Gå till innehåll

House of Clandenstine


MovieMoe87

Recommended Posts

Gillar inledningen, men lite klassiska frågetecken väcks från början. Jag ger lite synpunkter allteftersom jag läser:

Tänk på att allt i manuset ska beskriva det man som tittare ser, eller hör. Varenda litet ord ni skriver ska ses som en möjlighet för en producent/regissör att omvandla manuset till (bra)film.

 

1. Vi befinner oss i "EXT INGENMANSLAND" - Vad är det? Rubricera exteriören så att vi så enkelt som möjligt kan bygga en bild av det som händer. Nedan står det "en typisk decembernatt". Istället borde headlinen vara "EXT SKOGSVÄG VINTERNATT" eller nåt.

 

2. Ni berättar att mannen är jagad av någon eller något, att det rör sig snabbare än honom - det är fakta - men hur uppfattar vi detta? Hur ser det ut på film? Hör vi tunga steg mot asfalten? Ser vi skuggor när bilden tittar bakåt från mannens perspektiv? Eller är det kanske bara en kamera som jagar honom, till någon effekt (Evil Dead)?

"Ser sin värsta mardröm i vitögat" - hur ter det sig i bild? Får vi också se detta, eller agerar mannen på ett sätt som får tittaren att tänka "Oj, han måste se sin värsta mardröm i vitögat"?

 

3. "Han skriker på hjälp men det enda ljud man kan höra denna kalla vinternatt är endast ett eko" - Kan bli en tuff effekt, men vad innebär det på film? Klipper ni precis när han ska skrika, visar kanske en bild på skogen samtidigt som vi hör ett eko? Ni kan göra som ni vill, men tittaren kan väl inte höra ett eko komma från hans röst?

 

4. Detalj. "Vardagsrum" inte "Vardagsrummet" - tänk bara på vad tittaren ska uppfatta.

 

5. Varför säger han helt plötsligt "Hallå? Är du kvar?" efter han kastat mobiltelefonen på en soffa?

 

Det var väl det som gick att anmärka på. Gillar titeln! Men jag tycker ni borde skriva ett synopsis först som ni är nöjda med, innan ni skriver manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen har jag inget emot att det står INGEMANSLAND (förutom att det är särskivning på det) men ni bör då skriva in en liten beskrivning, ”Vi är i en skog”, ”Vi är i öknen” eller var vi nu är någonstans, ingenmansland tolkar nog många väldigt annorlunda. Jag tänker genast på något ökenliknandelandskap.

 

Har inte heller något emot att det står att det som jagar honom rör sig snabbare, det går att filma på en massa sätt och det blir upp till regissören att se till att tittaren förstår.

 

Där emot så står det ”typisk” decembernatt och det beror helt på vart i världen man befinner sig. Om det utspelar sig i Sverige så tycker jag att man kan/bör klämma in ”typisk svensk decembernatt”

 

Presentationen av Mr X bör ske då vi ser honom första gången, då han är i badrummet bör vi veta hur gammal har är samt att han inte är svensk. Ta hand om presentationen så fort som möjligt, satt faktiskt och undrade lite över åldern på honom innan han kom till badrummet.

 

Där emot känns det inte som om ni har historian uttänkt utan börjat skriva utan att ha planerat särskilt mycket. Man brukar tjäna på att veta historian någorlunda från början till slut innan man börjar skriva.

 

För att vara första manus så känns det klart godkänt :)

 

5. Varför säger han helt plötsligt "Hallå? Är du kvar?" efter han kastat mobiltelefonen på en soffa?

 

Då han frågar om han är kvar tolkade jag att det inte var i telefonen han sa det utan rakt ut i lägenheten till den som hjälpte honom dricka ur alla flaskorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, Shelly. Det var bara mina synpunkter. Tycker det är viktigt att man fokuserar på att beskriva vad som händer, yta alltså, och undvika sådant som inte går/är svårt att uppfatta i bild. T.ex. rubriceringar som "ingenmansland". Du tänker öken. Jag tänker slättlandskap. Det är ett bevis för att rubriceringen är helt onödig och intetsägande.

 

"den som hjälpte honom dricka ur alla flaskorna"

Hur får vi veta att den är just en person? Bakfylla + fullt av flaskor i ett hem tolkar jag själv som nån slags fest (mer än två personer), men strunt samma. Tyckte det var konstigt bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, Shelly. Det var bara mina synpunkter. Tycker det är viktigt att man fokuserar på att beskriva vad som händer, yta alltså, och undvika sådant som inte går/är svårt att uppfatta i bild. T.ex. rubriceringar som "ingenmansland". Du tänker öken. Jag tänker slättlandskap. Det är ett bevis för att rubriceringen är helt onödig och intetsägande.

 

"den som hjälpte honom dricka ur alla flaskorna"

Hur får vi veta att den är just en person? Bakfylla + fullt av flaskor i ett hem tolkar jag själv som nån slags fest (mer än två personer), men strunt samma. Tyckte det var konstigt bara.

 

Precis, se hur olika vi två tänkte, då får MovieMoe tänka över hur han vill ha det samt att han ser hur tydlig han har varit :)

 

Nej det vet vi ju inte, att det bara var en person över men då han sedan frågar efter ”du” så antar jag att det är en vis person han tänker på som av någon anledning ska ha kunnat stanna kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, tackar för alla kommentarer och åsikter. Det är skit sköönt att få feedback på mitt första manus faktiskt. =)

 

Det jag uppfattat av det ni skrivit är att jag först och främst ska ändra EXTn från Ingenmansland till något som mer beskriver en typisk svensk skog. Samt att presentera huvudkaraktärens ålder lite bättre.

 

Svar till Raffe. Varför han säger hallå bara sådär är som Shelly säger, han undrar om kompisen som var där igår kväll fortfarande är kvar (det kommer fram lite senare när de träffas utan för huset, kanske lite sent).

 

Den delen där jag skrev att någon eller något som är snabbare än honom jagar han hade vi som du skrev där tänkt använda kameran kommandes bakom honom och lite snyggt lägga till nån musik effekt.

 

Men allt annat jag skrivit på manuset har jag annars redan kollat så att det går att få med på bild.

 

Svar till Shelly. Det där med en typisk svensk decembernatt ska jag lägga till. Tyckte att något saknades där.

 

Sen så är hela kortfilmen helt bestämd, handlingen är klar samt budskapet, det enda vi saknar är en premiss men den kommer med tiden.

 

Övrigt. Satt och undrade varför ni hela tiden skrev "det får NI ändra på" när jag själv skrivit hela manuset men kom nu på att jag skrivit mina kompisars namn på framsidan med hehe =).

Länk till kommentar
Share on other sites

Gissade bara. Det är alltid bra att ha koll på synopsis innan man ger sig på manuset, för läsaren men främst för författaren såklart. Gör som du vill med den, men man blir ju såklart lite nyfiken när man bara får läsa en bit av manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...