Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då jag gick på högstadiet, snart 7 år sedan så filmade jag med en kamera de hade där, tror det var en sony på en toalett där det var helt mörkt för att testa den. (tänk inga snuskiga saker nu).

För ett tag sen köpte jag en CANON HF100 och gjorde samma sak hemma, såg inte ett skit.

I kameran på skolan blev allt grönt, men man såg allt bra.. varför har inte min kamera för 9000 kr den funktionen? eller har den det?

Går det att köpa till något?

Posted
Då jag gick på högstadiet, snart 7 år sedan så filmade jag med en kamera de hade där, tror det var en sony på en toalett där det var helt mörkt för att testa den. (tänk inga snuskiga saker nu).

För ett tag sen köpte jag en CANON HF100 och gjorde samma sak hemma, såg inte ett skit.

I kameran på skolan blev allt grönt, men man såg allt bra.. varför har inte min kamera för 9000 kr den funktionen? eller har den det?

Går det att köpa till något?

En lampa?

Posted
En lampa?

Är mer ute efter den där gröna bilden som man fick med den kameran.

Är det den bilden man får av en IR lampa?

Finns det någon IR lampa som passar till en CANON HF10 eller 100?

Posted

Sony hade nightvision - inget att eftersträva då beckmörkt ska vara just beckmörkt. Sony har inte lärt sig det ännu - utan tvingar ut en uppgaining på sina semiproffskameror trots att man inte vill ha det.

Posted
Sony hade nightvision - inget att eftersträva då beckmörkt ska vara just beckmörkt. Sony har inte lärt sig det ännu - utan tvingar ut en uppgaining på sina semiproffskameror trots att man inte vill ha det.

Jag hänger inte helt med nu, är nightvision inte bra?

Posted

det beror på vad du menar med bra, det är väl klart att det kan vara en effekt om man är ute efter något sådant, men om man vill att det ska vara en så bra bild som möjligt är det totalt värdelöst.

Posted
det beror på vad du menar med bra, det är väl klart att det kan vara en effekt om man är ute efter något sådant, men om man vill att det ska vara en så bra bild som möjligt är det totalt värdelöst.

Om jag vill ha så bra bild som möjligt, hur ska jag göra då?

Posted
Ljussätt...

Kan inget om sånt här, men om jag filmar en kväll så blir bilden väldigt "grusig". (Canon HF100).

Hjälper det då att ljussätta på något sätt i Premiere Pro efteråt?

Posted

alltså med ljussättning menar man att ljussätta med lampor på plats, inte i redigeringsprogrammet, att ljusa upp i redigeringsprogrammet ser i princip alltid skitdåligt ut. Det är ju omöjligt att få ut information som inte finns där. Om du ska filma i mörker måste du alltid ha lampor oavsett om du har en kamera för 500 000.