Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena, jag har suttit och läst lite hollywood manus på senaste tiden och läst lite guider och sådär som beskriver hur man skriver manus. De bästa har dock varit på engelska och har inte fått tag i ett enda svenskt filmmanus så undrar lite vilka de stora skillnaderna mellan hollywood/utländska och svenska manus är?...förrutom språket då...

Undrar också lite över de olika "taggarna" eller vad man ska kalla det.¨

exempelvis: Off Screen, Voice Over, Cont'd, Fade In/Out, Credits, Cut to, Fade to black etc.... Använder man dessa i svenska manus eller översätts de och i sådanna fall hur?..

tack!

• 1 månad senare...
Postad
Tjena, jag har suttit och läst lite hollywood manus på senaste tiden och läst lite guider och sådär som beskriver hur man skriver manus. De bästa har dock varit på engelska och har inte fått tag i ett enda svenskt filmmanus så undrar lite vilka de stora skillnaderna mellan hollywood/utländska och svenska manus är?...förrutom språket då...

Undrar också lite över de olika "taggarna" eller vad man ska kalla det.¨

exempelvis: Off Screen, Voice Over, Cont'd, Fade In/Out, Credits, Cut to, Fade to black etc.... Använder man dessa i svenska manus eller översätts de och i sådanna fall hur?..

tack!

Det finns en fruktansvärd mängd olika standardiseringar av manuskript enbart i USA, de flesta länder följer någon av de mer vedertagna mallarna.

I Sverige är det svengelska som gäller, svar ja, man kör med Fade in/out etcetera.

Köp en eller två lättlästa böcker, förslagsvis

"How to make a good Screenplay great" av Linda Seger

"The Screenwriter's Bible" av David Trottier

Eller var lat och titta på datorprogram som hjälper till med formatering och innehåll,

dessa kan köpas till överkomligt pris på thepiratebay exempelvis. *host host*

Jag kan inte säga vilket program som idag är bäst,

för några år sedan fick "Final Draft" positiva recensioner.

/Cerberus

PS. Jag hoppas alla förstår att thepiratebay var ett skämt ;)

Postad

Eller så skriver du bara och ser vad det blir. Man kan ju alltid skriva om...eller sudda. Det ska inte vara någont konstigt.

Har du en bra idé så brukar allt lösa sig med tiden.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...