maria ahlin Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Vi sitter med en 16 mm film som vi scannande in på hårdisk och har arbetat ifrån. Nu som befintligt Avidprojekt behöver vi få ut det till HDcam band inför filmfestivalen på absolut billigaste sättet. Hur gör man? Finns det olika storlekar på HDcam band? 0 Quote
Kimster Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 http://www.vid-doc.ee/UserFiles/Image/lindid/HDCam%20lindid.jpg 0 Quote
maria ahlin Posted December 10, 2008 Author Posted December 10, 2008 Tack Klimster. Svara gärna på detta också: Vi sitter med en 16 mm film som vi scannande in på hårdisk och har arbetat ifrån. Nu som befintligt Avidprojekt behöver vi få ut det till HDcam band inför filmfestivalen på absolut billigaste sättet. Hur gör man? 0 Quote
Kimster Posted December 10, 2008 Posted December 10, 2008 Tja, jag vet inte. Antingen om det finns någon som kan låna/hyra ut en bandare, eller något produktionsbolag som kan lösa den tjänsten åt er. Själv undrar jag lite varför det är styrt till att det "måste" vara HDCam band. Har ni pratat med ansvariga om att det verkligen måste vara det formatet? 0 Quote
maria ahlin Posted December 10, 2008 Author Posted December 10, 2008 Själv undrar jag lite varför det är styrt till att det "måste" vara HDCam band. Har ni pratat med ansvariga om att det verkligen måste vara det formatet? Nya regler för Göteborg är att man måste lämna in visningskopia på DigiBeta, filmkopior eller HDcam och enklaste (billigaste) har jag fattat är HDcam. Vad hände med dvd :( 0 Quote
StenR Posted December 10, 2008 Posted December 10, 2008 Nya regler för Göteborg är att man måste lämna in visningskopia på DigiBeta, filmkopior eller HDcam och enklaste (billigaste) har jag fattat är HDcam. Vad hände med dvd :( Digibeta är billigare men håller inte HD-kvalitet. 0 Quote
plf66 Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Vad har ni för kvalitet på ert inscannade material idag? Är det SD eller HD? Det blir ju inte automatiskt HD bara för det är 16 mm på ursprunget. Om det är SD, är det 4:3 eller 16:9? Synd inte filmfestivalen tar Bluray, annars är det väl billigare att köpa en Bluraybrännare än att hyra en Hdcam-bandare.... om man jagar kronor alltså... :-) 0 Quote
maria ahlin Posted December 15, 2008 Author Posted December 15, 2008 Vad har ni för kvalitet på ert inscannade material idag? Är det SD eller HD? Det blir ju inte automatiskt HD bara för det är 16 mm på ursprunget. Om det är SD, är det 4:3 eller 16:9? Synd inte filmfestivalen tar Bluray, annars är det väl billigare att köpa en Bluraybrännare än att hyra en Hdcam-bandare.... om man jagar kronor alltså... :-) Det är HD kvalité 1080, 25p. Vilket skulle du rekommendera av de formaten som Gbg vill ha i? (35 mm, Digibeta, Beta-SP eller HDCAM) 0 Quote
jacobsteel Posted December 16, 2008 Posted December 16, 2008 samma fråga här - nån som vet billig digibeta transfer i göteborg? 0 Quote
video_sync Posted December 16, 2008 Posted December 16, 2008 Det är HD kvalité 1080, 25p. Vilket skulle du rekommendera av de formaten som Gbg vill ha i? (35 mm, Digibeta, Beta-SP eller HDCAM) Hur man ens kan rada upp Beta-SP bland 35mm, DBC samt HDCAM, förstår jag inte =). Kort och gott här: En 35mm Master vore dyrt att få I-Telecinat, DBC har inte stöd för High-Def och Beta-SP..ja..det vore som att skippa Kalle Anka på julafton. HDCAM är det lämpligaste i ert fall och de alternativ som finns är att hyra in en bandare samt att utrustningen som skall skriva mastern har stöd för SMPTE 292M för kommunikation med VTR. I övrigt är möjligheten att skriva en egen Master från tidslinan i Avid till lämpligt lossy format med bithastighet överstigande 144 mbit / sek och en färgsampling överstigande HDCAM´s ovanliga CineAlta standard (3:1:1), för att ta med till posthus som erbjuder överföring till HDCAM direkt från HDD. 0 Quote
Spiritual_Chaos Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Sitter här tre år senare i samma sits (dock utan AVID). Har en film som kommit med på GIFF men behöver få den till HDCAM. Någon som vet ett billigt alternativ i Göteborgstrakten? 0 Quote
Finn Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Hej! Shoot & post ska ha 1500+ band +750 för att lägga in översättning på våran 30min film, finns Stark också vet inte hur mycket dom tar. Ngn som vet om txt filer från encore funkar för postbolagens program för översättning eller måste jag skriva i Belle nuit? /Finn 0 Quote
Spiritual_Chaos Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Hej! Shoot & post ska ha 1500+ band +750 för att lägga in översättning på våran 30min film, finns Stark också vet inte hur mycket dom tar. Ngn som vet om txt filer från encore funkar för postbolagens program för översättning eller måste jag skriva i Belle nuit? /Finn Får fråga dom då. Minns det var dom som gjorde det åt mig förra året, men kostade en del. Känns lite väl med de summor du postar för en film på 4min. Men får se helt enkelt! Känns ju dumt att sumpa chansen till visning också såklart. 0 Quote
StenR Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Får fråga dom då. Minns det var dom som gjorde det åt mig förra året, men kostade en del. Känns lite väl med de summor du postar för en film på 4min. Men får se helt enkelt! Känns ju dumt att sumpa chansen till visning också såklart. Du borde ju kunna söka något slags distributionsbidrag för HDCAM-kopian eller fråga posthuset om de kan rabattera en ideell kortfilm. 0 Quote
Recommended Posts