Jojjelina Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Vilken komprimering ska man använda om man vill att exporteringen ska gå så snabbt som möjligt i Avid express pro? Kvalité spelar ingen roll. Vill skicka den senaste versionen av min kortfilm till regissören så han kan se hur långt vi har kommit och då spelar det ingen roll om kvalitén är dålig. Det ska bara gå snabbt och filen får ta ska bli så liten som möjligt. 0 Citera
Max_H Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Troligen samma som du klipper i. Om det inte är HDV, för då tar all export lång tid. Generellt sett, undvik h.264 och flv-filer med On2VP6 codec, dom är sega. Måste du skala om materialet, försök hitta storlekar som är jämnt delbara med originalet. /Max 0 Citera
Jojjelina Postad 15 oktober 2008 Författare Postad 15 oktober 2008 Ok, ja det är ju så klart HDV som jag klipper med. Då går alltså exporten långsamt oavsett vilken komprimering jag väljer? Har exporterat i h.264 (vad står det för?) och det blir ju en behagligt liten storlek på filen som jag gillar, men det går precis som du säger väldigt långsamt. Troligen samma som du klipper i. Om det inte är HDV, för då tar all export lång tid. Generellt sett, undvik h.264 och flv-filer med On2VP6 codec, dom är sega. Måste du skala om materialet, försök hitta storlekar som är jämnt delbara med originalet. /Max 0 Citera
Max_H Postad 16 oktober 2008 Postad 16 oktober 2008 Del är det många pixlar som ska beräknas och dels är HDV baserat på sk "long-gop MPEG2". Det innebär att filmklippen inte har alla rutor lagrade i sin helhet (som exempelvis DV och DVC Pro/P2) utan det krävs en viss beräkning för att visa exempelvis ruta nr 3 i ett klipp. http://en.wikipedia.org/wiki/H.264 /Max 0 Citera
Bartod Postad 23 december 2008 Postad 23 december 2008 Att exportera som Quick Time Reference tycker jag går bra. Det tar väl 30 sekunder...men mycket beroende på storleken. 0 Citera
Kimster Postad 23 december 2008 Postad 23 december 2008 Jag brukar också köra ut reference-file. Eller "same as Source" Problemet med reference-file är ju att hårddisken med källmaterialet måste finnas med hos den som tittar :) Men om man vill göra en DVD av förslagsvis ett DVD-program som kan hantera reference-files så slipper man ju renderingen från Avid. Istället tar DVD-programmet och gör DVD-format och bränner. Man exportera till DVD-format i Avid kanske, men det känns osäkrare att hitta rätt inställningar där än i DVD-programmet som gör allt automatiskt. Nu ska ju tilläggas att varken Reference-file och "Same As Source" är små filer. Reference-file är bara en pekare till källmaterialet som är gigantiskt. Same As Source är gigantiskt också. Jag skulle tycka att mpeg1 är ett lågkvalité-format men det går hyffsat snabbt att koda. ..Eller att man gör en DVD motsv. Annars är ju frågan klassisk med att göra ut en stor fil till liten fil så fort som möjligt. Hårdvaran har nog mest talan i det fallet (bortsett från valet av vissa långsamma codecs) :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.