Gå till innehåll

Etanol

Medlemmar
  • Inlägg

    4
  • Blev medlem

Personlig information

  • Yrke/titel
    Kriminalvårdare

Filmskapande

  • Influenser
    Michael Mann, Neal Marshall, Brendan Gleeson, Bill Hicks mfl.
  • Utrustning
    Final Draft 7, Adobe Photoshop 6.0
  • Intressen
    Konflikthistoria, Kriminologi, Psykologi, Samhällsvetenskap

Utmärkelser för Etanol

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Första inlägget
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Svenska filmbolag är inte fullt lika petiga som t ex. amerikanska - de är förj**la petiga (det är till och med olika format för olika bolag). Moodysson skrev sitt manus till Fucking Åmål efter amerikansk formalia och det gick ju bra. Regeln som jag går efter (om den nu är rätt) är att man endast använder FADE TO och DISSOLVE TO om man skall byta scen helt - dvs förflytta handlingen i både tid och rum. Däremellan måste man ju använda sig av CUT TO. Man skall nog vara sparsam med det i en scen däremot, jag tror nog att det var det de syftade på. Jag har aldrig skrivit manus på svenska; bara läst om hur man gör. Jag antar däremot att man skriver typ BYT TILL eller KLIPP TILL helt enkelt.
  2. Etanol

    Vad tror ni om min idé?

    Om jag får bryta in lite? Jag tycker att big_evert har en riktigt bra story på G. Visst har vi sett det förut - men hur många gånger har vi sett det bli bra? Med erfarenheter ifrån verkliga livet på ämnet du (big_evert) behandlar så tycker jag karaktärerna verkar ganska nära verkligheten. Jag tycker INTE du skall göra någon annorlunda vinkling av det hela. Keep it simple. Däremot tycker jag inte riktigt att det funkar med att han åker fast, hamnar på sluten ungdomsvård och SEDAN börjar omvärdera sitt liv. Vill du ha spänning i filmen tycker jag förändringen i huvudpersonens tänkande, hans resa, skall komma under själva jakten. Kanske han inser efter hand att han måste ta sitt straff och inställer sig själv hos polisen? När han hamnat hos polisen borde filmen vara slut. Vill du ändå fortsätta på LVU-grejen (lagen om vård av unga, alltså sluten ungdomsvård) kunde det bli en helt egen film eftersom det som händer på dessa "anstalter" är väldigt omfattande och det finns hur mycket research som helst att fördjupa sig i. Du får gärna mejla mig så kan jag berätta om hur det är i verkliga livet. Tänkt dig det som research!
  3. Den enda gången man kan använda två kolumner i Final Draft är med dual dialogue-funktionen. Den används när man vill få en mer autentisk dialog mellan två personer och ger intrycket att de pratar i mun på varandra. Mycket bra att använda i tex. en hetsig diskussion mellan två karaktärer. Jag har dock aldrig sett det i ett professionellt manus. Du KAN däremot få dubbla kolumner med ett annat program från Final Draft som heter Final Draft AV. AV står för Audio/Video och är framtaget för manusförfattare som skriver för dokumentärfilm. Om du inte vill slänga ut en massa pengar på en helt ny mjukvara eller bara är ute efter en split screen-sekvens i manuset kan du skriva ungefär så här: Ex. FX SHOT: SPLIT SCREEN LEFT FRAME: (Karaktär och vad som händer) RIGHT FRAME: (Karaktär och/eller vad som händer) Skriver du för din egen del, alltså till en film du själv skall göra, kan du göra på ovanstående sätt. Skriver du ett manus för någon annan är det nog bäst att låta bli att ta med kameravinklar och åkningar el. dylikt om det inte absolut nödvändigt för storyn. Kill you darling! En tanke: Föreställ dig hur shooting-script såg ut för 24!
  4. Sitter just nu i förhandlingar med en regissör i Texas som (näst intill) skällde ut min "formatting". Det finns många olika format i USA och Storbrittanien. Warner Bros vill ha det på ett sätt Universal på ett annat. Huvudregeln är dock att allt som har med kamerans rörelse skall lämnas över till en script doctor eller script consultant (Frank Darabont t ex.). Alltså kamerarörelser skriver INTE vi! Scennummrering lägger man, som regel, inte in förrän vid principal photography (alltså när man börjar filma). Karaktärernas avsikter (även underförstådda) skall framgå i dialogen - ingen annanstans. Ett litet trick är att ta kroppsspråk som är universella och skriva in de i händelsesegmenten om man absolut INTE vill att personen skall säga sakerna rakt ut. Less is more! I Sverige skriver man tydligen alla manus som ett dokumentärfilmsmanus; alltså två spaltigt med en spalt för audio/dialog och en för video/händelser. I Storbrittanien skriver man med bara en spalt på högra delen av pappret om man skriver TV-manus. Det främsta, näst intill universella, formatet är dock enligt följande: (börja ALLTID ett manus med) FADE IN: EXT. LOG CABIN - DUSK (Exteriör och objekt) An ordinary cabin, perhaps turn-of-the-century, situated on low altitude ridge below the tree-line. Smoke puffing from the chimney. Little sign of activity inside. (Använd enkla böjelser av substantiv adjektiv och verb. Tänk på stavelserna) INT. LOG CABIN - DUSK Martha and Richard Mills (older couple, maybe in their 50´s) are having supper. Dimmed light with only some wax candles to reveal their faces against the pulsating fire place luminence. MARTHA Did you get the chickens like I asked? RICHARD (mumbling) No! (övertoning/klipp till) CUT TO: Det här formatet har alltid funkat för mig. Jag lär mig nytt hela tiden men den här är väll mest godkänd. Kom gärna med synpunkter!
×
×
  • Skapa nytt...