Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hela inlägget är en blandning av filmning med Canon 5D och sedan redigering i FCP 5.1.4. Därför placerar jag inlägget här.

Jag har planer att filma en musikvideo med en Sony dsr pd170. Men efter att ha sett vilka bilder som nya Canon 5D ll producerar har jag ändrat mig och tycker att jag ska hitta en sådan kamera någonstans och testa med den istället.

Jag tror att Canons bild skulle bli mycket bättre men, problemet är att jag måste veta att jag kan redigera materialet också.

Som det står ovan, så har jag tillgång till FCP 5.1.4 versionen. Jag har även tillgång till Premiere Pro cs3.

Canon ser ut att producera filmning i mov h.264 HD 1920x1080.

Jag har två frågor:

1. Bör jag välja Canon (med tanke på bildkvalitén) före Sony

2. Är det möjligt att redigera materialet från Canon utan problem

Har tillgång till en Mac G5 ram 2.5 Gb, och en windows med Premiere Pro installerad på 2 Gb ram.

Neo

Postad
Premiere funkar INTE.

Det fungerar klockrent att redigera video från den kameran i PPro CS4. Att konvertera klippen i CS3 innan redigering fungerar det också utan problem.

Postad

För att sammanfatta, om du konverterar så kan du klippa i vilket program du vill. till och med Windows movie maker, fast det var inte det frågan gällde.

Har provat kameran lite och den är helt ok. Dock blir jag personligen galen av att inte kunna styra slutare och bländare på ett effektivt rationellt sätt.

Det är grymt med 35mm cell men ett helvete att ställa skärpan exakt. Frihandsfilmning med objektiv utan stabilisator går bort...

Tyckte att den var lite väl hård kontrast. dvs utfrätta högdagrar och svarta skuggor... Men det är klart, det går att få riktigt fint resultat om man anstränger sig med ljussättning.

/KN

Postad

Det har sagts förr men kan behöva påpekas igen. Det är inte kameran som ensamt avgör om det blir snyggt. Filmen du länkat titt är väldigt påkostad vad det gäller ljussättning och annat. TiltShift objektiven som används kostar fläsk.

Hade du filmat samma scenen med en enklare dvkamera och gjort samma intensiva postproduktion så hade resultatet också varit väldigt bra.

Canon 5d mk2 är ett fantastiskt verktyg för de som vet vad de vill få för resultat av sina bilder. Men det är ingen genväg till perfekta filmer. Som jag ser det är den väldigt klumpig att jobba spontant med.

/KN

Postad
Det har sagts förr men kan behöva påpekas igen. Det är inte kameran som ensamt avgör om det blir snyggt. Filmen du länkat titt är väldigt påkostad vad det gäller ljussättning och annat. TiltShift objektiven som används kostar fläsk.

Hade du filmat samma scenen med en enklare dvkamera och gjort samma intensiva postproduktion så hade resultatet också varit väldigt bra.

Canon 5d mk2 är ett fantastiskt verktyg för de som vet vad de vill få för resultat av sina bilder. Men det är ingen genväg till perfekta filmer. Som jag ser det är den väldigt klumpig att jobba spontant med.

/KN

Helt riktigt

och det är jag medveten om. Men, det känns som att bilden ändå skulle bli mycket bättre med Canon 5D än Sony 170. Jag är givetvis ute efter så bra bild som möjlig med de verktyg jag har.

Sedan har jag själv inte testat Canon, så jag kan inte säga att jag kommer automatiskt att tycka om bilden och sättet att jobba med den.

Men det hade klart varit kul att prova.

Postad

Ja, prova att hyra en kamera och testa den.

Jag hade besök av försäljare från canon, det var så jag provade den.

För att det ska funka riktigt bra så skulle jag komplettera med followfocus och extern ljudupptagning så man slipper aac komprimeringen.

Vad är det för musikvideo du ska göra? Vilket band/artist?

/KN

Postad

Ett okänt band i Sverige dock relativ känt i Kosova (hemlandet). Videon kommer att sändas i största Tv-kanalen där nere, så man vill inte göra vad som helst. Tyvärr är detta mitt första riktiga projekt, så det känns lite pirrigt. Men, man får försöka använda fantasin och göra sitt bästa antar jag.

Mitt största bekymmer just nu är att jag helst inte vill att det ska synas för mycket "video" utan lite åt film-hållet. Får försöka trixa lite i FCP + ev. i AF.

Postad

Det bästa tipset jag kan ge är att använda mycket ljus så du slipper gain.

En 35 adapter kanske är ett alt.

Lycka till. Vore kul om du lägger upp en länk så vi får se hur det blev.

/KN

Postad

Om jag vågar ska jag lägga upp en bit senare. Få se hur det blir.

Finns det någonstans nära Göteborg att hyra en sådan adapter?

Själv bor jag i Uddevalla

Postad

Jag har tänkt mig en inomhusscen... vi får se hur mycket ljus den tar i så fall. Blir det omöjligt med ljus så är jag kanske tvungen att hoppa över adaptern i just det scenen. Sedan kommer jag i huvudsak att filma utomhus (morgon) med bra väder.

• 2 veckor senare...
Postad

Vi har 2 lysrörsbelysning ljuspanel (4 x 55W) när vi filmar i vår studion med Canon 5D mk2. Det blir perfekt. Filmerna editerar jag i After Effects CS3 utan problem.

Jag har filmat även på natten i dålig ljus och resultaten var helt ok.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...