommer EN VAKT, 33, rusandes emot dem. Han är

storväxt, med rakat huvud, och aggressiva grisögon.

Humorn faller mig också mer i smaken, metahumorn med Tommy från Scandinavian Telecom och Lennys apatiska reaktioner:

LENNY

Hej på dig.

LENNY

Kan du dra åt helvete?

LENNY (CONT‘D)

God jul, Thomas!

Dock så lider det här manuset också lite av samma problem som NPG. Jag skrev "bra grå vardag med blek magi" i mina anteckningar. Det är lite den känslan jag får. Du berättar om vanliga människors vardag på ett mycket trovärdigt sätt men det saknas något för att det ska bli en intressant film. Nu är detta förvisso tänkt att bli en novellfilm så då behöver den ju inte vara lika "tung" som en långfilm, men jag får känslan av att jag inte lärt mig något efter att jag sett filmen. Jag skulle i princip lika gärna kunna göra något vardagligt på riktigt i stället.

Det är dock inte så illa som det låter, som sagt så har du talang för att skildra det vardagliga livet vilket är en mycket bra grund. Det som behövs är lite finlir med dramatiken och tyngden så att filmbudskapet framgår tydligare och starkare. Scenen på krogen är mycket underhållande, Lenny får spö av en brud och Peter kastar spyor på en vakt innan de flyr fältet! Få resten av filmen att kännas lika intressant som den så kan det här bli en mycket bra liten film.

Slutligen lite korrektur:

"Be my wife". sid 6

Låttitlar skrivs med versaler.

Lenny öppnar till dörren till biblioteket sid 7.

Lenny öppnar dörren till biblioteket

Det finns mänskor sid 15

Uttalet mänskor är dialektalt för Gävle så om det är syftet ska det stå kvar som det är, annars människor.

mittibland sid 20

mitt i

Jag känner knappt ingen. sid 27

Jag känner knappt någon/Jag känner i princip ingen

Det dröjer i någon sekund. sid 29

Det dröjer någon sekund

Det är en riktigt stor blandning på de resande sid 31

Det är väldigt stor variation på de resande/De resande är av väldigt varierande slag

Postad

Uppdaterad version uppe.

Tack för den tidigare kritiken Josse och Fågelström. Det uppskattas, det ska ni veta.

Btw, jag ska maila iväg manuset till en producent på fredag så om någon vill kritisera det ytterligare innan dess kan ni göra det nu :i

Postad

Hej, Ryan. Jag har kontakt med ett produktionsbolag rörande långfilmsmanuset, pratade med dem igår och frågade om de var intresserade av att ta en titt på manuset till novellfilmen. Det var de. Jag får se vad som händer. Men det är kul att det rör på sig lite grann iaf.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...