Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Har sökt så länge kring detta och skulle vara mkt tacksam om någon i detta forum kunde hjälpa mig på traven.

Konstaterande: .m2ts filer, från en Canon HF10 kamera (avshd) är krävande att spela upp i en mindre snabb dator, detta går dock att komma runt (delvis) om man provar runt med olika codecs och olika mediaspelare. Ett kvarstående problem är dock att få samma flyt i uppspelningen inuti Premiere Pro CS4. Det går förstås att bla renderera klippen, byta kvalitetsnivå för uppspelning, men uppspelningen blir i alla fall hackig, den borde inte bli det eftersom både orginal och preview filerna spelas upp mkt bättre i andra (stand-alone) mediaspelare.

Jag fann detta på Adobes help site ( http://help.adobe.com/en_US/PremierePro/4.0/WS90B7D5C0-05DC-4b70-A439-5D503657C98C.html#ionComHere ):

Player Settings preferences

In the Player Settings pane of the Preferences dialog box, you can select the default player. Adobe Premiere Pro uses the player to play media from clips and sequences for the following:

*Source Monitor

*Program Monitor

*the preview area at the top of the Project panel

*Trim Monitor

*Multi-Camera Monitor

*the video transition preview in the Effect Controls panel.

You can choose the default player for your computer, or a third-party plug-in player for Adobe Premiere Pro. Third-party players are installed with some capture cards.

-------

Om jag tolkar detta rätt så ska man alltså kunna byta spelare från "Adobe player" till någon annan, låter dock otroligt men det skulle lösa ett problem. Problemet är bara "hur går man tillväga för att byta player"?

Postad
...Third-party players are installed with some capture cards.

Lösningen finns i sista meningen, dvs att vissa tredjepartstillverkare har egna uppspelare. I dagsläget finns iofs inga drivrutiner från någon tredjepartstillvekare så idag går det, vad jag vet, inte att byta uppspelare.

AVCHD kräver en mycket kraftfull dator för att spela upp AVCHD-filer med flyt. Renderar man klippen på Timeline så renderas dom temporärt till MPEG2 I-Frame vilket flyter på jättebra men kräver å andra sidan att hårddisken klarar datastömmen.

- Vad har du för dator idag?

- Vilken version av Premiere Pro CS4, fullversion/uppgradering eller Trial?

- Var ligger filerna på C: eller var?

- Är hårddisken där filerna ligger partionerade?

Postad

Tack för svar, jag hade mina förhoppningar på ordet "or" i näst sista meningen, jag tolkade det som att det var antingen datorns standardspelare _eller_ trejdepartsspelare.

Dator:

CPU Pentium4 2.8GHz 800 (SMT)

MK Asus P4C800E Deluxe

NVIDIA GeForce 6200

HD120 Seagate Barracuda 8MB (2 st 120GB)

DDR 1GB PC3200 400MHZ CAS3 (2 st)

DDR 512MB PC3200 Samsung (2 st)

Att datorn skulle behöva mer kapacitet är inget att orda om.

Filerna ligger på C disken, jag har provat att flytta runt previewfilerna i förhoppning om att det fanns andra snabbare lagringsställen att läsa ifrån. Versionen är en fullversion.

Ingen av hårddiskarna är partionerade.

Som jag var inne på tidigare, att datorn kan spela upp tynga krävande filer såsom m2ts i stand-alone spelare, med relativt bra flyt (dvs man stör sig inte direkt över den ytterst lilla hackigheten). Och visst får processorn arbeta, ligger upp mot 95-99% CPU Usage vid uppspelning. Att däremot spela upp samma filer i PP är ett problem. Ett annat problem är ju att även MPEG-2 filerna (previewfilerna) har en viss hackighet vid uppspelning.

Postad

Det är tyvärr så att din burk är för långsam för AVCHD (tom för HDV). Det är (också tyvärr) inte riktigt samma sak att spela upp filer i en mediaspelare och i ett redigeringsprogram eftersom det ska göra diverse andra saker också.

Möjligen kan Cineform Aspect HD-pluggen vara ett alternativ, men då kan du iofs överväga nytt moderkort/cpu och minne istället till ungefär samma kostnad.

/Max

Postad

Ja, det är väl nog bara att uppgradera datorn :-( . Om man nu skulle köpa en riktig häst till dator, går det då helt smärtfritt att redigera orenderade filer eller måste man iaf rendera?

Jag tar gärna emot tips på en datoruppsättning som för "dig" fungerar perfekt.

Postad

Själv kör jag:

Laptop: Macbook 2.33Ghz med 3Gb ram. Fungerar om jag kör uppspelningskvaliteten ställd på "Draft".

Stationär: Core2Quad QX9650 med 8Gb ram och 4st SATA i RAID 0. Självklart helt overkill för AVCHD, men jag kör en del okomprimerad HD och då måste man ha fart...

En Q6600 med 4Gb ram lär fungera utmärkt. Sen kan det vara värt att kolla extra efter de CPU;er som supporterar instruktionerna SSE4.1 då PPro CS3 och CS4 får lite extra "fart" med dessa.

/Max

Postad
...Ett annat problem är ju att även MPEG-2 filerna (previewfilerna) har en viss hackighet vid uppspelning.

Vilket jag tror beror på två saker:

Dels om filerna ligger på C: samt framförallt att dom är renderade i fel fps, tex 29,97fps istället för 25fps.

Jag förutsätter att du jobbar med 25fps och då löser du det så här:

1. Gå till Edit > Preferences > Media

2. Ändra Indeterminate Media Timebase från 29,97 till den fps du jobbar med, tex 25,00.

3. Klicka på OK

4. Gå sedan till Sequence Settings > Delete Render Files

5. Klicka på OK

6. Rendera om filerna på Timeline

7. Spela upp

Vart det bättre?

(Hmm, varför heter det Indeterminate, jag trodde det skulle heta Intermediate...)

EDIT:

Jag kollade lite närmare och det verkar inte vara där felet ligger, dvs att Indeterminate Media Timebase skulle stå på annan fps än den du jobbar med. Jag skall läsa på lite mer nu om vad den funktionen egentligen gör! :)

Postad

Trodde också att just denna inställning kunde vara en orsak, men som du även själv upptäckte, en ändring hjälper inte (25fps är det jag har)

Måste ju säga att jag är förvånad över nivån på svaren, känns ju som jag har hittat ett riktigt bra forum att diskutera i, och det vill jag tacka för.

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...