sweden_noobie Posted January 9, 2009 Posted January 9, 2009 Tjena, vet inte om jag ska skriva det här eller i förberedelser,men men. Funderar bara lite på att göra en kortfilm men pallar inte göra nåt stort av de och har ingan som vill vara med på den... (kanske en person) Nåra tips på vad jag skulle kunna filma? Har kanske tänkt nåt om naturen lr om ensamhet lr liknande (troligtsvis svart-vitt) men inte mer exakt vad, nån som har lite idéer lr tips? 0 Quote
kvällensdebatt Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Att bara ha en skådespelare ska inte hindra dig för att göra en kortfilm. Det är teknik att filma så att det ser ut som att det finns mer än en person i rummet. Du spelar kanske 5-6 st karaktärrer i film själv. Om du har ett redigerings program som kan dela bilden i två. så kan du få dig själv att stå jämte dig och så vidare. Hoppas du förstår vad jag menare. lycka till 0 Quote
sweden_noobie Posted January 10, 2009 Author Posted January 10, 2009 Att bara ha en skådespelare ska inte hindra dig för att göra en kortfilm. Det är teknik att filma så att det ser ut som att det finns mer än en person i rummet. Du spelar kanske 5-6 st karaktärrer i film själv. Om du har ett redigerings program som kan dela bilden i två. så kan du få dig själv att stå jämte dig och så vidare. Hoppas du förstår vad jag menare. lycka till Tackar, har själv gjort det förrut men vill hellre göra en"djup/vacker" film än en komisk/töntig film när jag står och skakar hand med mig själv :) 0 Quote
kvällensdebatt Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 jaha..:p.. mjaa då är det nog som du nämde. något som är vackert är ju just sorgen. ensamhet kan ju vara rätt ämne då. Spåra vidare på den idéen:) 0 Quote
daarco Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Nån kan ju prata i telefon, chatta med andra osv, eller så ringer det på dörren och ingen är där....dunkar (andra lägenheten) i väggen och skriker. Om publiken köper conceptet att det finns fler personer så räcker det, även om man inte visar några. 0 Quote
Videoapelsin Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Exempelvis kan du filma dig själv vid ett vanligt bord där du ställt ut exempelvis en kaffekopp, en duk och en specialutskriven meny för att få lite cafékänsla. I ljudläggningen kan du lägga in lite sorl, koppar som klirrar och stolar som skjuts för att få känslan av att du har massor med människor runt omkring dig. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Andy Warhol är ett bra exempel på vad man kan åstakomma utan någon annan än sig själv :-) Han gjorde bla dels en rulle som enbart innehöll honom sittandes vid ett bord & med apatisk min äta en hamburgare (vääääääldigt långsamt), & en annan som handlade om solen som gick upp bakom en skyskrapa. Vi är kanske inte väldigt många som gillade hans konstfilmer, men det är skit samma eftersom han verkade haft kul när han gjort dom :-) Har man lite fantasi, konskaper i animation, & surrealistiskt tänkande så är den Tjeckiske animatören & filmaren Jan Svankmajer ett GRYMT exempel på vad man kan göra! 0 Quote
Kim-O Posted January 15, 2009 Posted January 15, 2009 Nån kan ju prata i telefon, chatta med andra osv, eller så ringer det på dörren och ingen är där....dunkar (andra lägenheten) i väggen och skriker. Om publiken köper conceptet att det finns fler personer så räcker det, även om man inte visar några. Jag har börjat jobba på en film nu, som innehåller det där. Tanken med den är att det bara är en skådespelare, dvs mig själv, som vandrar runt i lägenheten. Jag kommer använda mig av just ensamhet och tystnad för att skapa lite av en "skräck"-känsla. Eller det är det jag försöker med iallafall. Men det går helt klart att göra en film med bara en skådespelare. 0 Quote
Videoapelsin Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Han gjorde bla dels en rulle som enbart innehöll honom sittandes vid ett bord & med apatisk min äta en hamburgare (vääääääldigt långsamt) Han äter ju den på under fyra minuter, det är inte särskilt långsamt. 0 Quote
aik_putte Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Kan man göra en timmes lång (dokumentär)film om fordon utan några personer som agerar programledare som pratar i filmen? Alltså bara filma fordonen och okända personer som går runt på stan i bakgrunden. Eller kommer man vilja skjuta sig själv när man ser en sån film? Vad är bäst att tänka på för att hålla kvar publiken? Mycket action/fart, många klippningar och olika vinklar är det jag tänker på. PS. Ursäkta om jag snor tråden lite. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 fyra minuter? Vilken version är det du sett?? Den jag såg håll på i 45 minuter, vill jag minnas. 0 Quote
cutecats Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 fyra minuter? Vilken version är det du sett?? Den jag såg håll på i 45 minuter, vill jag minnas. den ser o klippt ut så 45 min låter lite mycket o_O 0 Quote
Recommended Posts