Gå till innehåll

Vad betyder det?


Nixxon

Recommended Posts

inte för att märka ord men jag tror det heter något annat fast jag inte kommer på vad det är. Om ett objekt har 100% genomskinlighet så skulle det inte vara synligt. och när ett objekt har 100% opacity så ser man det helt. Jag tror vi söker motsatsen till genomskinlighet

Länk till kommentar
Share on other sites

I korthet ;)

 

1 : the quality or state of a body that makes it impervious to the rays of light; broadly : the relative capacity of matter to obstruct the transmission of radiant energy

2 a : obscurity of sense : UNINTELLIGIBLENESS b : the quality or state of being mentally obtuse : DULLNESS

3 : an opaque spot in a normally transparent structure (as the lens of the eye)

 

Nu har du dessutom tio nya ord att slå upp, hehe.

 

Detta säger förstås ingenting om vad det anvädnds till rent praktiskt inom film...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mykke för svaren.....en till fråga.....

 

Jag använder adobe 6.5 och vet att man kan använda bluescreen och green screen men är det bara att sätta in blue screen bilden i det övre spelar fältet och sen "Bakgrunden" i det andra och trycka på play??

 

 

 

 

Tack / Nixxon

Länk till kommentar
Share on other sites

Nixxxon - Inte riktigt. Du måste välja det som effekt också. Så först ska du högerklicka på "bluescreenklippet" och väljer något alternativ i stil med "clip controls" och därefter väljer du "transperacy" tror jag. Jag kommer inte ihåg exakt för det var ett tag sedan jag jobbade med 6,5.

 

Det är dit du sen kommer som du väljer bluescreen effekten och testar dig fram till bra resultat. För att läsa exakt hur du gör kan du ju läsa "hjälp". Sök på "bluescreen" där så får du säkert upp rätt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

"Opacity" är (om inte jag har fel förstås :)) en böjning av "opaque".

Direkt översatt betyder det "opak" som på lite enklare svenska betyder "ogenomskinlig" eller "ogenomsynlig". Ordet kommer egentligen från en benämning på ett slags porslin (exempel här).

 

Annars kan man på riktig svenska säga "opacitet" som betyder ungefär:

egenskapen att vara opak, ogenomskinlighet, "ogenomsynlighet".

 

Orden i fråga kommer om ni kanske viste ifrån det franska ordet "opacité" som betyder ungefär "dunkel", det franska ordet härstammar som så många andra från latin, detta ord kommer ifrån "opacus", som betyder ungefär samma sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, du ska inte trycka på något för att få dem att "smälta" ihop, men du ska heller inte ändra klippets "opacity" för att få bort din bluescreen om det nu är det du försöker göra...

 

Men om du bara vill få ena klippet lite genomskinligt så ska det bara vara att ändra det övre klippets "opacity" och sedan renderera (viktigt). Sen kan du se hur det blev :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...