Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ska göra en film där jag mestadels filmat i HDV, men får en del klipp från vhsband alltså dv som jag ska klippa in i filmen, Vilken seq och inställningar är bäst i FC att köra i från start. Målet är ju i detta fall vanlig DVD. Antar att jag kör i hdvseq eftersom jag har mest i det formatet och sen drar in dv i detta projekt eller ska jag köra en okomp seq Vad blir det bästa tror ni?

Posted

Du ska använda den inställningen som slutresultatet skall vara. När du renderar under arbetets gång så blir resultatet som slutprodukten.

Kör med DV PAL Anamorphic. Du kan blanda fritt klipp med olika filformat i timeline.

Posted

Är det inte bättre att köra högre seq än dvpal när jag jobbar med filmen, ex prores, eftersom jag då kan ha allt i HD och sen konvertera ner till dv vid export till dvd ex i compressor. Det är ju tyngre att jobba i HD men det blir väl sämre i dvpal när jag jobbar och renderar hela tiden. Förklara om nån kan.

Posted

det är ju ganska mycket en smaksak.

Propotionerna blir ju mer exakta om seq har samma inställning som slutresultatet. Text och grafik blir lättare att se hur det blir också.

Men det är klart, är det 45 min HDV och 35 sec dv så kan det ju vara bättre med hd seq...