Gå till innehåll

hjälp mig välja kamera


ChemicalTV

Recommended Posts

Hejsan! Nu vill jag ha lite tips från er! Har sparat en summa pengar och tänker lägga ner det på en vettig filmkamera! Tänker en kamera som man kan använda till allt möjligt; spela in roliga (kort)filmer, musikvideos, familjefilmer; lite smått och gott det vill säga! Hellst ingen kamera när man hör maskineriljudet eller in/utzoomningsljudet, då jag inte har tänkt skaffa en ljudupptagare på sidan om ännu. Få se om det blir en framtidsbudjet till lite övriga tillbehör, om ni förstår vad jag menar :P

 

Mamma pratade med en kunnig kompis som sa att jag borde skaffa en med dvd-inspelning, fast jag hade siktat in mig på en kamera med minneskort. Har nu ångrat mig efter att ha insett fördelar med dvd. Vilken föredrar ni?(här kan även frågan " vad betyder dv och allt detdär" komma in också)

 

En kamera med skarp och fin bild(hd?), med fokus inställningar eller en som tar många bilder så det blir en fin slowmotion när man saktar ner i redigeringen sen hade varit ett plus, om någon vet en kamera med någon sådan inställning? Föresten, brukar man få redigerinsprogram med kameran? Har ju fått det med mina digitala stillbildskameror(inga toppenprogram, men har ju photoshop annars).

 

Inte en allt för avancerad kamera hade jag tänkt, men en kamera som jag kan lära mig nya saker av och göra fina filmer av. Jag är typ nybörjare(har bara gjort lite filmer med skolans kameror och min egna digitalkamera förut) och amatör, hehe.

 

Hade kanske tänkt någonting i stil med en Sony DCR-DVD110(okej. Nu vet jag inte allt om den men har ett hum) eller en Canon HF100(fast någon med liknande inställningar, den är för dyr för mig ^^')/Canon FS100.

 

Massa tips om hur jag ska tänka på mitt första kameraköp godtages gärna! Skriv, kära folket, skriv!

 

mvh chemicaltv

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta videokamerorna använder band för lagring av video. Det finns också hårddisk, DVD och minneskort. Det som kommer att gälla i framtiden tror jag är minneskort men det är för tidigt att börja med det eftersom korten är dyra och likaså kamerorna.

 

Att välja DVD som någon har rekommenderat dig bör du tänka igenom väldigt noga innan du väljer. Fördelen är att du kan ta DVD-skivan från kameran och spela upp den i en DVD-spelare. Men det blir problem när du vill redigera filmen eftersom det format som DVD-skivor använder är mindre lämpligt för redigering. Det går men det är betydligt besvärliggare än med en kamera med vanligt DV-band.

 

Att välja hårddisk betyder att du måste kunna tömma disken till en dator när den börjar bli full. Med DV-band byter du bara kassett. En kassett rymmer ca 60 minuter och kostar bara 25-30 kronor. Dessutom är det lagringsformat som kassetter använder både bra ur kvalitetssynpunkt och lämplighet för redigering.

 

Jag vågar inte föreslå någon viss kamera modell - det beror ju helt på vad kameran skall kunna och vilken prisklass du har tänkt dig. Eftersom det blir din första kamera så är det kanske förståndigt att inte satsa allt för mycket innan du har sett vad du egentligen behöver och det tar en tid att komma underfund med.

 

Idag verkar det vara populärt med mycket små videokameror (ej filmkameror) som man ser folk gå omkring och "vifta med". Ju mindre och lättare en kamera är desto svårare är det att hålla den still. Att hålla kameran still eller röra kameran med långsamma mjuka rörelser är en grund för alla filmare. Själv använder jag alltid stativ om det går. Ibland kan man bli tvungen att hålla kameran och då har jag ibland lyft kameran med hela stativet. Det låter kanske dumt men har den stora fördelen att den inte skakar på grund av den mekaniska dämpningen stativet har.

 

Vad gäller ljud från zoomning så är det bästa att bara använda zoomning i yttersta nödfall så att det syns i bild. Zooma till lämplig bildkomposition och filma sedan. Ibland kan man bli tvungen att zooma i bild men då bör det gå långsamt och jämnt.

 

Slutligen - det är alltid bra att ha många kontroller på kameran tillgängliga med knappar på utsidan och slippa gå in i menyer för ändringar som man måste göra ofta. T ex låsning av fokus eller ljus(bländare).

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får nog säga ett pris också. Och har du en snabb dator? Minneskort är ju framtiden och inte alltför dyra längre, ger en tyst och tålig kamera med. Men kolla upp hur många minuter film de rymmer.

 

Precis! Själv beställde jag en Panasonic AG-HMC151 som tar vanliga SD-kort och spelar in i AVCHD.

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7806853

 

Dock blev jag så villrådig angående redigeringsmöjligheter i AVCHD, trots att jag jobbar med en HP QUAD 2,5Ghz/4Gb, att jag avbeställt den.

 

Är dock väldigt nyfiken på kameran och kommer ksanske att lägga en ny beställning då jag håller med om att minneskort är framtiden. Dock tycker jag Expresscard och P2-kort är för dyra för amatörnivå...

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis! Själv beställde jag en Panasonic AG-HMC151 som tar vanliga SD-kort och spelar in i AVCHD.

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7806853

 

Dock blev jag så villrådig angående redigeringsmöjligheter i AVCHD, trots att jag jobbar med en HP QUAD 2,5Ghz/4Gb, att jag avbeställt den.

 

Är dock väldigt nyfiken på kameran och kommer ksanske att lägga en ny beställning då jag håller med om att minneskort är framtiden. Dock tycker jag Expresscard och P2-kort är för dyra för amatörnivå...

 

Det var väl synd, den ska ju vara riktiigt smidig att redigera med Panasonics gratis konverterare till dvcprohd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tacktacktack allihopa för svaren!

 

okej, där fick jag svar på vad DV är(så det är band?). är det bara att koppla in en sladd i kameran och lägga över på datorn då eller liknande(vi gjorde något liknande i skolan iallafall, men fick aldrig reda på vad det hette)? går det att redigera på dator sedan?

 

använder en mycket lätt men stadig och reglerbar tripod när jag fotar med min kamera(estetfotograf. har bilddagbok och deviantart om intresse att se på bilder finns)/använder inspelningen på digitalkameran, och gör precis som du säger, använder hela stativet när jag behöver röra på mig. finns ett behändigt handtag att hålla i. mycket användbart och mycket finare rörelser än när man ska försöka hålla själv, filma och gå samtidigt :)

 

en prissumma på 0-5000 kr hade jag tänkt, men det flesta jag tänkt mig och kollat upp ligger på cirka 3000 kr och är lämpliga handkameror( inga små :( är inte så förtjust i dem), och vi har en ganska snabb dator med mycketmycket minne kvar att slösa upp ;) ingen avancerad proffskamera som ni har förstått, utan en stadig börjarkamera som man kan ha kul med.

 

zoomningsljudet är inte bland det viktigaste, utan det vore också bara ett plus. en bra övrig ljudupptagning i kameran duger mycket väl(till musikvideorna(?) kommer jag förståss lägga på en annan musikfil sen) så man kan höra tydligt vad någon säger utan att ha något annat störande ljud i bakgrunden. Kommer säkert köpa en ljudinspelare på sidan om när jag har fått lära mig mera om kameror och när jag har sommarjobbat in lite pengar. Jag vet att de inte är sådär superdyra, men jag får väl se hur jag tänker i framtiden.

 

mera tips tages emot med stor tacksamhet!

 

mvh Chemicaltv

Länk till kommentar
Share on other sites

DV är namnet på en codec (komprimeringsmetod) och har inte något med bandet att göra. Det har däremot blivit vanligt att kalla bandkassetterna för miniDV kassetter (eller DV kassetter när man använder större modeller). Den i särklass vanligaste typen är den lilla kassetten som de flesta hemvideokamerorna använder och den kallas miniDV men i regel glöms "mini" bort. De kostar runt 25-30 kronor.

 

Vad gäller ljudet så kanske det första valet för dig blir att använda en kamera som har möjlighet att ansluta en extern mikrofon. Ett mycket stort problem med ljudet uppstår vid inspelning utomhus när det blåser. Det finns olika tillbehör för att skydda mikrofonen från blåsten men det krävs då att kamerans inbyggda mikrofon sitter så att det går att använda ett vindskydd. Med en extern mikrofon är detta inte något problem.

 

Om du väljer att använda en separat ljudinspelare uppstår ett annat problem och det är att synkronosera ljudet mot bilden. Detta sker automatiskt med en extern mikrofon kopplad till kameran.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var väl synd, den ska ju vara riktiigt smidig att redigera med Panasonics gratis konverterare till dvcprohd.

 

Ja, men bibehåller man upplösning och filstorlek då?

Jag blir inte klok på detta efter att ha läst massa på nätet.

 

Det verkar som horisontella upplösning skalas ned från 1280 till 960 eller 1920 till 1440 (720p resp 1080i) om man går från Avchd till Dvcprohd. Samt att filstorleken går upp från omkring 10 GB/h til 60 GB/h?

 

Med 60 GB/h, klarar man det med en 7200 rpm-hårddisk?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, men bibehåller man upplösning och filstorlek då?

Jag blir inte klok på detta efter att ha läst massa på nätet.

 

Det verkar som horisontella upplösning skalas ned från 1280 till 960 eller 1920 till 1440 (720p resp 1080i) om man går från Avchd till Dvcprohd. Samt att filstorleken går upp från omkring 10 GB/h til 60 GB/h?

 

Det är för trist om det är sant, det funkar ju för övrigt inte med Sony-kameror heller.

 

Någon som provat detta: http://www.cineform.com/products/TechNotes/AVCHD_FileConversion.htm ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...