Gå till innehåll

Journey Of A Man (seriös trailer)


Adrijan

Recommended Posts

hejsan!

 

för cirka ett år sedan la jag upp ett klipp med en sekvens ur ett projektarbete som jag höll på med när jag gick 3:an på gymnasiet.

 

i våras blev vi äntligen klara med denna trailer efter ett antal hundra timmars arbetande.

 

Vi blev väldigt nöjda med resultatet med tanke på resurserna och tidspressen som vi hade.

 

Ni få gärna komma med konstruktiv kritik och fråga saker om hur vi gick till väga med olika delar av trailern eller om tekniska frågor. Jag själv har filmat 95 % av trailern och tagit hand om ljussättning och varit dop osv.

 

 

Det kanske också är viktigt att berätta att detta kommer inte bli någon film utan den här trailern är uppbyggd på flera 30 sekunders klipp som vi har filmat under en längre period.

 

har bara lagt upp den på youtube men ni får klara er :) hq

Länk till kommentar
Share on other sites

Högre kvalité.

 

 

Skitsnyggt :) Ser ut att bli jättebra. Trailern var väldigt bra klippt också, fast texten försvann lite för snabbt så det var knappt att man hann ta in vad som stod innan det började blurra bort.

 

Replikerna i trailern låter alla otroligt Episka, vilket går åt det negativa. En episkt uttalad replik funkar till trailern, men resten skulle passat bättre som normala repliker som uttalas i normal hastighet. Trailern blir bara så plastig annars.

 

Scenen där okändsnubbe1 dyker upp bakom okändsnubbemedrifle1 och attackerar honom så känns det ganska löjligt. Vi vet ju inte varför han dyker upp där eller så, till skildnad från te.x. zombie filmer där man vet att det finns galna zombies som attackerar folk.

Jag hade något svårt att uppfatta handlingen också.

 

Annars var det ett skitbra jobb ni gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

All var skit bra tyckte jag! Förutom rösten. kanske lite mer TrailerVoice. Mörkare , läskigare :P

 

Nej, trailervoice är så risky. Gör du det inte perfekt så kan du sabba hela trailern, och utan spelar det inte någon större roll.

 

Jag skulle helt enkelt velat se mer naturliga repliker, istället för dessa episka i trailern. Det saknas känsla helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, trailervoice är så risky. Gör du det inte perfekt så kan du sabba hela trailern, och utan spelar det inte någon större roll.

 

Jag skulle helt enkelt velat se mer naturliga repliker, istället för dessa episka i trailern. Det saknas känsla helt enkelt.

 

 

Det var bara vad jag tyckte ;)

Du kanske tycker annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

bra filmat tycker jag, men helheten fallar ihop, det blir lixom som ett ända långt "klimax" i hela trailern, inget lugn någon gång alls! Men jag fattar om ni bara mest ville försöka göra en cool trailer och så, den var klart sevärd :)

 

Det som gör mest ont är dock engelskan.. det måste vara den oändliga frågan.. om skådespelarna inte har klockren engelska (dvs, ingen dialekt alls) så tycker vissa (jag och fler) att det är otroligt jobbigt..

 

De som talade har väldigt bra engelska, men de saknar små bitar av det riktiga uttalet med känsla osv tycker jag..

 

men kul att se iaf :)

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

De som talade har väldigt bra engelska, men de saknar små bitar av det riktiga uttalet med känsla osv tycker jag..

 

Precis vad jag tyckte. För mig låter varje replik som om det skulle vara höjdpunkten i trailern, sen kommer det om och om igen för varje replik så det började låta löjligt. Det behövs lite fler repliker med äkta känsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och hallå!

Det tycks nog ha uppstått ett missförstånd - kanske skulle Adrijan utvecklat sin originalpost en smula :)

 

Vi (de fyra som står bakom produktionen av trailern) är väl medvetna om en del brister om man ser till trailerns form och uppbyggnad. Vi har som kanske redan påpekats bara testat oss fram och lekt med vad vi har haft omkring oss. Vi hade en budget på hela 400:- som alla gick åt till att köpa DVD:er och DVDfodral >

Så med andra ord så är all rekvisita saker som vi letat fram ur källare/garage/vindar. Alla skådespelare är kompisar till oss så vi hade i princip bara krav på det visuella planet - deras engelska uttal fick vi leva med (dock måste jag säga att de alla gjorde fantastiska prestationer och svengelskan är inte så plågsamt uppenbar, i alla fall inte i en svensks öron)

 

Hela poängen med trailern var att göra en så överdriven och "ostig" trailer som vi kunde så vi bara kastade klyschor och one-liners på den.

Kan faktiskt hålla med om att replikerna är lite väl dramatiska *hela tiden*, vilket är lite beklagligt då vårt tillvägagångssätt var som så att vi hittade på scener som var manliga och hardcore som vi sedan filmade och när alla scener var klara och klippta så tog vi saker vi ville ha och tryckte in dem i trailern. Så på så sätt misslyckades vi kanske lite med att få klippen att se ut att komma ur en redan färdig film.

 

Jag kan ju i och med det också lite snabbt påpeka att vi har inga intentioner att göra en hel film. Projektet var att göra en trailer (som sedan blev en DVD med massor av extramaterial och annat) that's it.

 

Men det är kul att ni tycker att den är snygg - det var väl mer eller mindre det enda vi strävade efter. Och handlingen ja...

Vår hjälte, Ivan (uppkallad efter vår skolvaktmästare varifrån vi också har fått hans oklanderliga känsla för stil), ser sina föräldrar bli nedskjutna av en skurk. Han springer ut i vildmarken och är macho och tränar upp sig för att x antal år senare komma tillbaka för att hämnas. Originellt, eller hur? Men sen var ju aldrig handlingen det centrala i projektet så vi lade aldrig några större krafter på att utveckla den.

 

Vid 0.48... Rambo? ;)

Vi kan inte sticka under stolen med att vi tog viss inspiration från den trailern. :D

 

 

Jag inkluderar i den här posten en länk till en till video som ligger uppe på Youtube; en samling av några av de scener vi filmade. Vi gav de lite corny namn för att spinna vidare på temat :)

Och så "high quality" som det så fint heter:

[EDIT]: Jaha, den där direktlänken till bättre kvalitet får ni vara utan eftersom jag inte kommer överrens med Youtube mitt i natten. Ni får helt enkelt klicka en extra gång på den normala videon!

 

Tack för kommentarerna och lämna gärna lite tankar kring den ovan länkade videon.

Scenerna är ordnade i kronologisk ordning efter inspelningsdag. Så man kan se en ganska tydlig utveckling. Första scenen var vår första inspelningsdag. Någonsin. Med ljussättning, ljudupptagning och "koreografi".

Nåja, nu har jag babblat klart. Hoppas det inte framstår som ett försvarstal :O

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och hallå!

Det tycks nog ha uppstått ett missförstånd - kanske skulle Adrijan utvecklat sin originalpost en smula :)

 

Min post lät ganska bitter, men jag kan ta fram lite fler saker jag tyckte var riktigt bra..

 

Koreografin (hur de rörde sig osv) var grym för det mesta.. Det var faktiskt underhållande att bara kolla på alla coola fight-scener!

 

Mijöerna var även grymma, sjukhuset och allt, fick ni jaga tillstånd eller har ni kontakter? :)

 

Vinklarna och kompositionen var cool, och det var bra ihop klippt.

 

små minus;

 

ljudeffekterna var lite väl drastiska kanske ibland, men vissa var klockrena.

 

om ni gör en liten dolly eller liknande skulle ni kunna få grymmare "hallway" fotografi, lite skakigt och så just nu, men detta är bara små grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min post lät ganska bitter, men jag kan ta fram lite fler saker jag tyckte var riktigt bra..

 

Koreografin (hur de rörde sig osv) var grym för det mesta.. Det var faktiskt underhållande att bara kolla på alla coola fight-scener!

 

Mijöerna var även grymma, sjukhuset och allt, fick ni jaga tillstånd eller har ni kontakter? :)

 

Vinklarna och kompositionen var cool, och det var bra ihop klippt.

 

små minus;

 

ljudeffekterna var lite väl drastiska kanske ibland, men vissa var klockrena.

 

om ni gör en liten dolly eller liknande skulle ni kunna få grymmare "hallway" fotografi, lite skakigt och så just nu, men detta är bara små grejer.

 

Vi hade faktiskt, tro det eller ej, tillgång till en dolly. Men ofta var det inte nog med rum att manövrera med den så vi var tvungna att lägga kamera på axeln och hoppas på det bästa. Vi har dock kollat lite på "steady-cam ghetto-moddningar".

 

Och sjukhuset; min far jobbar på sjukhuset i fråga som läkare och just de lokalerna som vi filmade i är träningslokaler för personer som utbildar sig till läkare. De kostar vanligtvis ett tiotal tusen kronor att hyra men vi fick 4 timmar där helt gratis. (Två timmar riggning och två timmar inspelning). :D

 

Nu när jag hört vad storyn handlar om blir jag besviken över att det inte kommer någon riktigt film xD Trailern var såpass bra filmad att jag faktiskt skulle vela se en riktig film.

Haha, ge oss en budget så kan vi snacka. ;)

Seriöst dock så är man ju lite sugen på att göra en längre film med handling och fulla scener. Men vi håller på att testa lite nya grejer just nu. Vi får se vad som händer :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hej alla igen!

 

Jag vill bara säga att det var dumt av mig att från första början inte berätta om projektet i helhet och utförligt. (hatar när andra inte gör det).

 

väldigt bra kritik måste jag säga. ni tänker på dom saker som var värst i trailern istället för att haka upp sig på smådetaljer.

 

Jag kan inget annat tillläga än vad leo sa min kompanjon. Han har bidragit mest till manuset så han är bättre på att förklara.

 

Det där med dollyarbetet måste jag klaga på tillgången av utrustning i skolan. Vi hade en risig dolly som jag ville prova men det slutade med att jag blev så förbannad på den så jag ville inte använda den längre för den var så jävla skakig!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

hej allesammans och tack för er respons på trailern... som det ser ut nu som kommer denna trailer utvecklas till en kortfilm/långfilm som vi kommer spela in nästa år men jag ska inte avslöja för mycket innan något är spikat.

 

frågan vart vi köpte våra masker så köpte vi dom på panduro en hobbybutik på kungsgatan i stockholm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...