Nitro Postad 8 oktober 2004 Postad 8 oktober 2004 Jag är ny på detta forum. Ett mycket nyttigt och lärorikt forum med duktiga människor. Jag har en liten fråga. Jag undrar varför bilden blir pixlig då man filmar vid låga ljusförhållanden? Vad är det som händer med bilden visuellt och tekniskt? tack på förhand 0 Citera
Christian van Caine Postad 8 oktober 2004 Postad 8 oktober 2004 All bild innehåller brus av varierande nivå precis som ljud. Detta bruset ligger normalt sett såpass långt in i det svarta att man inte ser det eller tänker på det utan förstärkning, men om du ökar gainen (=elektrisk förstärkning av ljuset) så får du upp bruset "til ytan", precis som om du tar en ap-låg ljudsignal & förstärker upp till hörbar nivå :-) 0 Citera
Ronnie Postad 9 oktober 2004 Postad 9 oktober 2004 Förmodligen ökar din kamera gain-nivån (som Christian förklara) automatiskt när ljuset är för lågt. På lite dyrare kameror kan man manuellt bestämma om man vill öka gain eller inte. 0 Citera
produceratv Postad 19 oktober 2004 Postad 19 oktober 2004 Vad har du för kamera??? Har du möjlighet att ställa exponeringen manuellt så skall detta aldrig behöva vara ett problem. "AE shift" däremot är ingen höjdare... det enda den säger är egentligen hur många bländarsteg under eller över normalt den skall ligga. Manuell exponering gör ju att du "låser" kameran vid ett bestämt ljusinsläpp. (öppning och tid) 0 Citera
swedishmeatball Postad 27 oktober 2004 Postad 27 oktober 2004 det som händer är att det kommer in för lite ljus i kameran, och har du gain på auto så reagerar kameran på detta och börjar efterbelysa bilden elektroniskt därav blir bilden kornig 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.