Gå till innehåll

Vad tror ni om min idé?


big_evert

Recommended Posts

Jag har börjat skriva lite på ett manus som handlar om en kille vars mamma har stuckit och pappa inte verkar vara så försående. Han hamnar i fel vännerkretsar och börjar råna kiosker med mera. Det blir en lång flykt undan polis och andra folk som han är skyldig pengar hos och hamnar sedan på ett ungdomshem. Där börjar han se tillbaka på sitt liv och börjar om sitt nya liv som laglig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns inte speciellt nyskapande får jag nog säga.. Visst, det är väl en intressant idé som sådan och är du en duktig manusförfattare så kan det nog bli en riktigt bra film, men jag själv vill gärna se någonting som jag inte sett förut (då snackar vi inte enbart special effekter :p).

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad som borde vara i fokus är killens väg till ett lagligt liv. Det är ju sällan lätt att ändra sitt beteende så drastiskt.

Detta är iofs inte heller direkt någon nyskapande idé, men det gör nog berättelsen mer intressant.

Å andra sidan kanske det var din tanke från början.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första lång- eller kort-film? Jag utgår från lång nu i alla fall. Det viktiga i din berättelse är ju vad HuvudKaraktären vill med sitt liv JUST NU. Vill han plugga vidare, flytta hemifrån, hitta drömtjejen, skaffa snabba pengar, bli sams med pappa??? Vad är hans MÅL? Varför vill han dit, en Motivation? Vad/Vem hindrar honom? Hur löser han problemet för att kunna nå sitt mål? Vad ser vi som publik att han EGENTLIGEN behöver. Fundera på detta och formulera historien för dig själv i tio meningar i stil med - Det var en gång.... som ville...... MEN DÅ....... Då gjorde han..... och det slutade med......

Få klart för dig vad du vill med historien och skriv på. Viele Glück!

Länk till kommentar
Share on other sites

Han är en brottsling som gör brott efter brott, men när en kompis till han dör så blir han väldigt ledsen och lägger av med allt som är olagligt....han funderar på att leta upp sin mor och blir då jagad av polisen för ett brott som han tidigare begått...han springer och springer, men blir tillslut tagen och åker in på ett ungdomsfängelse.....där börjar han se tillbaka på livet..........

 

 

kanske är detta bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Mina funderingar: Det är långfilm tänkte jag....

 

Till att börja me så tror jag inte att han har några mål. Han är då ute och träffar tjejer och sysslar med olika olagliga saker...men som sagt när hans bästa kompis dör så får han ett mål att en gång få träffa sin mor som stuckit när han var liten. Hans far är emot att han ska åka, föratt han tycker att han ska respektera vad hans mor tycker...men han sticker....men fångas av polisen för ett tidigare brott som han gjort med sin föredetta kompis (den döde). Han åker in i ungdomsfängelse...Hans mor har då läst i tidningen och besöker han på fängelset........

 

 

En sak som man kunde prova är att göra det till en serie när han blir jagad av polisen..........t.ex. han springer och blir jagad av polisen....det blir stillbild...på bilden syns killen som tittar bakåt på dem jagande poliserna....det kommer fram en pratbubbla vid polisernas ansikten där det står STANNA FÖR HELVETE......eller nått liknande....och sen blir det rörliga bilder igen när dem springer....och sen när det är nån som ska säga något så blir det stillbild och pratbubbla.........vet inte om detta skulle vara bra....men det är lite funderingar som jag har

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det ska vara en seriös film (vilket jag antar) så tror jag det blir väldigt svårt att få det hela att inte se töntigt ut. Men visst, det är ju alltid bra att exprimentera, så du kan ju spela in en försöksscen och sen se hur resultatet blir..

Länk till kommentar
Share on other sites

Istället för en pratbubbla kanske poliserna kan säga repliken i slow-motion. Det känns i och för sig lite gammalt men det ser bra ut. En pratbubbla kan lätt se lite som ovannämnt, töntigt ut. Det kan bli bra men...

 

Jag citerar Pace "Take it or leave it".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Om jag får bryta in lite?

Jag tycker att big_evert har en riktigt bra story på G. Visst har vi sett det förut - men hur många gånger har vi sett det bli bra? Med erfarenheter ifrån verkliga livet på ämnet du (big_evert) behandlar så tycker jag karaktärerna verkar ganska nära verkligheten. Jag tycker INTE du skall göra någon annorlunda vinkling av det hela. Keep it simple. Däremot tycker jag inte riktigt att det funkar med att han åker fast, hamnar på sluten ungdomsvård och SEDAN börjar omvärdera sitt liv. Vill du ha spänning i filmen tycker jag förändringen i huvudpersonens tänkande, hans resa, skall komma under själva jakten. Kanske han inser efter hand att han måste ta sitt straff och inställer sig själv hos polisen? När han hamnat hos polisen borde filmen vara slut. Vill du ändå fortsätta på LVU-grejen (lagen om vård av unga, alltså sluten ungdomsvård) kunde det bli en helt egen film eftersom det som händer på dessa "anstalter" är väldigt omfattande och det finns hur mycket research som helst att fördjupa sig i. Du får gärna mejla mig så kan jag berätta om hur det är i verkliga livet. Tänkt dig det som research!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...