Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Okej, lite dumt formulerad fråga kanske, men hur gör man eg för att få ner en film till "acceptabel" storlek? jag menar, tankar man hem en 90-minuters långfilm så tar den oftast runt 700 mb på disken, nån som kan rekommendera nån mjukvara (som inte lämnar "vattenstämplar").

Har kollat i tråden för konvertering från avi till mpeg-2, men den hjälper inte särskilt mkt.

OM det har nån betydelse så klipper jag i Premiere Pro CS3 och formatet är okomprimerad AVI.

Postad
Skojjar du? 700 MB är ju ingenting. Skärpning!!

Vadådå, har du aldrig tankat en vanlig mpeg-film från DC++ eller torrents? De brukar ligga runt 700 mb för en vanlig långfilm

Postad

...och codecen för piratfilmer i CD-storlekt (700MB) via DC++/torrent brukar var DivX/XviD eller motsv. Ganska hårt komprimerat för att få ner storleken till 700MB alltså, både i kvalité/bitrate och antal pixlar.

• 2 veckor senare...
Postad
Mpeg-2 är svaret.

Sen vet jag inte vad det är för 90 minuters långfilmer du tankar ner, filmer på DVD brukar ju vara runt 8gb.

Nej usch.

Mpeg är värkligen inte svaret.. Känns väldigt föråldrat.. Kör på h.264 eller dvix/xvid!

Det är vad filmerna är komprimerade i. Dvix/xvid.. Snabba är de också!

Postad

Det är vad filmerna är komprimerade i. Dvix/xvid.. Snabba är de också!

Jag hoppas att de inte är snabbare än så där 24 bilder i sekunden, jobbigt att titta annars ;)

• 3 veckor senare...
Postad

Vi har ett liknande problem, vi har gjort en dokumentär på 43 minuter i Premiere CS2 som vi på något lyckats få till 63 gb (Uncompressed AVI). Finns det något program som klarar av att konvertera så stora filer till Xvid?

Postad
Vi har...Xvid?

Nu har jag varken Premiere eller konverterar till Xvid, men det ska vara något som programmet, alltså Premiere, gör åt dig när filmen väl är färdigklippt. I annat fall (och för annan codec som h.264) går det utmärkt att göra det med Quick Time Pro. Där ställer du in storlek, bitrate etc till du når en lagom nivå.

Ännu enklare är att använda DVKitchen

http://www.dvcreators.net/dv-kitchen/

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...