Jump to content

Recommended Posts

Posted

I en annan tråd halkade jag in på ett problem med progressiv resp interlace problem

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22757

Jag lyfter frågar här med bättre rubrik, sitter med detta nu och får inte till det riktigt.

Jag har alltså gjort grafik i AE som är exporterat som QT animation RGB+Alpha

filen är importerad i ppro och placerad i tidslinan över foto som är 1440 1080 interlaced

När jag exporterar väljer jag deitelace och gör en quicktime film. Min AE Grafik blir hackig men bilden i övrigt korrekt. Och jag exporterar bilden progressiv så blir bilden full med ränder men AE grafiken blir bra.

Kan jag ändra detta på något sätt i Ppro så jag slipper göra om grafiken eller exportera om grafiken?

Om jag måste exportera ut ny grafik ur AE, hur gör jag då för att den ska (passa) ihop med mitt huvudprojekt? Hur gör jag grafiken så den sedan kan deinterlacas?

Mycket väldigt jätteglad för all hjälp, tackar på förhand.

Posted
Jag är ingen AE-expert men läs det här:

http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=319908

Tack StenR

Jag läste och ställde in så att den tog ut grafiken både som lower field och upper field men det blir ändå fel är ppro spottar ut det som avsamanflätat ( progressivt) material.

Verkar mycket skumt, ringde supporten, skulle få lite mail m.m. Får väl se vad det står för tips i det. Men det här var bland det skummaste jag varit med om.

Fick ett liknande problem en gång tidigare, men då var det för att senaste qt versionen var lite konstig.

Posted

Kom igen, ingen som mekkar med AE och har tips vad jag gör för fel.

Jo en sak till, om man kollar på AE filen/filmen när den kommit från AE så är den OK. Det är när man stoppar in den i ppro och renderar ut den som den blir hackig och ful.

Posted

Vilka versioner av PPro och AE?

Vad exporterar du från PPro?

Vad har du för projektinställning i PPro?

Om du bara renderar filmen på timeline i PPro, blir det fel då?

/Max

Posted
Vilka versioner av PPro och AE?

Vad exporterar du från PPro?

Vad har du för projektinställning i PPro?

Om du bara renderar filmen på timeline i PPro, blir det fel då?

/Max

Versionen är 3.2.0 för ppro

AE 8.0.2

Ja om jag bara renderar filen i timeline så blir det fel. Jag och rogge hade en liten pm konversation igår på typ 40 brev fram och tillbaka men vi lyckades inte hitta felet. Så du får gärna komma med förslag Max_H

Jag har provat allt från att öppna helt nya projekt i AE och ppro till att rendera ut video för sig och grafik för sig.

Tillfälligt nu har jag löst det genom att rendera ut filmen som är interlaced till progressiv film. Sedan tagit in den filmen i ett p projekt och då har grafiken sett bra ut som sedan satts dit. Garfiken från AE är alltså progressiv och när jag tar ut den ur AE som upperfield first vilket matchar min video så blir det ändå fel. det verkar som mina interlace inst inte funkar från AE

Du kanske har en fil du kan skicka mig att prova med som borde vara interlaced från AE. Om den filen funkar så är det ju garanterat att det är fel på AE filen och inte ppro.

Jag har en ftp server om du vill testa. :-)

Jo en grej till: När jag renderar upperfield first från AE....Då blir filen randig i priewiev renderingen....Beytder inte det att man "tittar" progressivt?

Posted

Ska försöka kolla om nån dag. Du kör Mac va? Har tyvärr bara CS4 på Mac för tillfället, men det borde vara samma på PC.

Kan du slänga upp ett par korta klipp?

By the way, hur "tittar" du klippen för att kolla om det är korrekt?

/Max

Posted
Ska försöka kolla om nån dag. Du kör Mac va? Har tyvärr bara CS4 på Mac för tillfället, men det borde vara samma på PC.

Kan du slänga upp ett par korta klipp?

By the way, hur "tittar" du klippen för att kolla om det är korrekt?

/Max

Jag kollar i VLC och qiucktime player, även testat dvd en gång. Och så priewiew såklart.

Japp Mac....Har fått Cs4 skivan tack tack adobe, jag var på gränsen. Men jag vådar inte uppdatera innan detta proj är klart.