Nixxon Posted October 10, 2004 Share Posted October 10, 2004 Hej ....jag blev precis medlem på voodoofilm och undrar lite vad alla grejor betyder.. Khroma key plug=? Att tracka en bild = ? opacity=? Vill gärna ha svar ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted October 10, 2004 Share Posted October 10, 2004 %2$s skrev: Khroma key plug=? Få bort grön/blå bakrund för att lägga in nått annat%2$s skrev: Att tracka en bild Få ut rörelse av ett eller flera pixel i bilden. / Få ut kamerarörelse i 3D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tesh Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 [citat=Nixxon] opacity=? [/citat] Åtminstonde när jag jobbar med 3D/2D grafik är Opacity transparens, dvs. genomskinlighet. Det kan ju vara nånting annat i kameravärlden dock.. någon som vet säkert? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 Nej det stämmer. Opacity betyder transparens / genomskinlighet precis som du säger Tesh. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
street Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 inte för att märka ord men jag tror det heter något annat fast jag inte kommer på vad det är. Om ett objekt har 100% genomskinlighet så skulle det inte vara synligt. och när ett objekt har 100% opacity så ser man det helt. Jag tror vi söker motsatsen till genomskinlighet 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin1604319260 Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 I korthet ;) 1 : the quality or state of a body that makes it impervious to the rays of light; broadly : the relative capacity of matter to obstruct the transmission of radiant energy 2 a : obscurity of sense : UNINTELLIGIBLENESS b : the quality or state of being mentally obtuse : DULLNESS 3 : an opaque spot in a normally transparent structure (as the lens of the eye) Nu har du dessutom tio nya ord att slå upp, hehe. Detta säger förstås ingenting om vad det anvädnds till rent praktiskt inom film... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted October 11, 2004 Author Share Posted October 11, 2004 Tack så mykke för svaren.....en till fråga..... Jag använder adobe 6.5 och vet att man kan använda bluescreen och green screen men är det bara att sätta in blue screen bilden i det övre spelar fältet och sen "Bakgrunden" i det andra och trycka på play?? Tack / Nixxon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 opacity = ogenomskinlighet Inte svårare än så. 100% opacitet (som det också kan heta på svenska) är alltså 0% genomskinlighet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 Nixxxon - Inte riktigt. Du måste välja det som effekt också. Så först ska du högerklicka på "bluescreenklippet" och väljer något alternativ i stil med "clip controls" och därefter väljer du "transperacy" tror jag. Jag kommer inte ihåg exakt för det var ett tag sedan jag jobbade med 6,5. Det är dit du sen kommer som du väljer bluescreen effekten och testar dig fram till bra resultat. För att läsa exakt hur du gör kan du ju läsa "hjälp". Sök på "bluescreen" där så får du säkert upp rätt :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jns Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 "Opacity" är (om inte jag har fel förstås :)) en böjning av "opaque". Direkt översatt betyder det "opak" som på lite enklare svenska betyder "ogenomskinlig" eller "ogenomsynlig". Ordet kommer egentligen från en benämning på ett slags porslin (exempel här). Annars kan man på riktig svenska säga "opacitet" som betyder ungefär: egenskapen att vara opak, ogenomskinlighet, "ogenomsynlighet". Orden i fråga kommer om ni kanske viste ifrån det franska ordet "opacité" som betyder ungefär "dunkel", det franska ordet härstammar som så många andra från latin, detta ord kommer ifrån "opacus", som betyder ungefär samma sak. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted October 12, 2004 Author Share Posted October 12, 2004 Tack så mykke orange...............jag ska föröka me det nu 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted October 13, 2004 Author Share Posted October 13, 2004 Vad betyder/är squibs?????????? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted October 13, 2004 Share Posted October 13, 2004 Det finns ju en hel tråd om det: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=711 Där finns det även länkar till någon sida som har ett videoklipp så du kan se ett exempel :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted October 14, 2004 Author Share Posted October 14, 2004 Jag har ställt in opacity mm på det övre klippet men när jag trycker på play så visas bara det nedre........måste jag trycka på nått för att få dom att "smällta ihop" ???? .....Vill gärna ha svar snabbt! :p 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Nej, du ska inte trycka på något för att få dem att "smälta" ihop, men du ska heller inte ändra klippets "opacity" för att få bort din bluescreen om det nu är det du försöker göra... Men om du bara vill få ena klippet lite genomskinligt så ska det bara vara att ändra det övre klippets "opacity" och sedan renderera (viktigt). Sen kan du se hur det blev :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Takkar man takkar ...........nu funkar det ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbger Posted October 17, 2004 Share Posted October 17, 2004 Senare i framtiden kan du tänka på att använda forumets sökfunktion. Det dyker upp ganska många saker som redan är besvarade i den här tråden. Tänk bara på det! ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted October 17, 2004 Author Share Posted October 17, 2004 Japp.. de ska ja!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts