Gå till innehåll

Vad använder man för att spela in ljud?


gorse

Recommended Posts

Vad skall man köpa för manick för att spela in ljud som skall hamna i filmen? Jag vill ta min inspelningsapparat och spela in trafikljud, fågelkvitter, fotsteg, vapenskrammel och tusen andra ljud för att lägga på filmen. Min gamla monokasettbandspelare från 70-talet har jag insett är helt oduglig för det, både i ljudkvalite och knepighet att föra över till datorn. Helst vill jag ha rätt långa inspelningstider också. Sterio och liknande är trevligt men endast bonus. Bara kvaliten blir bra och helst kanske separat mickingång. Mickar verkar ni diskuterat förut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte en aning egentligen. Jag är förvisso gammal nog att har råd med det mesta, med det blir kanske en fråga om prioritering. Föreslå gärna lite olika prisklasser men när jag ställde frågan var inte priset nått problem utan vilken teknik som gäller.

Men av ditt svar att dömma inser jag att frågan är relevant, lite spridning på priserna vore trevligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Vad skall man köpa för manick för att spela in ljud som skall hamna i filmen? Jag vill ta min inspelningsapparat och spela in trafikljud, fågelkvitter, fotsteg, vapenskrammel och tusen andra ljud för att lägga på filmen. Min gamla monokasettbandspelare från 70-talet har jag insett är helt oduglig för det, både i ljudkvalite och knepighet att föra över till datorn. Helst vill jag ha rätt långa inspelningstider också. Sterio och liknande är trevligt men endast bonus. Bara kvaliten blir bra och helst kanske separat mickingång. Mickar verkar ni diskuterat förut.[/citat]

 

Vad heter din bandspelare från 70-talet? Döm inte ut den förrän du har skrivit vad den heter, det finns många bra gamla bandspelare som är mycket bättre än mp3. Om du ska synka ljudet i datorn så är det en stooooor fördel om bandspelaren är kristallstyrd så att den håller konstant hastighet. Är du riktigt kräsen använder du inte MD eller mp3, de är helt enkelt undermåliga jämfört med DAT eller Nagra. Jag undrar förresten om någon har provat att köra in inspelningar från Nagra till datorn för redigering och synkning och hur blev det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag på jobbet, så jag kommer inte ihåg namnet, men det är en riktigt billig helt vanlig kassettbandspelare av bordsmodell, dvs en långsmal liggande låda med tangenterna i framkant. Jag tror Philips var den vanligaste modellen.

Vi som fick HIFI stero med tillhörande grammofån i julklapp på sjuttiotalet köpte ofta en sån tills vi nästa år fick ett kassettdäck. De-ni!

 

Fast nu ser jag att på teknikmagasinet kan man köpa diverse inspelbara apparater. En kassettbandspelare är kanske inte så fel om man använder ljudingången till datorns ljudkort för att konvertera till datorformat. Dock verkar mick-ingången på datorn hålla på tok för billig kvalite, audio-in ser ut att funka. Det tål att testas lite mer. Men jag tror jag går på lite billigare lösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa alternativet är att köpa en portabel dat med phantom matning.....Den ger bästa kvalite när man ska spela in ljudet.... Du kan få tag på sony protabla variant för inte en allför stor summa.....

 

Men annars så skulle jag hellre satsa på en mini-disc än en mp3 spelar.....Det blir en hårdare komprimering på en mp3 spelare än en mini-disc.....Därav lite bättre kvalité....

 

Sedan beror det också på vilken mick du planerar att använd också. Det är där som det är mest avgörande om du ett schysst ljud eller inte....

 

//Mathias

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, en bra portabel DAT för Field-recording kostar fläsk, men om man vill ha ljud man kan jobba med så är DAT mer eller mindre ett minimi-krav.

MD är ett format jag kan tänka mig för en demo eller amatörprod, men INTE en fullproduktion, & MP3 i filmsammanhang är så vedervärdigt att jag inte tänker besudla min mun med vad jag tycker om sånt.

 

Vill man ha prylar som lever länge så är Fostex nya dedikerade hårddisks/Flash-card Field-recorder FR-2 ett förbannat bra val, men Tascam DA-P1 är ett hyggligt budgetalternativ runt 15000 vill jag minnas.

Fostex har dock dem bästa DAT jag arbetat med so far, FD4, en pansarvagn i bandspelarformat!

Tål massor av stryk, tål massor av fukt, rent gott ljud, & VÄLDIGT pålitlig vad jag vet :-)

....nackdelen är dock att den kostar runt 50.000 att köpa, men har man behovet av riktigt bra ljud så är det väl spenderade pengar!

 

DA-P1:an vet jag inte vad den kostar än, men den har ännu bättre ljud än DAT:en & kan spela in upp till 24 bitar i 192 KHz.

Både Fostex DAT & Field Recorder har helt otroligt bra mic-preamps & DA/AD, Tascam:en vet jag inte redigt än, inte hunnit eller fått direkt möjlighet att gå igenom den än.

 

Nu vet jag inte alls vad du vill använda sakerna till & hur möe du är beredd att lägga! Ska du använda prylarna professionellt så är det här vad jag rekomenderar, har inte hittat nån annan modell hittills som hållit måttet, men ska du bara ha det till amatörfilmer & sånt så är det måhända liiiite väl overkill, då funkar MD &...sånt...hyggligt :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Just fan! Glömde nämna att en vanlig laptop mä hyggligt ljudkort & en bra mick åsså kan funka fint för lägre produktioner!

Det finns en schysst Fire Wire-lösning från DigiDesigns Pro Tool för en 5 papp ungefär som heter M-Box (tror jag namnet var i vart fall)!

Den är komplett med ett stand-alone interface & Pro Tools LE & funkar på både PC & Mac, men bäst på Mac.

PC & Pro Tools kommer ibland i luven på varandra pga dom hårda kraven programmet ställer på säkerhet & kompatiblitet :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte varför men just mic-ingången på ljudkort verkar inte vara top-prioritet för tillverkarna. Jag fick mycket bättre ljud om man kopplar en mic till en vanlig förstärkare och sen kopplar förstärkaren till line-in på datorn. Stor skillnad. Varför det blev så vet jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

M-boxen kostar i nuläget 3995:- och funkar perfa med en laptop. Latencyn är väldigt låg och mickpreampen är svinbra. Man kan köpa en begagnad Laptop för 4-5000:- och sedan har du timmar och åter timmar av brusfria inspelningar.

MD, till skillnad från t. ex. DAT tar bort information som tillverkaren anser är överflödig, och komprimerar. Men, hur som helst, det spelar ju ingen som helst roll hur dyr inspelningsapparatur man än skaffar, om man ändå måste överföra det via en kass lineingång på ett budgetljudkort...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, håller absolut med om att de flesta mic-in:s suger get. har man möjlighet så bör man som jag ser det aldrig använda dom alls utan alltid köra extern förstärkning!

Det beror bla på att en bra mic-förstärkare är väldigt kraftig (en mick har normalt väldigt låg signal), så för att över huvud taget få plats på ljudkortet så kan man inte slaska på med för kraftiga kondingar & så för då skulle kortet inte få plats med dom andra.

Sen tror jag de flesta tillverkare räknar kallt med att alla seriösa användare kopplar rakt av från mixern. Lite råttigt av dom....

 

M-Boxen & liknande burkar slipper det problemet pga att dom endå är externa & därför inte behöver tänka på plats alls (internt i vart fall :-).

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Kenjin]Men annars så skulle jag hellre satsa på en mini-disc än en mp3 spelar.....Det blir en hårdare komprimering på en mp3 spelare än en mini-disc.....Därav lite bättre kvalité....

[/citat]

 

Ursäkta men nu talar du i nattmössan.

 

ATRAC-kodningen i MD-spelare är låst till en bitrate som är högre än "vanliga Svensson MP3or" men lägre än vad mp3-formatet klarar av på högsta kvallitet. Hur välljudande den ena är jämfört med den andra kodningtypen råder som med allt annat subjektivt en hel del debatt kring. Min erfarenhet säger att mp3 låter mer transparent än MD men att det spelar mycket mindre roll än valet av mikrofon, preamp, etc.

 

Den stora fördelen med mp3-inspelare jämfört med MD är integrationen med datorn. Inte ens MD-spelare med USB kan ju kopiera inspelningarna till datorn (vilket är lite sjukt). VIll man ha en MD med digital utgång och få samma funktionalitet som tex DAT måste man punga ut med väldigt mycket pengar och då faller liksom hela ekonomi-tänkandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det får bli så här tills det jag får större behov. Jag kollar om jag hittar micken till min gamla bordsbandare från 70-talet och går ut och provspelar lite. Sen kopplar jag line-ut från bandaren till line-in (kabel finns nog redan) på datorn och kollar vad det blir. Är det inte alltför bandbrusigt så får det duga tillsvidare. Mitt gamla kassettdeck har ju DOLBY så det blir kanske inte så farligt. Men billigt utan dess like, faktiskt inte en spänn.

 

Tusen tack för alla trevliga förslag. Intressant vad man kan hitta på med teknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...