Technician Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 hej ! Hur exporterar man filmen bäst i Avid pro ?? jag vill exportera den i helst okomprimerad ,,men när jag väljer .AVI format i 1:1 så klara den bara av 2gig sen stannar skiten ,,filmen är 40min lång jag provade även i PNG frames ,,men det gick bara till 7400frames sen ballade den ur ,,bilden blev helt konstig. hur exporterar jag den lättast till DVD ? i premiere är det ju lätt ,,export to dvd ,,men avid ?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Testa med en QuickTime Reference file. När jag körde Avid använde jag oftast det om jag skulle exportera till ett annat program. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jns Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Filket filsystem är hårddisken formaterat i? Har för mig att FAT bara klarar av filer som är mindre än ca 2GB och FAT32 bara 4GB. NTFS är att rekommendera då filstorleken bara är begränsad av hårddiskens storlek. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Avid är framförallt ett QT baserat system och använder den gamla, förlegade Typ 1 AVI standarden. Den typen av AVI filer har en maxgräns på 2Gb oavsett vilket filsystem som används. Avid verkar inte vara intresserade av att gå över till Typ 2 AVI som inte har någon storleksbegränsning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Sånna nedrans pottsorkar! Går inte att patcha upp eller nåt heller då alltså? Trist :-( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterB Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Skall du ha ner den p dvd som kommer den komprimeras där iaff. kör ut den som en quicktime dv pal i högsta upplösning. Sedan är det bara att dvd komprimera den i nått annat prog. HÄRLIGT 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Technician Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Okej en massa svar :) jag provade först som ronnie sa ,QuickTime Reference file ,,sen tog jag in filen i premiere allt gick fint ,,men tyvärr så tyckte jag bilden blev hel kasst efter omvandlingen i export to dvd. blev en del konstiga ränder på dvd:n ,,verka som den inte deinterlace ordentligt. provade även ta in filen i ett annat program å bränna till dvd men då fick jag samma problem samt problem med AR formatet blev inte rätt. tills sista efter mycket prövningar med olika format å sånt ,,så beslutade jag mig för att redigera om hela filmen i premiere istället ,,å vips så funkar allt som det ska ,,till halva tiden ,,förutom all tid som går åt till den super söliga renderingen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted November 15, 2004 Share Posted November 15, 2004 Vi har gjort på ett "roligt" sätt för att få avi från Avid, som säkert får Avid-gänget att skruva sig flera varv. Vi har tillgång till dvcam-bandare vilket gör att in- och uppspelning blir relativt säkert. 1) Vi exporterar filmen från Avid till dvcam-band 2) Vi slår på gratisprogrammet Moviemaker 3) Vi kör tillbaka filmen från dvcam-bandet in i Moviemaker 4) Vi exporterar avi från Moviemaker, där det inte finns några storleksbegränsningar 5) Vipps kan vi använda datafilen på filmen i valfritt program, och slipper helt strul med Quicktime. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
p-a Posted November 28, 2004 Share Posted November 28, 2004 Jag vet inte om det här är det enklaste sättet men det är som jag lärt mig: 1. Exportera som QuickTime Reference, som Ronnie sa 2. Komprimera till mpeg2 i Sorenson Squeeze 3. Importera mpeg filerna och ljudet i DVD programet Kvalitetsmässigt så ska det vara ett bra sätt, Sorenson Squeeze är också vad jag har hör ett snabbt program när det gäller komprimering. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bernardo Posted January 1, 2005 Share Posted January 1, 2005 [citat=p-a]Jag vet inte om det här är det enklaste sättet men det är som jag lärt mig: 1. Exportera som QuickTime Reference, som Ronnie sa 2. Komprimera till mpeg2 i Sorenson Squeeze 3. Importera mpeg filerna och ljudet i DVD programet Kvalitetsmässigt så ska det vara ett bra sätt, Sorenson Squeeze är också vad jag har hör ett snabbt program när det gäller komprimering.[/citat] Ju, den ar detta jag ocksa bruckar gora, men jag tanker borja anvanda TMPEGnc ıstallet. JAg har hort att det ar mycket battre an Sorenson. Nagon har anvant TMPEGnc med Avid Qt referencefile? Jag skulle huvudsaklıgen undvika att komprımerıng skulle ınte forsamra bıldqualitet omkring overexponerade omrade pa bılden Nagon rekomendation :) ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Ja, läs mitt inlägg några smäpp upp! Edit: Nu läste jag ditt inlägg för fort. Ja, vi har använt TMPGEnc mycket med Avid, men inte med QT utan enligt beskrivningen ovan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts