Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har Animator DV och gör väldigt bra kvalite-filmer med den.. animationer. Men jag har också en 16mm kamera. Bra ide att kombinera video och film? Bra ide att börja animera med 16mm-kameran(dyrt) eller är det bäst att bara animera digitalt?

Postad

Nästa steg efter att använda DV är väl att använda en digital systemkamera. Då har du väldigt bra kontroll över exponering och vitbalans osv.

Vet att man använde Canon DSLR kameror när man gjorde Tim Burtons Corpse Bride.

/KN

Postad

Om du har kunskapen om hur man exponerar rätt o.s.v med 16mm och har budget till det så skulle jag rekommendera dig att köra på 16mm. Du kommer att få mycket mera känsla i bilderna och filmen kommer att "sticka ut." Inte varje dag man ser någonting sånt på 16mm. Samtidigt är det mycket svårare att filma med 16mm och du får inte resultaten direkt. Lättare med DSLR kamera annars.

Vilken 16mm kamera har du?

Lycka till!

/ Tony

Postad

Jag har en Bolex H-16 SBM. Jag är kunnig på att använda kameran, men har inte animerat med den. Jag har sedan8 år tillbaka varit farcinerad i animation och har animerat på dv. Men det kanske är på tiden att filma med negativ film på 16mm. Eller finns det några fördelar med att animera med min 16-kamera?

Postad

fördelen är ju att bilden blir mycket mer kontrastrik och levande, färgerna blir också mycket bättre på 16mm. Problemet är ju att du inte vet hur resultatet blir färän efter framkallning, men du kan ju använda dv:n som referens åtminstone vad gäller komposition och för att ha koll på dina frames

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...