Gå till innehåll

De Svenska Tigrarna - liten synopsis


Tobbger

Recommended Posts

Synopsis – gamla

 

Fem soldater under året 1943 är på vakt längs den norska riksgränsen som de flesta. En dag får de inte kontakt med gruppen närmaste gränsen via ”fältapan”. Dova ljud från gevärsskott och smällar får gruppen (som mest består av oerfarna, unga soldater) att dra sig in mot Sverige i hopp om möte med andra grupper eller annan förstärkning. Gruppen delar på sig, en av soldaterna stannar kvar vid stugan som de under många veckor vistats i under beredskapen. Resten rör på sig och tar med ”fältapan” medan den ensamme har hand om den större radion. Så fort någon av indelningarna får kontakt med någon eller något så kontaktar dem varandra, det är villkoren.

 

Efter en lång tids springande når den större delen av gruppen ett öppet fält. Ljudet av flygplan studsar mellan deras öron och naturen runtomkring. Fallskärmshopparplan, fallskärmar, jaktplan och mindre bombplan nästan täcker himlen och soldaterna kastar sig mot marken.

 

Under tiden har den ensamme fått in störningar från tyska bombare och i och med detta har tre tyska soldater kommit till stugan. Han gömmer sig i skogen men kommer sedan på att skivan med beredskapsmusik fortfarande står och spelar i stugan. När soldaterna går bakom hörnet på stugan för att visa varandra något springer svensken diskret in i stugan och stänger av skivspelaren. En av tyskarna kommer tillbaka och går in till stugan. När han drar upp dörren kommer svensken fram och slår kolven i ansiktet på tysken. Svensken springer bort mot skogen.

 

(Nu berättar jag lite mer odetaljerat)

 

Flygplanen har försvunnit från fältet men gruppen träffar på några tyskar. Tyskarna är förvirrade då det höga gräset skymmer sikten för svenskarna. Efter en ganska lång strid lyckas svenskarna eliminera tyskarna, med en skadad vän.

 

Den ensamme har nu kommit ut på en väg och springer längs den tills hans ben blir träffad av en prickskytts skarpa kula i benet. Han blundar. Första avsnittet slutar!

 

------------------------------

 

Nu är det så att jag känner mej missnöjd. Man blev ju lite blind när man satt med samma manus varje dag, vilket egentligen inte ska hända. På slutet blev man dessutom stressad vilket bidrog till dåligt resultat det med. Allt känns så typiskt och snabbt. Därför ska jag göra om manuset och förslag är mer än välkomna! Jag har ett lite bättre förslag själv som jag kan posta när det är lite finslipat.

 

Första delen tycker jag är bra, men sedan händer allt. Jag vill helst förlänga och låta det dröja innan gruppen får kontakt med någon tysk. Under den tiden ska man kunna lära känna de flesta soldaterna och se vad dom gör under "vandringen". Inte bara krigar. Däremot så ska det vid slutet hända saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan.

Tänkte ge dig lite tips.

till att börja med vill jag säga att jag tror det kan bli en toppen film om du lägger ner tid på den.

 

Det jag ofta saknar i krigsfilmer är handling.

Vad är egentligen huvudkonflikten och hur har du byggt upp dramaturgin.

Kolla gärna på en dramaturgikurva för att se hur just din film utvecklas och vad det är den saknar.

 

I ditt synopsis så ser jag inga direkt raka vändpunkter och man får aldrig reda på vem som är huvudperson.

Jag skulle vilja peka ut en person i gruppen och berätta om hans upplevelser från kriget istället för att berätta om en hel grupp,

Det behöver ju inte inebärra att det bara ska vara han som är ute och krigar. hehe.

 

Utan att man sätter han i centrum med resten av gruppen runt om honom.

 

Det är just denna person som ska utvecklas i filmen och du måste veta på vilket sätt han ska göra det.

 

Slutet av ditt synopsis tycker jag är lite för uppenbart. att en kille springer allt vad han kan över en åker, fält och blir sen träffad av en prick skytt.

Låt gärna något annat hända istället.

Personen kan hitta nått på marken så att prickskytten missar, och killen hinner därför slänga sig åt sidan.

Han smyher sig sedan iväg för att tillkalla hjälp.

 

Som du själv skriver så ska du presentera rollerna i filmen ganska tidigt, och sen är det bra om du bestämmer dig tidigt hur lång du har tänkt att filmen ska bli.

 

Planera gärna noggrant innan du bestämmer dig för vilken handling du ska använda.

 

Och kom ihåg att du aldrig ska ändra grundide´n som du hade från början.

Det är din film du ska göra. inte en film om andra ideér.

 

Jag tror du fixar detta.

 

ha d så bra så länge.

 

MVH:

Roger Öberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt bra tips! Man märker just vart i texten jag tappade stinget och blev stressad. Jag kan lägga upp manuset senare ikväll så kan ni analysera det mer detaljerat. Början tycker jag att jag har lyckats med. Det kan man dock inte avgöra från synopsisen. Så jag tänekr behålla större delen av stugscenen (kanske piffa upp) och sedan göra om resten.

 

Lägger som sagt upp hela manuset senare! :)

 

EDIT: Upplagt! Nu har ni lite mer att bita i. Tänk bara på att inte rätta hur jag skrivit manuset, utan analysera vad som händer. Formateringen tar jag helst när jag är klar med allt.

De Svenska Tigrarna, GurkoWorks (version 2, startmanus).rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, läste en del av ditt manus nyss och jag ser en del saker som bör ändras.

Jag vet att du inte ville att man skulle rätta formateringen, men jag ville bara påpeka lite saker.

 

Först bör du kolla igenom stavningen och ändra en del meningar som inte funkar i ett manus.

 

Du ska heller aldrig skriva både INT och EXT i en och samma scen.

I så fall så är det två olika scener.

 

I början av manuset så blev jag lite snurrig och visste inte vart jag var någonstans i din story.

 

Använd heller i så fall nya scener, eller skriv "INTERCUT:"

 

jag hittar fortfarande inte dramaturgin i din story men det är ju sådant du kan arbeta fram.

 

Sen så brukar man aldrig skriva SLUT: eller hur dina eftertexter ska se ut i ett manus.

 

Hoppas det inte blev för mycket kretik nu.

Och fortsätt kämpa. tror det kan bli kanon bra, =)

 

MVH:

Roger Öberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Så bra! Är för övrigt mitt första manus, är bättre på att tänka hur filmen ska bli i huvudet. Men jag kämpar på som sagt! :D

 

Det här med att det är snurrigt i början vet jag inte hur jag ska fixa. Det ska skifta mellan verkligheten och fänrikens drömmar/tankar. Men folk verkar ändå inte förstå det även om det kommer bli självklart på filmrullen. Förut delade jag upp det i olika scener, men folk sa att det blev får många scener på ett så litet utrymme. Så jag är lite fast där.

 

Jag har lite frågor:

 

* Kan ni ge exempel på några stavfel?

* Vad tycker ni om stugdelen i början?

* Vart fattas det dramaturgi?

 

Tack för all bra kritik! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

sorry att jag rättade dig ang formateringen,

stavningen är lite kass på olika delar. och det är saker som skulle kunna beskrivas med en bättre svenska för att inte missförstånd ska uppstå.

 

Ang. Början med dom olika scenerna som växlas om och om igen.

 

Använd "INTERCUT"

och förklara för läsaren på ett tydligt och snyggt sätt var man befinner sig, så att man vet när det byter från verklighet till den andra scenen.

 

Dramaturgi.

Det känns som om det bara händer en massa saker utan någon mening,

Men jag gillar att du växlar mellan olika tider och platser i filmen.

 

vem är huvudpersonen och vem är motståndaren. Vad är huvudkonflikten?

 

Vill du att jag ska rätta ditt manus så kan jag ev. kolla igenom det.

 

Men annars så är det bara att jobba på.

Länk till kommentar
Share on other sites

toppbetyg i svenska spelar nästan ingen roll när man skriver manus.

Du ska formulera dig på rätt sätt. Det är just det jag menar.

 

att skriva en saga kan många kanske göra. men att formulera ett manus på rätt sätt krävs att man läser igenom allt ett antal gånger.

 

Du fixar det säkert. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har funderat på att ändra början lite. I och med slagsmålet så får filmen en "tragisk" början och följs av mer tragiskt och till sist är allt så dåligt det kan vara. Det blir bättre om dom i början har det riktigt bra och kanske bara slåss på kul. Sen får dom larmet om tyskarna och då blir det tragiskt. Mycket bättre än att det redan i början går skit. Eller? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kommer på små klipp och scener hela tiden, men ser då mest effekten i det hela och tänker inte så mycket på manusdelen och dramaturgin. Tänker mest; han blir skjuten, sprutar blod, kommer blod på kameran, dom andra skjuter tillbaks osv.

 

Men snart så kommer jag börja skriva om det mesta och hoppas då kunna uppdatera med nya idéer! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Som sagt är det väldigt rörigt. Väldigt svårt att hålla reda på vilka som är vilka när du skriver ut både för och efternamn. I krig brukar det vara rörigt men för att underlätta lite i läsandet så kanske du skulle skriva MENIG HALVARSON, FÄNRIK STENSSON osv så vet man hela tiden vem som är vem. Sen vet jag inte om dom kallar varandra vid förnamn i det militära.

 

Annars tyckte jag det var bra. Kändes realistiskt och dialogen funkar rätt bra den med.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sir_flint]

Du ska heller aldrig skriva både INT och EXT i en och samma scen.

I så fall så är det två olika scener.

[/citat]

Manusförfattaren John August nämner att man använder INT./EXT. när handlingen utspelar sig både ute och inne:

http://johnaugust.com/archives/2004/what-does-ie-mean

 

Det finns mycket läsvärt på hans sajt och frågespalt på IMDB, och han arbetar till skillnad från Syd Fields och andra how-to-författare med att skriva manus till storfilmer i Hollywood.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...