Gå till innehåll

Varför blir bilden pixlig?


Nitro

Recommended Posts

Jag är ny på detta forum. Ett mycket nyttigt och lärorikt forum med duktiga människor.

 

Jag har en liten fråga. Jag undrar varför bilden blir pixlig då man filmar vid låga ljusförhållanden? Vad är det som händer med bilden visuellt och tekniskt?

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

All bild innehåller brus av varierande nivå precis som ljud. Detta bruset ligger normalt sett såpass långt in i det svarta att man inte ser det eller tänker på det utan förstärkning, men om du ökar gainen (=elektrisk förstärkning av ljuset) så får du upp bruset "til ytan", precis som om du tar en ap-låg ljudsignal & förstärker upp till hörbar nivå :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vad har du för kamera???

 

Har du möjlighet att ställa exponeringen manuellt så skall detta aldrig behöva vara ett problem. "AE shift" däremot är ingen höjdare... det enda den säger är egentligen hur många bländarsteg under eller över normalt den skall ligga. Manuell exponering gör ju att du "låser" kameran vid ett bestämt ljusinsläpp. (öppning och tid)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...