Jump to content

House of Cladenstine, Mohamed Mohamud,(grovmanus, version 2)

MovieMoe87

Recommended Posts

Det är lite väl raka puckar - om manuset slutar där det gör nu menar jag.

(Inledning -En man jagas, vänder sig om och skriker,

flashback,

Avslutning - åker ut i skogen o hetsar fram till galnings dörr...)

Om detta är tanken känns det lite väl långt för att komma fram till en så pass "enkel" slutkläm.

Detsamma om han vaknar i slutet - och filmen börjar på en soffa.

Inget ont menat, men risken är att betraktaren känner sig mer lurad än överraskad på poängen ifall du förstår hur jag tänker.

Formateringsmässigt, ja det finns en del smådetaljer att arbeta på.

Första gången du nämner din karaktär skriver du namnet med stora bokstäver och beskriver utseendet direkt.

Sedan tittar Mr.X sig i spegeln och då återkommer beskrivningen av icke svenskt ursprung och något vi redan vet.

Gör det väldigt klart i början istället, om du repeterar detaljer bör de vara av väsentlig vikt längre fram, dvs

plantering - poäng.

Finns det en poäng med den grejen förresten?

Du har luftspalter i texten vilket är bra, men du har delat upp dem lite väl häftigt. (Ovanligt många per sida om man säger så)

Stavning - kör manuset genom words (Cladenstine blir Clandenstine osv) rättstavning.

Ordval, exempelvis Eran = Er.

Orientering,

EXT: PÅ EN VÄG, NATT = EXT. VÄG - NATT

Jag skulle exempelvis ange vilken typ av väg det rör sig om, SKOGSVÄG, MOTORVÄG, INFART ja du förstår.

Men jag ska inte gå rätta hela manuset, utan istället försöka hjälpa dig med feedback på innehållet.

Var snäll och kom ihåg att det bara är feedback, du avgör själv vad du tycker är vettigt.

Varför har du inte två karaktärer,

dels skulle det blåsa liv i historien,

en av varje kön skulle ge folk dubbla chansen att identifiera sig,

samt sägs enbart saker i mobiltelefonen och dialogen är väl... sparsam.

Fördelen med ensam karaktär är att du kan skjuta filmen med i stort sett en team-medlem (inte ens ljudet är viktigt med denna typ av "stumfilm" så foley i värsta fall eller bättre ta vilt ljud när bilden är tagen)

Nackdelen är att du verkligen behöver en intressant person och en del improvisation kan vara fördelaktigt under inspelningen för att blåsa liv i karaktären.

Jag tycker om att du berättar i "bilder" vilket du skall ha cred för, det är korrekt och så det skall vara - m e n ovanligt att folk gör detta. (Den vanligare motsatsen kallas Radioshow på andra sidan pölen)

Det är mycket bra iallafall.

Effekterna, tänker du göra dem själv?

Mr Cladenstine verkar vara inne på samma spår som Dr Butcher M.D. (Medical Deviate)

Du skriver inlevelsefullt, du borde inte ha några problem att hitta på några intressanta vändpunkter, de behövs så det kan vara värt att du lägger lite arbete på dem.

Rent praktiskt sett är ingenting svårt att genomföra eller kostar stora pengar. (Detta är alltså något positivt.)

/Cerberus

Tack för dina åsikter. Jag har en bra slut kläm på det hela som du förhoppningsvis kommer att få läsa om nån dag.

Sen formateringsmässigt förstod jag inte riktigt vad du menade faktiskt.

Undrade även vad det är för fel på att förklara en karaktärs utseende direkt? För jag tänkte att det är något som ändå visas i kameran direkt.

Hans "namn" (har inte bestämt ett namn än därför står det MR.X tillsvidare) skrivs direkt med stora bokstäver för att programet jag använder vill ha det så. Eller hur menade du egentligen där?

Skulle verkligen uppskatta om du skulle kunna gå in lite djupar på formateringsreglerna. Eller utveckla lite av det du sagt. =)

Klart jag ser det här som feedback. Abslout nyttigt för att jag ska kunna utveckals och tror inte du vet hur mkt jag uppskattar att du tagit den tiden att gå igenom det så grundligt.

Men jag klar gjorde nog inte att manuset inte är klart ännu. Ville bara få feedback på det jag arbetat fram än så länge.

De djupare dialogerna återstår att få fram. Där vill jag framför allt ha en intensiv dialog mellan Mr Cladenstine och John. Där vi får reda på att John inte är så oväntad som man skulle kunna tro. Vill även få fram relationen mellan varelsen och Mr Cladenstine. Så några oväntade vändningar kommer att komma.

Och skulle aldrig få för mig att låta det sluta med en dröm, det här må vara mitt första manus men så dålig är jag nog inte. =)

Mer feedback uppskattas enormt

Jag tänker på det här med att hjälten/offret lämnar bilen/stugan/huset och går ut för att kolla nåt och hittar nåt väsen som suggestivt springer runt i buskarna. Efter några skrämselhickor så blir det en konfrontation. Sen så är det brukligt med ett ljudeffektförstärkt rännande genom skogen med monstret hack i häl. Den jagade låter 'flämt-pust' och monstret låter som brutna kvistar och löv som man råkar stöta till. Det är detta som jag opponerar mig mot.

Jag skulle önska en fet överaskning från den jagades sida, då skulle iaf jag vakna till lite.

Okej förstår vad du menar. Utvecka gärna vad du menade med en överaskning, har oxå funderat lite på de men inte riktigt kommit på nått. För manuset är inte helt klart som du såg.

Läste du hela? För har fått höra att den blir bättre och bättre.

Arbetar fortfarande med grovmanuset, men har en bra förklaring till varför varelsen jagar honom, och varelsens relation till Mr Clandenstine. =)