Gå till innehåll

Senaste svenska filmskurken?


SweHanzon

Recommended Posts

Jag satt och funderade... När hade vi en riktig filmskurk i Sverige senast? Polisfilmer räknas inte. Ju mer jag tänker på det desto mer känns det som att alla våra filmer handlar om människor som tjafsar med varandra men blir sams i slutändan (även Arn).

 

Det som satte igång den här tankegången var att SVT körde nån gammal film med Ernst Hugo där han mördar folk och bränner ner deras kvarnar osv. Han var riktigt obehaglig, och det kändes så uppfriskande.

 

Är det nåt jag har missat de senaste 20 åren eller har vi glömt bort ondskefulla antagonister här uppe i svearnas rike?

 

Nån borde det ju finnas =P

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar vara väldigt svårt att hitta någon... Är det verkligen bara de här?

 

Jonas Karlsson är inte direkt skurkaktig tycker jag, han står mest där och ser lite småbitter ut för att föra handlingen framåt, och jag fick inga riktiga känslor =P

 

Jönssonligan är komedifilmer.

 

Jan Malmsjö i Fanny & Alexander är en av de bästa svenska filmskurkarna, tycker jag. Kanske inte är så svårt när han visar sig vara en av de enda filmskurkarna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Enda superskurken jag kan komma ihåg i svensk film/tv (tv är detta då) är ju Dr.DEO

jag menar hur läskig ond är inte han på en skala 1-10?

 

Jag måste hålla med dig där. Såg avsnitten häromdan och tänkte på hur Deo framställdes, jag menar han ÄR verkligen ond, och det tar ju även 2,5 timme innan hans ansikte syns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste hålla med dig där. Såg avsnitten häromdan och tänkte på hur Deo framställdes, jag menar han ÄR verkligen ond, och det tar ju även 2,5 timme innan hans ansikte syns.

 

Ohja! dessutom, så gillar jag verkligen hur dom får honom verka så ond, och att dom inte avslöjar skådespelaren i sluttexterna utan det står enbart Dr.deo tror jag? Men vilket fall som helst så är det enda jag kan komma på som är riktigt evil evil. Sterotypisk ond :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...